Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
J-I-P

Totalkollaps i ferien :(

Anbefalte innlegg

En liten oppfordring til alle i ferien....Det som kan galt, går en eller annen gang galt.

Så ta dine forhåndsregler så godt det lar seg gjøre.

Etter to uker i sydlige strøk, fra sol og varme og fulladede batterier så var det et sørgelig syn som møtte meg når vi kom tilbake. :-(

Alle fiskene var døde, de aller fleste korallene var i ferd med å gå fullstendig i oppløsning...Vannet var omtrent ugjennomsiktig og det luktet død og fordervelse i hele huset.

Der og da så hadde jeg bare mest lyst til å hive alt sammen ut og bort, men prøvde mine desperate forsøk på å redde det som reddes kunne. Etter mange timers jobb sto jeg igjen med en liten gruppe mykkoraller som så ut til å kunne klare seg.

Men etter noen dager så har de fleste av disse også takket for seg.

Hvordan dette skjedde vet jeg ikke helt sikkert. Men det har vært en voldsom algeoppblomstring, kan være pga. varme, strømbrudd. Fiskene må ha dødd kjapt, da klovnefiskene lå i korallen de pleier å ligge, Salariasen lå på sin faste plass som om den plutselig bare sovnet. Heller ingen andre fisker lå gjemt. Så jeg tipper det kan ha vært en form for forgiftning som plutselig tok dem. Ikke vært borte i noe lignende. Tragisk uansett.

Bildet er slik det så ut før ferien....

Nå er karet tomt, 3 store bøtter står med levende stein som ser frisk og fin ut.... Det er alt som er igjen.

Puh....skal litt til å brette opp armene og gå i gang igjen....men....nå som ting har kommet litt på avstand, merker jeg at humøret og viljen til å fortsette vokser mer og mer :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff. Trasig å lese. Håper du får alt opp igjen. Forsøk å se positivt på det. Nå kan du kanskje gjøre noen endringer el. med tanke på innhold og aquascaping, som du ikke enkelt kunne gjort tidligere. Lykke til, og håper det ordner seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er leit ja, var selv to uker i syden og fryktet for akvariet. I år som i fjor benyttet jeg meg av et enkelt Dlink kamera. Satte det opp slik at jeg kunne logge meg på med Iphonen og få "live" video av akvariet. I fjor reddet det meg fra kræsj, i år fungerte alt, men godt å kunne følge med allikevel.

Lykke til med gjenoppbyggingen, som Kimshans skriver medfører dette også noen muligheter :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for støtten her...det hjelper faktisk! :)

Tragisk er det, virkelig.

Men, nå er alt tatt ned, rengjort grundig og på vei opp igjen. Kan jo ikke gi meg nå, og som kimhans sa her....jepp, jeg har nå muligheten til gjøre ting litt annerledes.

Kanskje det er noen i grei avstand fra Sarpsborg her som etterhvert har diverse korallavleggere, fisk eller annet levende å selge meg? Da er det bare å sende meg en melding :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at dette skal gå an? Kan man ikke reise fra saltvannskar uten å få så til de grader breakdown? Er det teknisk utstyr som ha sviktet eller tåler et kar å ikke være uten tilsyn så lenge.

Ferskvannskar blir jo bare finere etter å ha vært borte i 14 dager mens man kan risikere å miste alt med saltvann.

Hvis man har lite teknisk utstyr er man da mer sikrere på at det går bra etter 14 dager da? Skulle hatt forsikring for sånt....det er jo masse penger som blir skylt vekk for å si det sånn. Jeg skjønner det vel ikke før jeg opplever det selv.....:-) Forferdelig synd for deg :-(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg skjønner ikke at dette skal gå an? Kan man ikke reise fra saltvannskar uten å få så til de grader breakdown? Er det teknisk utstyr som ha sviktet eller tåler et kar å ikke være uten tilsyn så lenge.

Ferskvannskar blir jo bare finere etter å ha vært borte i 14 dager mens man kan risikere å miste alt med saltvann.

Hvis man har lite teknisk utstyr er man da mer sikrere på at det går bra etter 14 dager da? Skulle hatt forsikring for sånt....det er jo masse penger som blir skylt vekk for å si det sånn. Jeg skjønner det vel ikke før jeg opplever det selv.....:-) Forferdelig synd for deg :-(

Jeg var selv vekk en helg, kom hjem til en anemone som hadde gått i pumpen og tatt med seg en del koraller til korall-himmelen. Alt ble dekket på forsikringen, til og med salt for å blande nytt vann. (Gjensidige)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har du tegnet en ekstra forsikring eller går det på innbo pluss?

Det gikk på innbo pluss forsikringa. Det var litt i gråsonen tror jeg, men som jeg sa til de så kan anemoner vandre i akvarier, og om de går i en pumpe uten at man får gjort noe med det fort, så kan man ta knekken på alt i karet.

En anemone dør, så dør fort et par myke koraller, og så er ******* i gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye for det Kenta.

Ikke umulig at jeg våger meg over grensa en dag.

Jeg har vært borte en uke nå, men begynner så smått å starte opp igjen denne uka.

Har tenkt å flytte avrenninga til andre siden av karet, bore nye hull, da de hullene i bakveggen som var der når jeg kjøpte karet ikke er så heldig for plasseringen av karet hjemme hos meg.

Det går dermed litt tid før ting er oppe og går for fullt igjen.

Så det spørs da om du fortsatt har disse overskuddskorallene lenge fremover?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trist med slike opplevelser. For å unngå dette, så er det enkleste å samarbeide med lokale akvarister, som ser etter karet. Alternativet er og lære opp andre familiemedlemmer, eller gode naboer. Greit med teknologi, men alt kan hende. Reiser man på lengre tur, så kan det være greit for den som passer karet at det står en dunk med saltvann klar. Et snarlig vannbytte gjør underverker.

MVH Ulf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå