Jump to content
Informasjon
  • COVID 19 har dessverre satt en midlertidig stopper for Reefmeet og hjemmemøter
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
linkoye

Droppe vannbytter - noen som praktiserer?

Recommended Posts

Hei,

er det noen som helt og holdent dropper vannbytter på systemet sitt? Jeg har lest en del på andre forum hvor enkelte med meget gode resultater hevder å ikke ha gjort vannbytter på flere år. Selv har jeg på mitt ~450 setup byttet ca 20 liter vann siden oppstart for 4 mnd siden og da fordi ballingen har gjort at salininteten steg mer enn jeg ønsket. Alle vannverdiene mine er gode og koraller og fisk ser ut til å trives. I tillegg til skummer har jeg to reaktorer, en med rowa og en med kull.

Ideen med vannbytter er etter hva jeg forstår todelt, fjerne uønskede elementer og tilføre ønskede. Sistnevnte kan vel strykes så lenge man kjører balling+? De uønskede fjernes ved skumming og reaktorene?

Gårsdagens verdier var:

temp: 27

salt: 1.025

CA: 400 (buffrer denne opp litt over de neste dagene)

Mg: 1500

kh: 10.5

Fosfat: 0.02

Nitrat: Ikke utslag på testen

Nitrit: 0.013 (sist jeg målte for en mnd siden)

Jeg lar meg naturligvis overtale til å bytte vann, men foreløpig ser jeg ikke formålet så lenge verdiene er ok. Tar gjerne innspill.

Eirik

Det er så utrolig mange ting du ikke måler i akvariet, så argumentet med verdiene dine er i grunnen ikke godt nok.

Det viktigste er vel om innbyggerne vokser og trives. Om de gjør det kan du jo prøve uten vannbytter, men det er enda ting som binder seg opp i sand/stein som kan bli et problem senere, ikke måneder, men år nedover veien uten vannbytter.

Ideen med vannbytter er etter hva jeg forstår todelt, fjerne uønskede elementer og tilføre ønskede. Sistnevnte kan vel strykes så lenge man kjører balling+? De uønskede fjernes ved skumming og reaktorene?

Balling+ inneholder ikke ALLE essensielle elementer (men så lenge du fórer fisk blir de uansett tilsatt) og skumming og reaktorer fjerner ikke alt du ønsker å fjerne.

Derfor KAN du få problemer over tid dersom du ikke skifter vann.

Ok, det som eventuelt kan være faren er det som referes til som "old tank syndrome", altså at noe i små mengder som normalt holdes i sjakk med vannbytter akkumuleres til et punkt hvor det blir et problem? Det burde vel kunne løses med større vannbytter i ny og ne eventuelt?

Min "utfordring" er at det er upraktisk med vannbytter hyppig (leilighet, krever litt å rigge til RODI og få blandet opp), men jeg ser argumentene. Er det dog ingen som kjører helt uten vannbytter?

Eirik

Jeg lever i den teorien om at våre tilsetninger og filtrering aldri vil kunne oppnå den samme effekten som vannbytter. Vannbytter er med andre ord for meg som en god forsikring om at det blir tilført og fjernet ønskede og uønskede stoffer, i tilfelle det skulle eksistere.

En god rutine med konsekvent vannbytte på 1, 2 eller 4 ukers intervall anser jeg derimot som mindre viktig. Det viktige er at det skjer i tilstrekkelig mengde for at fisker og koraller trives.

Å stole blindt på målte verdier er kanskje mindre lurt, for det er som Henrik sier; det er mange ting man ikke kan måle i et akvarium.

Når det er sagt så må jeg legge til at et av forumets peneste akvarium, om ikke den peneste, bytter vann relativt sjelden.

Hvis tilfelle er slik at det er vanskelig for deg å foreta hyppige vannbytter, hvorfor gjør du det ikke bare sjeldnere tilpasset deg selv?

Old tank syndrome er vel en myte som jeg hører mindre og mindre av med tiden. Dette er kanskje mer knyttet til eldre tider med dårlig teknisk utstyr og kunnskap til dyrene sammenlignet med den dag idag?

Men jeg har såpass kort fartstid i denne hobbyen, så akkurat dette må tas med en klype salt.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Det er mange ute som har finne akvarier ute og bytter vann sjelden.

Kanskje helle opplegge med vann bytte kommer fra butikker, produsenter som vil at vi skal bruke deres produkter oftere enn nødvendig! (mer penger i kassa?)

