Jump to content

Nesten redd for å svare

Recommended Posts

Flere nybegynnere har sagt at de er redd for å svare på en post, i frykt av å bli irettesatt. Men det gjelder også for oss litt mer erfarne.

Jeg anser meg selv om en avansert akvarist, men de siste dagene har jeg mottatt meldinger som: Trodde du kunne alt, du snakkker piss og at jeg ikke har peiling.

Jeg vil bare herved presisere at jeg på ingen måte kan alt.

Jeg kan sikkert under 1% av de som kan "kunnes" mht marinbiologi, og enda mindre når det gjelder fysikk og teknikk.

Jeg tror heller ikke at Julian Sprung og tilsvarende, kan noe mer enn noen prosent av "kunnskapen"

Ønsker å bidra med det jeg kan, men ønsker samtidig å at dere tar alt jeg sier med en klype salt.

Kjenner at jeg begynner å få prestasjonsangst for å si noe som helst.

Skulle ønske at jeg kunne svare på alle deres spm, men det kan jeg desverre ikke gjøre.

Det er riktig at jeg studerte naturvitenkap i noen år for å bli marinbiolog, men de siste 5 årene har jeg studert til en mastergrad i helseøkonomi. Jeg har ingen kvalifisert grad innen bentos, selv om jeg tør påstå at jeg har lest minst noen ganger tilsvarende pensum

Så en gang for alle, så vil jeg bare si at jeg bare er en helt vanlig akvarist som ønsker å hjelpe, og noen ganger tar jeg feil.

Ikke bry deg om idio.... som sender deg sone meldinger!

Det er bestandig noen som skal udelege for andre og som har bare hensykt å skape frustrasjon og iritasjon bland medlemer og er grunen til at mange sluter å svare på spørsmål eller melder seg ut fra SF i protest.

Jeg er taknemlig når jeg for nuen tips om problemme jeg oplever og videre må jeg selv besteme hva som er riktig eller føles riktig, som du sirer så ingen kan alt og bra for det fordig live ville hvart javlig kjedlig.

Det er mange som med som setter stor pris for din og andre erfarne akvarister angasjament og at dere er interesert og dele meg os om sine erfaringer.

Takk.

Det er en grunn til at følgende ordtak ble ordtak.

Utakk er verdens lønn.

Den som stikker hodet frem får det hugget først.

Et som ikke er ordtak er at folk alltid leser og tolker alt på værst mulig måte.

Og mange vrir og vrenger på alt slik at man blir fremstil slik de ønsker.

Vi skal være modige for å handle rett, ikke for å forsøke ikke å gjøre feil. Man lærer å handle rett best gjennom å gjøre feil.

Når jeg ikke vet hva jeg mener så kan jeg vanskelig forklare, jeg kan riktignok velge det ene eller det andre, men ikke i samme retning. For å slippe bomben så lærer alle akvarister med ryggrad best ved å gjøre feil.

Til å med den beste gjør feil.

Jeg skjønner deg gått Vegard .

Folk bør jo vare litt mere omtenksomme og forsiktige tenke seg litt om før dem uttale seg. Det gjelder alle. Her ser det forumet som ett forum der ale for hjelp. Alle blir motat med opne armer.

Synes det er dårlig av folk å ikke tenke seg om før de uttaler seg. Noen er bare ute etter å finne feil og ha noen grun til en diskusjon og glemmer det forume herr dreier seg å samarbeide, venskap, koraler ,fisk, kjemi og saltvann .

Hadde jeg vært deg Vegard så hadde jeg lagt offentlig ut på forumet her de meldingene du har fått.

At de sender deg pm viser bare at de ikke har baller nok til å stå offentlig frem.

Nå kan de av dere som sender slike pm svare på tråden her. Tviler på at dere tør.:lol:

Når det gjelder hvem jeg vil ha som aktiv her inne, så er du en av de øverste på min liste.

Mvh Per Arne:-)

Ja det er synd at SF også har sin andel av "troll" som mener de har sin fulle rett til å spre galle og uhygge når det måte passe de. I det virkelige liv kan man klare å holde seg unna slike mennesker, men på et forum få de dessverre både en scene og publikum. Det har blitt debattert hvorfor det har blitt så stille som det har blitt her på SF og en av tingene som ble tatt opp er jo nettopp ufin oppførsel fra andre. Keiser og Torae valgte vel å forlate SF etter ufin oppførsel fra medlemmer her inne? Jeg skulle ønske at SF hadde en strengere linje når det gjelder normal folkeskikk og hvordan man kommuniserer med hverandre. Som nevnt tidligere har medlemmer valgt å forlate klubben på grunn av slik oppførsel, og andre igjen har valgt å bare lese innlegg uten å bidra da de ikke orker flisespikkeri og kverulering fra frittgående forumtroll.

