Jump to content

Vortech mp 40 w es "trøbbel"

Recommended Posts

Hei.

Har hatt denne pumpen i et år nå og propellaksling har blitt vridd av to ganger allerede. Sikkert pga. at snegler kommer seg inn i pumpehuset og kiler fast prop. Jeg lurer på om her er flere som har opplevd dette og hva dere evt. har gjort for å løse dette.

Jeg syns dette er veldig dårlig for å være en så dyr pumpe.

Litt usikker på hva du mener med vridd av. Har mutteren på tuppen løsnet, eller mener du akslingen er delt i to biter? Jeg har en gammel modell og mutteren er lagd i plast. Den mutteren bør etter min erfaring strammes svært forsiktig da gjengene fort dras istykker. Egentlig burde den ikke være utformet som en ordinær mutter da man blir fristet til å bruke en tang, skiftenøkkel etc. Den burde heller hatt form som en "thumbscrew".

Min mutter hadde nesten ikke gjenger igjen og min fiks var å varme opp hullet i mutteren med en liten flamme slik at plasten ble myk. Deretter skrudde jeg den så vidt inn på akslingen, lot det stivne i ca 1 minutt mens jeg vred den 45 grader frem og tilbake. Deretter strammet jeg mutteren forsiktig med håndmakt. Har fungert fint siden.

Dersom noen ønsker å prøve denne metoden ber jeg dere gjøre det med største forsiktighet da man sitter med en defekt vortech dersom mutteren blir helt ødelagt (reservedeler kan kjøpes). Lykke til.