Jump to content

Palytoxin fritt akvarie

Recommended Posts

Nå som jeg skal starte oppigjen med denne hobbyen og har i mellomtider blitt 2barns far, tenker jeg litt sikkerhet.

Hvis jeg skal sette inn arter som ikke potensielt kan ta knekken på unga ( eller samboeten), har jeg da fortsatt mye å velge mellom?

Mulig jeg har parsnoia nå, men unga er relativt klåfingret, og gjør mye rare ting

Nå som jeg skal starte oppigjen med denne hobbyen og har i mellomtider blitt 2barns far, tenker jeg litt sikkerhet.

Hvis jeg skal sette inn arter som ikke potensielt kan ta knekken på unga ( eller samboeten), har jeg da fortsatt mye å velge mellom?

Mulig jeg har parsnoia nå, men unga er relativt klåfingret, og gjør mye rare ting

Det er bare knapper som kan inneholde palytoksin (hovedsaklig slektene Zoanthus, Palythoa og Protopalythoa), og ikke alle av dem engang. Så holder du deg unna alle sånn løper du ingen risiko.

Ok, det er bra. Er det andre gifter (koraller) jeg burde holde meg unna som er av samme "fareklasse"

Er det noe sted jeg kan finne ut hvilke zoas dom er trygge

Nei, det er vel ingen andre vanlige akvarie-koraller som generer noe så farlig som knapper. Du har jo Millepora (slekten, ikke arten), men den er mer uvanlig og gir vel ikke annet ubehag enn brannsår.

Når de gjelder hvilke knapper som inneholder palytoksin, så finnes det ingen liste. Men generelt har arter i slektene Palythoa og Protopalythoa mer palytoksin enn Zoanthus. Skal du unngå palytoksin totalt må du rett og slett holde deg helt unna knapper.