Marked blir overfylt av alle finne produkter som lover det utroligste, men i virkeligheten så sjelden holder det dem lover eller helst tvert imot vi gjør ting vare.

:?:

Mange gode argumenter skrevet over her om fordelene med vannbytte.

Jeg tror ikke du klarer å fjerne alle uønskede stoffer fra vannet kun med skumming og forskjellige reaktormedier. Men behovet for vannbytter varierer jo med belastningen på karet, og ikke minst ut fra hva slags dyr du holder der.

For min del bytter jeg drøye 100 liter pr mnd i et kar med mye mykt og en forholdsvis høy fiskebelastning.:-)

Har ca 600 liter vann i systemet her.:-)

Ang balling og vannbytter, er det sagt av folk med mye mer kemi kunnskap enn meg, at vannbytter er meget viktig for å opprettholde ione-ballansen. Jeg skal ikke utdype, siden mine kemi kunnskaper er meget begrenset, men jeg tror BareAre skrev noe om det i sin tråd.

Selv er jeg sløv (bruker balling+) og bytter 50l vann ca hver mnd på mitt sps system (540+240+75l sump)

*edit* tror torhav har skrevet noe om det også i en god artikkel om balling.

Jeg er definitivt ikke uenig argumentene for å bytte vann, men samtidig har du jo enkelte vanvittig rå SPS-tanker hvor det ikke byttes vann overhodet. Nå har jeg faktisk en 20-liters dunk med RO vann så lurer på å gjøre et lite bytte, vi får se hva helgen byr på :)

Jeg er definitivt ikke uenig argumentene for å bytte vann, men samtidig har du jo enkelte vanvittig rå SPS-tanker hvor det ikke byttes vann overhodet.

Finnes det eksempler på fine SPS-tanker som har gått i lang tid, dvs > 5 år, uten vannbytter og der det er relativt stor biologisk belastning?

Finnes det eksempler på fine SPS-tanker som har gått i lang tid, dvs > 5 år, uten vannbytter og der det er relativt stor biologisk belastning?

Det vet jeg ikke, de jeg har sett på nett har vel maks gått et par år uten bytter.

Nja, Kevin (Tema) har enda til gode å bytte vann minnes jeg, men så er jo spørsmålet om belastningen da. Og han bruker ikke Ballin+ men Grotech sitt egne system.

Jeg har ikke byttet vann på et halvt år i mitt kar. Sliter litt med verdiene og har merket at alt så bedre ut før. Faktisk mener jeg at karene mine har sett best ut når jeg bytter 10 - 25 prosent vann i måneden og har brukt sjøvann. Overdreven skumming tror jeg også påvirker spesielt bløte koraller.

Jeg tror faktisk at et kar med lav biologisk last og sjøvannsbytte hver måned kan klare seg uten skummer!

Hvis man ikke tilfører for mye er det heller ikke noe å skumme ut eller tømme ut med et vannbytte. Vannbytte er rett og slett avhengig av hva du putter oppi karet.

Så når karet er flyttet etter vannlekasjen i natt skal jeg kjøre 10 prosent sjøvannsbytte hver måned, ingen skumming, kun knappekolonier pluss en klovn og en reke.

ene akvariet jeg har sjøhest i tar jeg ca 4 stk med 25l vannbytter i året .

det akvariet har mye makro alger samt mye nyttedyr så blir aldri noe nitrit eller nitrat men hadde jeg hatt koraler i det så tror jeg hadde blitt mye oftere vannbytter , trenger ikke så mange verdier med bare sjøhest og makro alger .

koral karret mit er det 10-15% i måneden tror ikke hadde våget å la vær der selv om kjører reactor

Jeg bytter ikke vann. :shock:

(Ok det har jo skjedd, men det er mindre hyppig en årlig)

Men alt trives og vokser osv....

Nå har jeg et spesielt oppsett, basert på biologi osv...

Med så lite teknikk at ingen kan tro det i våre dager.

Ubetydelig med kjemi også....

Balja har ruslet og gått i årevis, husker i farten ikke hvor lenge. :oops:

Men jeg vil vel si at jeg er unntaket og ikke regelen...

I ferskvannsakvariet bytter jeg faktisk ganske mye og ofte.

bytter vann 2 ganger i året, ellers etterfyller jeg fordampet vann hyppig og tilsetter Ca Mg og diverse sporstoffer ved behov. Alt vokser og trives det.

men har tro på at gode rutiner er bedre en bare å slurve seg gjennom det,.