Jump to content

Ustabil KH ved ballingmetoden.

Recommended Posts

Her har du litt å tygge på!

http://reefkeeping.com/issues/2004-12/rhf/index.php

Et fall i KH fra 9 til 7.4 tilsvarer et fall i Ca på kun 10.8 ppm.

(9-7.4)/2.8*19=10.8

Du vil derfor oppleve Ca som mer stabil enn KH. Jeg ville derfor økt dosering av Balling (alle tre).

Enig i dette også. Hvis det fungerer så slipper du jo også å gå tom i kh-dunken før de andre dunkene.

Ellers kan du jo kjøpe ekstra bikarbonat.:-)

Balling er en ballansert tilsetning av KH og Ca (det samme er kalkwasser og kalk reaktor).

KH og Ca blir forbrukt tilsvarende den balanserte tilsetningen av kalk dannende organismer (SPS, kalkalger, muslinger etc). Mykiser forbruker mer Mg enn SPS. Forholdstallet mellom Mg/kH er enda større enn for Ca/kH. Det vil altså være ennå vanskeligere å detektere en under dosering av Balling løsningene hvis dette er tilfellet.

Hva er Ca og Mg verdiene dine, og hvor mye varierer de i forhold til kH?

Laveste målt mg er 1440 og ca er 440.

Høyeste målt mg er 1460 og ca er 460.

Doserer 70ml pr døgn nå og har ikke så rå vekst enda pga at jeg hadde dårlig lys først, så lys på ene halvdelen av karet osv.. nå har jeg nok lys og det har det vært i ca 3 uker.

Har 2 fisk, 2 reker 1 slangesjøstjerne, ett par eremitter og en drøss med turbo/andre snegler. Systemet er på ca 400l.

Har relativt fullt opp med koraller ( i mine øyne) og det har økt jevnt fra oppstart for 6 mndr siden men mest siste 2 månedene :)

Da er det vel best å buffre osmosevannet?

Hvordan KH skal jeg sikte på der da?

Prøve meg frem bare?

Hello!

Jeg kjører balling+ og CA og MG nivåer er perfekt og stabile.. men KH kan være 9 og så droppe til 7.4 iløpet av en uke... jeg buffrer den da opp igjen men så faller den igjen etterhvert...

noen tanker?

Tanken er 6 måneder gammel straks, kjørt balling siden februar.

Det beror på två saker

1) När kalk bildas sjunker KH o kalcium exakt lika mkt, dvs när en mol kalcium förbrukas så förbrukas en mol karbonat. I praktiken innebär det att när KH sjunker 1 enhet pgr av kalkbildning sjunker kalcium 7 ppm. Våra kalciumtester är inte lika högupplösta och exakta som KH testerna, dvs en sänkning med 1 enhet beträffande KH är ju långt över lägsta noggrannheten och mäts upp med enkelhet. Men samma sänkning för kalcium, 7 ppm, märks knappt eller inte alls då kalciumtesterrna har lägre noggrannhet o upplösning. Tänk så här...för att du skall märka nåt på ett kalciumtest får det ju gå ner åtminstone 10 ppm, ...detta motsvarar en sänkning av KH på 1.5!!..och den sänkningen däremot uppfattar såväl vi som vårt kh test som en rejäl sänkning. Detta är i sin tur skälet till att man vid balling aldrig skall styra dosen utifrån kalciumsänkningen utan styra den utifrån kh sänkningen!

2) enligt ovan så förbrukas ju kh o kalcium i relationen 1:1 vid kalkbildning. MEN beträffande karbonaterna så förbrukas dom separat även pgr av nitrifikationen. Dvs, det sker i de flesta akvarium pgr av biologisk nitrifikation en liten större förbrukning av karbonater kontra kalcium. Dvs i längden brukar man alltid vid Balling få köra lite mer karbonater än kalcium, dvs medvetet köra en aning obalanserat!:-) Det är helt normalt.

Med vänlig hälsning,

Jonas Roman

• 1 month later...

Du kan fint kjøre på mere dosering men anbefaler og dosere likt fra alle tre dunkene.

Ca og mg øker veldig mye mindre en kh ved økt dosering.

Jeg bruker kun kh som referanse får hva jeg doserer og det har fungert utmerket hos meg i 3 år snart,og det med 3 forskjellige system i forbindelse med flytting.

Øk kh med buffer til ønsket nivå,øk deretter doseringen på alle tre og prøv deg frem derfra!

Ikke øk kh med ballingen,det blir en lang vei og gå...

Det er ivertfall min erfaring.

Doserer nå 220ml fra hver dunk på ca 400 liter vann og rundt 30-40 sps.

Har hele tiden hatt høy mg(1500)og ca(480-500)uten og ha sett noe negativt ved dette.

Har veldig god vekst på det meste.

• 2 weeks later...

og jeg tulla litt... sjekka med ny KH test... KH er på 7....

Sjekka og MG og CA nå og der er vi på 1330 og 365....

Fader... da får vi gå opp til 115ml...

Er relativt mye koraller nå... men synes ikke jeg har noe spesiellt rå vekst...

Men det skjer ting iallefall :P

Kan hende det rocker litt mere når rowaphos og kull kommer igang her...