Jump to content

Recommended Posts

Er det noen som kan forklare hvilke farger som er bra å bruke i en led lampe? Og hvorfor?

Lampen har totalt 60 led 3w.

Eg har valget mellom:

We have 8 kinds of Led colors to you choose:

White:2800K-20000K

Blue:450nm 470nm

Red:630nm 660nm

Orange:610nm

Green:525nm

Cyan:490nm

Violet:420nm

UV:395-410nm

dd sier i hvertfall om det hjelper deg :)

Intensity

Managing your light is a right, not a privilege. The AI Vega includes powerful Cree XM-L white LED's plus blue, royal blue, deep blue, red and green satellite LED's all housed within 80 degree optics to provide the greatest spread whilst maximising intensity and balanced spectral output.

Hvorfor skal du plutselig ha Led da? Du har jo fått til noe helt utenom det vanlige med T5!

Eneste fordelen jeg ser med Led er varmen.

Hvilken lampe er det du lurer på forresten?

Er det ikke bare å si at du skal ha en fullspektrum lampe da? det er jo en miks av det meste på lista.

Hvorfor skal du plutselig ha Led da? Du har jo fått til noe helt utenom det vanlige med T5!

Eneste fordelen jeg ser med Led er varmen.

Hvilken lampe er det du lurer på forresten?

Er det ikke bare å si at du skal ha en fullspektrum lampe da? det er jo en miks av det meste på lista.

Du bør lese litt. Fordeler med LED : minimal varmeutvikling, går fra ca.200 grader på T5 til 25-30 grader med LED, strømforbruket reduseres med 70-80% ! , levetiden er 10-15 ganger lenger enn T5 og man får shimmer effect. Man finner fort ut når man bytter til LED at allt annet blir dårlig.

Jeg kjørte t5 med 12rør i div farger før,og kjører nå led med et mye bedre resultat.

Har bygd lampene selv med byggmester i fra rapidled og kjører på følgende fargekombinasjon per lampe-

-coolwhite 8stk

-warmwhite 4stk

-blue. 8stk

-royal blue. 16stk

-deep red. 2stk

-green. 2stk

-cyan. 4stk

-uv 4stk

4 kanaler styrt av controller.

Ville ikke byttet tilbake til hverken t5 eller hqi for alt i verden;)

Orker ikke mage en lang post om dette, men litt info. Det definitivt viktigste du gjør når du handler LED er å kjøpe en med høy CRI. Solen har 100, gode T5 og MH komboer oppimot 85-90, og plasma har enda litt høyere. Hvite LED har opp mot 80 når jeg sjekket sist, uavhengig av hvilken farge de står som. Dette har med blandingen av lyset å gjøre.

Tilbake til sollys, inneholder det optimale forholdet mellom de forskjellige bølgelengdene, noe som er det samme som vi kaller spektrum. Det som skjer når man har T5 med det klassiske og vellprøvde oppsettet fijipink, daylight og blue+/actinic er at lyset gir de bølgelengdene koraller (og alt levende) trenger. For å oppnå det samme med LED må du justere de forskjellige fargene for å simulere dette lyset og blande det godt før det treffer en korall. Dette gjøres ved å kombinere en god blanding (som mx6 har på lampen sin og jeg hadd på min gamle selvbygde lampe) av de forskjellige LED diodene. Dette er ikke lett og krever en del forståelse, men kortvarianten er, kjøp lampe som kan dimme minst på 2 kanaler og husk at LED ser mye svakere ut, men er i virkeligheten mye mye kraftigere rnn T5 og MH. Bare plasma er bedre.

Du bør lese litt. Fordeler med LED : minimal varmeutvikling, går fra ca.200 grader på T5 til 25-30 grader med LED, strømforbruket reduseres med 70-80% ! , levetiden er 10-15 ganger lenger enn T5 og man får shimmer effect. Man finner fort ut når man bytter til LED at allt annet blir dårlig.

JADA, Jeg blåste avgårde 40 lapper på led i huset mitt men å bruke 5-10000 spenn for å få led i et akvarie ?? og spesiellt ikke når jeg ser hva han har fått til med T5. Tror kona hadde fått meg innlagt om jeg brente avgårde så mye på lys i akvariet.

Nå er det jo selvfølgelig mulig at det ikke er så dyrt som jeg tror men har sett mye syke priser på led armatur.

Hva tenker folk om en LED-lampe med dette oppsettet?

Skal være Cree-dioder.

the first channel W:

white 4500K 20PCS

purple 400-420nm 10pcs

royal blue 450nm 2pcs

the second channel B

royal blue 450nm 28PCS

the third channel C

royal blue 450nm 12PCS

red 660nm 4PCS

the fourth channel M

blue 480nm 4PCS

Burde jeg ha flere typer hvit, om det finnes i cree?

Burde jeg ha to grønne og to røde i stedet for 4 røde?

Ser fram til å høre folks meninger om dette oppsettet;-)

Er de røde virkelig så ille? Kanskje jeg bør kutte de røde helt ut da, og satse på at det er nok PAR i 4500k? Er det noe vits å ha grønne dioder? Leser noen plasser at dem ikke er nyttige? Men likevel selges det lamper med dem? Noen som vet hvorfor?

Alle fargene du ser og alle de du ikke ser utgjør tilsammen et komplett spektrum. Nøff sedd!

Rødt er ikke ille, men visuelt dominerende. Du vil ikke trives med det, og koraller skal i beste fall bare ha en liten peak på 660nm +-. Det er lite bredde i hvitt LED lys, derfor bruker man alle de andre fargene for å kompensere.