Jump to content
Informasjon
  • COVID 19 har dessverre satt en midlertidig stopper for Reefmeet og hjemmemøter
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
FreddyO

Hjelp til identifisering

Recommended Posts

Denne var litt kjekk når akvariet var nytt, og lite annnet var begynnt å vokse. Etterhvert har det vist seg at denne vokser ganske kraftig. ER vel sikkert en eller annen form for ugress. Glassrose er det ikke, men noen annen form for hurtigvoksene sag er det....

Anyone?

ugress.jpg

etter alt å dømme heter disse ,Zohantus pullchellus, omtrent samme typen som jeg har,hurtig voksende ,Der er en lignende art som heter Protopalythoa vestitus,de vokser kjapt og blir ganske store,. Om de trives og får nok lys blir de ganske flotte,.

Jeg tror fremdeles dette er en Protopalythoa-art. Diskene ser betraktelig større ut enn på de grønne Zoanthus-polyppene bak, jeg ser tegn til marmorering i diskene, og de hever seg fra coenchym-matten (knappe-basen) på stilker (og derfor ikke Palythoa sp.). Et nærbilde av coenchym-matten der vi kan se ev integrerte sediment-partikler, ev nærbilde av munnen, vil gi et entydig svar. Uansett er det garantert en Zoanthid, dvs "knapp" på norsk.

Kan ikke argumentere for eller imot når det gjelder navn. Skal heller forsøke å fremstille et nærbilde i ettermiddag, som beskrevet.

Jeg tror fremdeles dette er en Protopalythoa-art. Diskene ser betraktelig større ut enn på de grønne Zoanthus-polyppene bak, jeg ser tegn til marmorering i diskene, og de hever seg fra coenchym-matten (knappe-basen) på stilker (og derfor ikke Palythoa sp.). Et nærbilde av coenchym-matten der vi kan se ev integrerte sediment-partikler, ev nærbilde av munnen, vil gi et entydig svar. Uansett er det garantert en Zoanthid, dvs "knapp" på norsk.

Da forsøker jeg med to bedre bilder:

ugress1.jpg

ugress2.jpg

Kan ikke argumentere for eller imot når det gjelder navn. Skal heller forsøke å fremstille et nærbilde i ettermiddag, som beskrevet.

Jeg er nesten helt sikker på at dette ikke er en Zoanthus-art, men heller en Protopalythoa- eller Palythoa-art. På de nye bildene kan jeg ikke se stilkene eller basen godt nok til å se integrerte sand-partikler men jeg mente jeg så dette på det første bildet. Det som derimot kommer tydelig frem er hvordan tentaklene blir tynnere mot endene, noe som ikke er vanlig hos Zoanthus. Disken er også større enn hos Zoanthus og marmorert. Siden stilken er ganske lang og ikke veldig kort slik at polyppene nærmest er på høyde med basen, tror jeg det er Protopalythoa framfor Palythoa.

Dette er uansett mest av nærmest akademisk interesse. Alle disse er nært beslektede, fotosyntetiske koraller som vanligvis trives godt i akvariene våre og ikke trenger spesifikk fóring. Og på norsk kaller vi de bare "knapper". Og ja, sannsynligheten er stor for at de inneholder bakterier som produserer toksinet palytoksin. Handle with care. Spesielt dersom du holder kolonien over vann.