Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
iFinhey

Røyk --> Salmiakk --> Død

Anbefalte innlegg

Jeg har manna meg til å slutte å røyke, røyklukta i leiligheten ville jeg fjerne. Fikk tips om å bruke salmiakk. Tok en stor skål av salmiakk og reiset bort for helgen mens den "gassa" leiligheten. Da jeg kom hjem, så var 130L akvarium pang-død, inkl. korallene. En nemo og en mandarin overlevde inkl. nyttedyr bortsett fra voksne turbo snegler. Var meget overrasket over at den påvirket akvariumet mitt. Vet ikke om salmiakken reagerte med saltvannet eller balling. Byttet 50L vann og skrudde av ballingen. Nemo har kvikknet til idag.

Nå er jeg i tenkeboksen på å ta en pause fra akvariumet og lurer på om å selge 15kg levende stein, med på lasset får De en nemo og mandarin(grønn). Kanksje polyppene overlever, de er per idag "lukket".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med røykeslutt!Flink gutt, måtte jeg klare å komme etter.. og synd å høre om karet.:cry:

Salmiakk er ammoniakk og ikke bra for akvariet som du merket. Svigermor sverger til vaniljesukker på kaffeskåler plassert høyt og lavt. Håper ikke det er nok til å "Nuke" et akvarie, har ingen erfaring med å bruke det, men ser ikke for meg at det skal kunne drepe noe. Eddik lukter gamle gymsokker...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trist med dyra dine, men det er fint du sier fra, vi må nok tenke over hva vi har i luften der vi har saltvannsakvarium. Skummeren lager mye gassutveksling til vannet ditt. Maling, lakkering og andre saker med skumle ting er også lurt å være forsiktig med, men forlenger du innsugsslangen til et sted med bedre luft, så hjelper det en hel del.

Ellers så er det lurt å slutte å røyke. Jeg tok min siste sigarett i 1998 etter over 25 år med røyking :?

Håper du fortsetter, lykke til videre.

Mvh Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå