Jump to content

Recommended Posts

Er Rapidled Onyx, som linket til over. Det er litt viftestøy, og vurderer å legge inn en temp sensor på viften, om jeg ikke bare kutter ut hele viften.

Jeg har sendt mine anbefalinger til rapidled teamet. De vil komme med en versjon 2 på vårparten, hvor en av de nye tingene er nettopp temp styrt vifte ;-) det kommer også en hvit versjon...

Jeg har fått lakken mine hos en proff billakkerer.

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er Rapidled Onyx, som linket til over. Det er litt viftestøy, og vurderer å legge inn en temp sensor på viften, om jeg ikke bare kutter ut hele viften.

Jeg har sendt mine anbefalinger til rapidled teamet. De vil komme med en versjon 2 på vårparten, hvor en av de nye tingene er nettopp temp styrt vifte ;-) det kommer også en hvit versjon...

Jeg har fått lakken mine hos en proff billakkerer.

Det ser meget bra ut.

Hvordan synes du lyset er så langt.

Lyset er bra det. Bare kjente LED i lampen og linsene sprer lyset godt. Nå har jeg det ganske høyt, men skal senke de når jeg blir ferdig å koble og flytte koraller. Venter på noen exp kort til dimmingen. Har PAR måler, og vil legge ut testdata når lampeavstanden er rett.

• 3 weeks later...

Ting skjer ikke så fort her. Venter fremdeles på kontrollerkort fra GHL. De er bare sykt trege med å sende!

Siste oppdatering er fra i går, da jeg knærtet RSM'en for koraller. Litt av en jobb for å unngå å knekke skjøre Sps'er. Brukte dremmel noen plasser, og kan ikke annet å si enn at det stinket ned en hel etasje med svidd acro!

I dag står fisk og musling for tur. Vedlagt er et gammelt bilde av min fulle RSM. Bildet ble tatt i vår, og mye har vokst siden den gang. Slet med å få pusset rutene på slutten.

ImageUploadedByTapatalkHD1388346743.359104.jpg.c15218313236c663e8eded9db4c63fe4.jpg

ImageUploadedByTapatalkHD1388347072.742382.jpg.1e5682e21e2b9140ff40bd44d80705d3.jpg

• 2 months later...
  • 2 weeks later...

Skal se om jeg får lånt meg et gopro kamera, så kan jeg fikse en film. Det blir så dårlig å ta med iphone. I tillegg så må jeg skru av RB led for i det hele tatt klare å få et brukbart bilde. Flere av korallene stråler mere i virkeligheten, men dette vet alle som har LED.

Slutt å klage. Det så veldig rett ut når jeg la de ut via ipad :-) du får stå på hodet, eller finne på en kreativ løsning!

He he. Joda, får saktens snudd litt på bildene, og innholdet av dem er jo svært bra og interessant!! Jeg går og lefler med tanken om å sette opp nytt kar selv, og med utstyrsrom i kjelleren, følger jeg alle slike tråder med argusøyne - og din er blandt de bedre. :D

Backup og Sikkerhet

I høst kjøpte jeg meg et aggregat for å ha en backup løsning ved strømbrudd. Denne har jeg faktisk brukt hele fire ganger, og det lengste i litt over et døgn. Dette er et manuelt system som krever 10 min med å legge ut kabler og fyre opp systemet. Videre har jeg UPS som har en driftstid på ca 4 timer med alle enheter aktive. Etter at jeg fikk fiber, så har jeg ikke lengre redundans med batteribackup i sentralene, og må derfor se etter andre løsninger.

Jeg ser nå etter en dings som jeg kan ha i et støpsel som sender meg en SMS ved strømbrudd. Så langt så har jeg kommet over denne som ser veldig brukbar ut: http://www.minnefabrikken.no/Ring_hytta_varm_GSM_kontakt_Komplett/p440094_4603291.aspx

Alternativet er å kjøpe en tilhørende GSM enhet til 4 voksne lapper, noe som er galskap - http://reefshop.mystore3.no/products/ghl-sms-modul Jeg har også blitt tipset om at de siste husalarmene kan tilby en slik SMS tjeneste. En god grunn til å oppgradere alarmen som fulgte med huset :-)

Jeg har videre tenkt å legge opp fast kabel fra utsiden av huset, slik at det blir ennå enklere å koble på aggregat og andre nødvendige ting. Da går det helt greit å sende "akvarievakten" ut på oppdrag i krevende situasjoner.

Denne "GSM dingsen" kan også varsle at sikringen har gått osv. Egentlig burde dette være standard utstyr til den som driver med akvarium med litt verdier. Det er lett å si at man har forsikring, for ting lar seg liksom ikke rette over natten med noen dollars.

Edited by keneil01