Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Bjohus84

Planlegging av 1500 liter.

Recommended Posts

Har flyttet inn nytt stort hus, og er begynnt planlegging av en " man-cave " i kjellern :-) Er planen å ha et stort akvarie der. Ca 1500 liter.

Tanken er å først og frems ha mye fisk, siden det er den store lidenskapen. Men å ha noen enkle koraller for å få litt farge og pynt :-)

Har tenkt på mål 200 cm x 100 cm bredde og 130 høyde. Greie mål for fisketank?

Skummer har eg tenkt på deltek Tc 3070 Ekstern eller intern.

Vil ha mest mulig automatisk, med etterfylling av vann osv.

Ønsker å ha minst mulig stein i karet, ha det ganske åpent. 3 søyler med stein eller noe, med god svømmeplass for fisk rundt.

Men må kanskje ha noe ekstra nitrat filter da, bioballer eller lignende? Tips?

Har tenkt å bruke led belysning og vortex sirkulasjonspumper.

Men tenker litt på fuktighet av så mye vann, fordamping og råtning. Er det noe problem?

Noen som har tips til andre ting eg trenger ?

Mvh Bjørnar :-)

Blir nok ikke mer enn 100 cm høyde kanskje, får se. Syns det er kjempefint med sjikkli dypt vann :-)

Men det kreves mye mer sirkulasjon du tenker på?

Men går det an å bruke bare keramisk stein? Noen som har erfaring med det?

Dersom du skal ha bioballer får du si ifra, har et par bæreposer liggende du kan få billig. ;-) Har ingen erfaring med "Fish only" men blir spennende å følge med på utviklingen. Lykke til!:D

Grønne stjernepolypper og Xenia går for å være enkle på grensen til ugress, gir bevegelse og farge i akvariet. Det er de to kandidatene jeg kommer på, lærkoraller har også vist seg å være svært enkle her og kan gi noen artige formasjoner :-)

Hehe, blir sikkert for 2000 liter ja :-) Har ikke bestemt akuratt mål enda, men 1500 - 2000 liter :-)

Korleis utstyr har du da Sandberg?

Korallene såg fine ut di.

Har planer om å bruke naturlig sjøvann også.

Tips

Hei

Har du mulighet til og sette karet ut mot ytter-vegg med tett skap helt opp til tak over

karet,ser jeg fordelen med at du kan lett få fordampningen av karet rett ut med en avtrekksvifte.

Fordamningen av et 2000l kar vil vere på ca 20 liter pr/dag.

Mvh Knut

Er ikke noe billigutstyr du har sandberg :-) Må vel sikkert rekne med å bruke en 70 - 80 000 kr på et so stort kar.

Men en ting eg lurer på er måndlige utgifter. Kan eg rekne ca en 1000 lapp der?

Har forrestn tenkt å bruke di samme lampene og sirkulasjonspumpene som deg.

Er mulighet å sette opp mot yttervegg ja. Men har egentlig mest lyst på åpent, men er ikke bestemt enda :-)

Hva slags erfaring har du fra før? Det er ikke så mye "vanskeligere" å drive et stort akvarie, men feilene du gjør får mye større konsekvenser.

Jeg skal også snart går innkjøp av et kar på rundt 1500 liter..pga høyden du vil ha,ville jeg ha sett på acryl kar i fra schuran.

Det skal ivertfall jeg ha.

Ang strømforbruk har jeg gått i innkjøp av litt dyrere utstyr som er ganske så billige i drift.

Foreløpig er regnestykket mitt på ca 800w forbruk i snitt.

Hva slags erfaring har du fra før? Det er ikke så mye "vanskeligere" å drive et stort akvarie, men feilene du gjør får mye større konsekvenser.

Enig med Henrik her,men som et lite motargument,så tåler et så stort system en "liten"feil bedre enn et lite system,men det kommer jo selvfølgelig Ann på hva som skjer.

Tenker spesielt på spørsmålet "Trenger man mer sirkulasjon for et dypere kar". Dette gir inntrykk av at du ikke har spesielt god forståelse eller erfaring med slike systemer, og med stort akvarie og mye fisk, store såvell som små, kan dette både bli dyrt og en kjedelig erfaring for deg. Det er ikke dermed sagt at du ikke skal gjøre det, men å gjøre det du planlegger her krever nok litt praksis og planlegging for at du skal bli fornøyd. Keramisk/Død stein er helt greit om du blander med litt levende. Vær da obs på at det kan være motbakke, og ta litt mer tid å få balanse i systemet ditt.

80 000 er nok i nedre grense når alt kommer til alt for et skikkelig system i den størrelsen. Har ikke spesiell erfaring med akvarier over 60-70cm, men at du må opp i 30-35 000 bare for akvariet + sump er nok ikke utenkelig. Skummer koster vel et sted mellom 10 og 20 000, sirkulasjon kommer vel på rundt 10-15 000. Dette er uten lys, pvc og eventuelt utstyr som Biopellets reaktor, fosfat reaktor og doseringspumper/kalkreaktor.

Og så skal du ha vann stein og fisk. Før året har gått svir du nok ganske mye på posten "div".

Tl sammenligning koster akvarie + bord, utstyr og div til mitt 600 liters system oppmot 80' før jeg hadde fisk i, men det er med lys, reaktorer, pumper etc.

En tanke til er belysning. Vil ikke bli så bra belysning i bunnen

Han skal ha fisk, så det er ikke et tema, og det finnes nok av akvarier med god belysning på 1 meter+.

Heller ikke alt av reaktorer som blir nevnt her siden det blir minimalt med koraller ;-) har selv 1400 liter med masse koraller og trenger ikke alt av det beste, det viktigste i ett kar er skummer når det blir masse fisk og holde vannverdier javne i karet, neste er det med lys hvis en skal ha krevende koraller, sirkulasjon er viktig med koraller i karet men ikke samme med bare fisk og lite koraller, alt behøver ikke koste skjorta og er veldig til hva du gjør ut av det men annbefaller deg til og planlegge nøye da det er mye som skal stemme før en setter det opp, se om du kan få deg en mentor i nærheten der du bor og spør masse og lytt til folk som har store kar og kjenner til priser og det og drifte det, veldig mange meninger om det og drifte store kar, ønsker deg lykke til med en spennende hobby :D

Han er vel strengt tatt ikke avhengig av ekstrem sirkulasjon heller..;)

Nja, men retur + 2-3 Vortec eller tilsvarende er ganske fort kr 10' (mht til mykiser) ?

Nypriser er ganske drøye, og det er lite brukt kvalitetsutstyr til salgs i den størrelsen. Hvor høyt var karret ditt Tony?