Vegard, jeg mener du har bevist på at du vet hva du driver med, og jeg setter veldig pris på at du ønsker å løfte SF gjennom å være en aktiv bidragsyter her inne på forumet, men også med hjemmemøte og eventuelle foredrag. Du skal nok ikke se helt bort ifra at det er en del misunnelse ute og går. Stå på du Vegard, av og til må man bare innse at det ikke er "meg" det er noe galt med og prøve å behandle kverulerende møkkaspredere med så stor tålmodighet som mulig og ta opp ufin oppførsel med moderatorteamet.

Selvfølgelig vet heller ikke du "alt" det er jo vitenskapens natur at det alltid er noe å undersøke og også revurdere de funn man tidligere har ansett som sannhet. Heldigvis, det er jo det som er så moro!

Trist..

Nåe jeg leser ditt innlegg Vegard, så håper jeg du ikke tar deg nær av de meldingene.. Du er vel en av de som har aller mest og bidra med her inne på forumet.. Regner med at flere av de som skriver disse meldingene skriver anonymt, dvs under allias.. Jeg skrev ett innlegg her på forumet om dette for noen år siden., Oppforderer igjen.. ALLE MÅ REGISTRERES MED NAVN.. Mye lettere og slenge dritt osv, når man ikke oppgir sitt navn. Håper at dette blir vedtatt på neste årsmøte.

Kjipt med sånne tilbakemeldinger, men som flere her sier får du bare gi beng i dem og fortsette som du har gjort til nå :-)

For min del er det sjelden jeg poster noe her, men jeg er innom stort sett hver dag. Jeg har en egen "sortering" over hvem jeg syns gir gode svar/tilbakemeldinger, og du er definitivt blant dem jeg hører på!

ALLE MÅ REGISTRERES MED NAVN.. Mye lettere og slenge dritt osv, når man ikke oppgir sitt navn. Håper at dette blir vedtatt på neste årsmøte.

Enig i at det er lettere å slenge dritt når man er anonym, men i det øyeblikket man tvinger fram slike tiltak tror jeg dere mister flere brukere av forumet enn dere får. Da mener jeg det er bedre å gå rett på dem som står for slikt.

CP

Enig i at det er lettere å slenge dritt når man er anonym, men i det øyeblikket man tvinger fram slike tiltak tror jeg dere mister flere brukere av forumet enn dere får. Da mener jeg det er bedre å gå rett på dem som står for slikt.

CP

Nysgjerrig, hvor tror du de forsvinner til?

Svein

Jeg personlig pleier bare å legge til "tror jeg", "jeg mener at", "min erfaring er" osv når jeg LESER innlegg, så kan folk skrive så bastant dem vil mens jeg tar alle innlegg med som innspill for det jeg til syvende og sist velger å tro og mene. Noens innspill veier tyngre enn andres, men jeg lar meg sjeldent hisse opp over innlegg som mener noe annet enn det jeg mener. Jeg har nok også lettere for å ta folks innlegg for god fisk når de selv faktisk skriver "tror jeg" osv. Folk som mener de har det ene rette svaret, tar ofte feil... Fortsatt god jul og godt nytt år folkens! :D

• Like 1
Det innlegget, Gaute, fikk du grønne prikkerpoeng på fra meg :-)

Jeg er veldig enig, og synes nesten det burde være en skriveregel her inne.

Vær litt ydmyk når man både spør pg svarer, så får man ofte bedre respons og stemningen blir gjerne bedre.

Enig.

Nå lovet jeg vel meg selv og tildels dere på forumet at jeg ikke skulle engasjere meg i denne type tråder, men kan ikke la være å gi uttrykk for min støtte til Vegard.

Dette fordi han ikke er den første som opplever slikt, og dessverre sannsynligvis ikke den siste heller.

Det er to måter å angripe dette på, en som Vegard gjør å få det på bordet og debattert, eller to å gi opp og enten trekke seg fra forumet eller å redusere sitt engasjement.

Jeg er ikke i tvil om at førstnevnte for forumets del er best, mens to kanskje er best rent personlig for den enkelte.

