Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Dan Bjordal

Blå svamp......ut eller inn?

Recommended Posts

Erd et noenm som har erfaring med svamp av denne typen?

Den har tatt av i det siste og dekker nå ca 30 x 30 cm pluss avleggere andre steder i karet.

Er den verdt å ha eller skal jeg kvitte meg med den?

Hei Dan.

Er det den typen jeg tror det er, så er det best å få den ut.

Den jeg tenker på er ikke den klare, vakre lyseblå, men mye mørkere, ligner mer på det vi før kalte flyblå, også er den som gummi å ta i.

Jeg vet ikke om jeg uttrykte meg klart, men jeg håper du forsto.

Den flyblå gummiaktig er mer en pest og plage :(

Mvh Roar

Ja, den er i grunnen litt sm gummi å ta i. Til å begynne med var den ikke så stor men nå i det siste halvåret har den øket på voldsomt. Som sagt er der også endel avlegger kolonier her og der.

Hva er det som er negativt med den egentlig? er det kjemisk elller mekanisk?

Jeg kjenner ikke til at den slipper kjemiske stoffer, men den dekker over det meste, og er vanskelig å få av igjen, og den er slett ikke pen heller.

Mvh Roar

Selv om du tar den ut så er det høyst sannsynlig at den kommer tilbake med tid. Svamper vokser ettersom det er tilgjengelig næring i vannet, så det er der "problematikken" må løses. Selv har jeg ikke noe imot å la noen svamper vokse på steinen min. Som sagt er det omtrent umulig å fjerne den for hånd og de dekker fort altfor mye av revet, så grep bør tas uansett.

Har lest at svamp ikke tåler å være i friluft. Går det da an å utrydde den med en luftestein? Hadde vært en enkel kur

Mvh Fredrik

Denne arten tåler nesten å tørke helt ut. Det er vel det siste som dør på steinen :(

Mvh Roar