Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Ramboroy

Ramboroy's 1160L

Recommended Posts

Starter en tråd til det nye karet som skal settes opp.

Trenger hjelp og ideer til å drifte et slikt akvarium.

Her kommer oppdateringer av teknisk og levende etter som det kommer på plass.

Karet er L:160cm x B:105cm x H:69cm.

1160 liter

Sump: 600 + 530 liter

Den er delt opp i 8 kammere. Første kammer er nedløp fra hoved karet som går til skummer-avlegger-vannbytte og retur kammer. Har og osmose og karantene kammer. Siste er tørt pumpe kammer.

Sirkulasjon er 2 stk aquamedic eco 9.000 i sumpen og 2 boyu 10.000 closed loop.

1 stk DIY wavebox.

Lys: 5 stk 120w led.

Skummer: Deltec 2560

Reaktor: Biopellets, kull/rowa.

Ca 250kg ls.

Fisk:

Koraller:

Nyttedyr:

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Kan en moderator snu bilde? Får det ikkje til på nettbrette.....:roll:

Kjøpte en brukt skummer. Deltec 2560 tror eg den heter.

592c18094db7a_IMG_68631.jpg.407fd53619c3363a755df691534fc726.jpg

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Kan en moderator snu bilde? Får det ikkje til på nettbrette.....:roll:

Spennende prosjekt! Gleder meg til fortsettelsen. Ang. å snu bildene, så er nok ikke dette noe jeg kan få gjort, uten å laste dem ned, rotere dem i bildebehandling, for så å laste opp igjen. Du får holde kamera/tlf. rett vei når du tar bilde, eller rotere dem før du laster opp :D

Jepp, det er pga. at bildet er merket med hvilken retning det er tatt med i metadata(exif). Men dette er ikke noe som blir tatt hensyn til på fil/bildeopplasteren her på SF. Slik kan det fort vekk være på andre steder på nettet også, og evt. bildebeh. programvare. Så dette er noe man må passe på selv. Denne autoroteringen er enkelte ganger en uting, for har opplevd at mobil/brett ikke har forstått korrekt, og alltid rotert feil vei uansett hvordan jeg forsøkte å se på bildene....

Prøver å sette sammen noen led lamper som eg skal bestille fra kina.

28stk Cool white 10000-14000k

4stk Pure white 6000k

12stk Blå 450nm

7stk Royal blå 470nm

6stk Violet 420nm

3stk Cyan 490nm

Totalt 60 led.

Er det noen som mener eg burde forandre noe her???

Ville bare si meg enig med Henrik her med mindre du planlegger en midtstilt øy av LS og koraller slik at du ikke trenger nevnverdig belysning ut mot kantene. Ville nok allikevel hatt minst to lamper slik at du slipper at korallene skygger for seg selv etterhvert som de vokser.

Ser heller ingen optikk på den listen heller. Cool White (om det er Cree dioder) er ikke 10-12000 kelvin, og i så fall en vanvittig dårlig CRI i lyset vil få vannet til å minne om urin. Jeg har selv hatt endel LED og kan si med en gang at du må gå noen flere runder med undernevnte punkter.

Optikk - mindre tall trenger dypere, men krever flere LED for å spre godt. 80 grader en greit å begynne på. Du trenger minst 150 LED.

Antall - ved høyere antall sparer man hver enkelt LED og får bedre spredning (tetthet) og kan bruke annen optikk.

Spredning - Igjen, øk antall for å få nok lys der du vil ha det.

Spektrum - Vurder dyp rød og flere varianter av hvite LED. Cree har vel 3 forskjellige.

Disse faktorene henger sammen og vil være avgjørende for vekst og farger. Gjør degselv og korallene en tjeneste og kjøp mer lys.

Edit: og ikke overvekt av hvite. Kjøpe 50/50 eller enda bedre 40/60 fordel "blå"

Hehe fikk ikkje med meg alt på sist post....:oops:

Det eg tenkte på er fargene eg har valgt. Tror eg skal bestille 5stk av den lampen. 60° linser framme og kanskje 90° linser bak. 3lamper framme og 2 bak.

lys er en forferdelig dyr post så det er derfor eg tenker på kina led.

Har allerede fått en lampe bare for å teste den men der har eg 29stk white 10000-14000k og 29stk royal blue og 2stk blue.

Den lyser veldig blått så eg kjører 100% white og 70% blue.

Kan ikkje huske i farten men det er ikkje cree led. Kan få cree men det er 1$ ekstra per led. + ett eller annet.

Setter stor pris på innspill og ideer.:-)

Kan Aqua medic 6500 fungere som retur pumpe?

Det er borret 6 hull. Et hull til nedløp 51mm. Et hull til retur 27mm. Fire hull på 22mm som er beregnet til closed loop. Kan eg bruke Aqua medic 6500 til closed loop også? Eller er røret for lite? Er ikkje sikker på den innvendige diameteren.

:-)

Gleder meg til å få det på gang! Eg har lite peiling på å drifte et stort kar så det er mye som må tenkes på.

Eg har brukt mer en 3år på rsm250 så det tar nok noen år ekstra for å få det til å bli så tett.

Fant et mobil bilde når steven kom med akvariet. Måtte ha hjullaster for å få det av bilen!:shock:

592c180a5817b_575851_10151407192490780_1352031786_n1.jpg.526b24c7c712997b84507dfed8866f5b.jpg

Kan Aqua medic 6500 fungere som retur pumpe?

Det er borret 6 hull. Et hull til nedløp 51mm. Et hull til retur 27mm. Fire hull på 22mm som er beregnet til closed loop. Kan eg bruke Aqua medic 6500 til closed loop også? Eller er røret for lite? Er ikkje sikker på den innvendige diameteren.

Jørn benytter ihvertfall en slik til returpumpe, og den gjør en god jobb. Virker å være temmelig så driftssikker også.

Fikk henta en god del LS i denne uka.

IMG_7280.jpg.3d7de0d297000c537d184c1ee883d9ee.jpg

IMG_7281.jpg.e0f1c9d3f1db2c4adacc15a6b2b3621d.jpg

IMG_7282.jpg.b455a418a0d16d06f769c08e70e81baf.jpg

IMG_7283.jpg.1619eef6e75774f10b83ce520c4c2f70.jpg

IMG_7284.jpg.0c3c901180c3627d4002362cf40029d8.jpg