Jeg har de senere år tenkt som så: Akvariehobby og den tilhørende sosiale delen som klubber og forum utgjør er noe hver og en får ta stilling til. Og for egen del er hva jeg selv synes og hvor jeg mener jeg har noe å bidra med det som avgjør om jeg vil svare eller holde meg unna

Uansett det er ingen borgerplikt å delta på et forum, det er ingen forpliktelser noen bør føle for å svare på spørsmål eller delta i debatter.

Hver og en deltar ut fra et personlig valg om at dette er OK å være med på eller dette vil jeg ikke engasjere meg i.

Undertegnede kommer stadig oftere til den siste konklusjonen, og fristelsen har mange ganger vært stor til å dyrke hobbyen i en form for ensomhet.

Imidlertid er det såpass mange hyggelige og likesinnede sjeler her inne, som gjør det valget vanskelig.

Ingen, verken nybegynnere, moderatorer eller forumdeltagere kan kreve eller forvente at en definert person skal eller vil svare på et gitt innlegg. Det å imøtegå et innlegg på en saklig og faktabasert måte er aldri feil.

Jeg håper Vegard står i mot og ikke havner i den gruppen av forhenværende forumdeltagere som mange av oss savner med sine kunnskapsrike innlegg.

Til slutt kravet om fullt navn her inne kan jeg forstå, men hvis et slikt krav skal innfris, må Admin finne en løsning på at dette ikke har tilbakevirkende kraft.

Alle som er registrert her i dag har gjort et valg med hensyn til navn; noen har valgt fullt navn, andre ikke.

Hvis forumet ved Admin/moderatorer i samråd med SF styre avgjør at alle skal stå med fullt navn uten tilbakevirkende kraft, neppe en årsmøtesak, så ber undertegnede om at jeg strykes/slettes fra historikken.

Det er en grunn til at følgende ordtak ble ordtak.

Utakk er verdens lønn.

Den som stikker hodet frem får det hugget først.

Et som ikke er ordtak er at folk alltid leser og tolker alt på værst mulig måte.

Og mange vrir og vrenger på alt slik at man blir fremstil slik de ønsker.

Det er også et ordtak som lyder som følger : Alt du sier vil bli brukt imot deg.:lol:

Til deg Vegard så vil jeg bare si stå på.

Er blitt ganske flink til å sile de innlegga jeg ønsker lese ,men jeg tror ikke det er mange av dine jeg har hoppet over.

Syntes det er veldig flott at folk tar seg tid til å skrive svar jeg !

Samma om det er helt riktig, er vell som i økonomi ofte flere teorier og meninger.

hender jeg og kolegaene mine neste slår verandre i hode med tastaturet når diskusjonene nærmer seg toppen :mrgreen:

Nysgjerrig, hvor tror du de forsvinner til?

Svein

Touché ;-)

Må vel bli andre forum eller ut i evigheten det, da 8-)

Poenget mitt er at noen vil være anonyme, av forskjellige grunner, og hvis de tvinges til å oppgi navn tror jeg noen av dem forsvinner fra SF. Problemet som jeg ser det er koblingen mellom klubb og forum, og når mange av oss som bruker SF bare er forumbrukere tror jeg forskjellige former for tvang/diskriminering bare virker mot sin hensikt. Men dette kan vi heller diskutere i "Stillhet"-tråden :-)

Uansett håper jeg Vegard (og andre) klarer å ignorere slike folk/meldinger og ikke slutter å bruke SF.

CP

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive dette, men jeg er nok en av de som kommer til å forsvinne ut i.... om jeg blir tvunget til å ha brukerid likt med navnet mitt.

Og jeg ser ikke problemet, Saltvannsforum har vel navn på alle, klubb- som forumbrukere, her og det burde holde.

Litt av problemet med å ha fullt navn her ikke er personvernet. I motsetning til lukkede og hemmelige FB grupper vil alt man skriver ligge åpent for all fremtid. Jeg som har navnet mitt i signaturen vil kunne finne alt jeg har skrevet her ved å google navnet mitt. Ikke alle vil det og brukere vil forsvinne. Garantert og forståelig.

Jeg ønsker heller at vi alle blir flinkere til å rapportere ufin oppførsel. Både i poster og i PM.

Bruk gjerne rykteknappen flittig også (medlemmer) for positive og gode svar.

Vi er vel her først og fremst fordi vi alle brenner for denne hobbyen?

Da vil det alltid være uenigheter, men vi kan vel fortsatt være venner?