Dan Bjordal Posted October 7, 2013 Report Share Posted October 7, 2013 Erd et noenm som har erfaring med svamp av denne typen? Den har tatt av i det siste og dekker nå ca 30 x 30 cm pluss avleggere andre steder i karet. Er den verdt å ha eller skal jeg kvitte meg med den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Posted October 7, 2013 Report Share Posted October 7, 2013 Hei Dan. Er det den typen jeg tror det er, så er det best å få den ut. Den jeg tenker på er ikke den klare, vakre lyseblå, men mye mørkere, ligner mer på det vi før kalte flyblå, også er den som gummi å ta i. Jeg vet ikke om jeg uttrykte meg klart, men jeg håper du forsto. Den flyblå gummiaktig er mer en pest og plage Mvh Roar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Bjordal Posted October 7, 2013 Author Report Share Posted October 7, 2013 Ja, den er i grunnen litt sm gummi å ta i. Til å begynne med var den ikke så stor men nå i det siste halvåret har den øket på voldsomt. Som sagt er der også endel avlegger kolonier her og der. Hva er det som er negativt med den egentlig? er det kjemisk elller mekanisk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Posted October 7, 2013 Report Share Posted October 7, 2013 Jeg kjenner ikke til at den slipper kjemiske stoffer, men den dekker over det meste, og er vanskelig å få av igjen, og den er slett ikke pen heller. Mvh Roar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Bjordal Posted October 8, 2013 Author Report Share Posted October 8, 2013 Pest & Plage ja. Det måtte jo være i den kategorien Noen ganger synest jeg den er litt fin med den duse blå fargen, men ut skal den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 8, 2013 Report Share Posted October 8, 2013 Selv om du tar den ut så er det høyst sannsynlig at den kommer tilbake med tid. Svamper vokser ettersom det er tilgjengelig næring i vannet, så det er der "problematikken" må løses. Selv har jeg ikke noe imot å la noen svamper vokse på steinen min. Som sagt er det omtrent umulig å fjerne den for hånd og de dekker fort altfor mye av revet, så grep bør tas uansett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanutt1 Posted October 8, 2013 Report Share Posted October 8, 2013 Blå svamp Har lest at svamp ikke tåler å være i friluft. Går det da an å utrydde den med en luftestein? Hadde vært en enkel kur Mvh Fredrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Posted October 8, 2013 Report Share Posted October 8, 2013 Har lest at svamp ikke tåler å være i friluft. Går det da an å utrydde den med en luftestein? Hadde vært en enkel kur Mvh Fredrik Denne arten tåler nesten å tørke helt ut. Det er vel det siste som dør på steinen Mvh Roar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Bjordal Posted October 11, 2013 Author Report Share Posted October 11, 2013 Moorish Idol. Så er det reint bord på få uker. Problemet er bare at deretter så sulter stakkaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts