Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
creek

Uke 51. Tema: Lys-valg for saltvannsakvariet

Recommended Posts

Lys-valg for saltvannsakvariet

Det tradisjonelle valget av lys for saltvannsakvarier har vært mellom metall-halogen (HQI) eller lysrør, men nå de siste årene har vi sett at LED-lys har tatt over mer av markedet. Det har også kommet plasma-lys som sikter seg inn på akvariemarkedet, med disse holder fortsatt en ganske høy pris.

Først bør det avklares noen begreper for å forstå valg av lys.

Fargetemperatur: Denne måles i Kelvin (K). En høyere kelvin gir et blåaktig lys. Lavere kelvin gir et gulere lys. Dagslys har en fargetemperatur på 5500-6000K. En vanlig glødelampe for inne lys har 2700-3300K.

PAR (Photosynthetically Active Radiation):

Sollys kommer i en bred bølgelengde, men fotosyntesen i korallene klarer bare å nyttegjøre seg av en liten del av denne. Man sier som regel rundt 400 til 700nm er det som trengs for og dekke opp til fotosyntese. Kort forklart sier denne verdien noe om hvor mye energi der er i lyset som fotosyntesen kan nyttegjøre seg av (dvs korallvekst)

Kjapt om akvarie lyskilder

Metallhalogen:

En HQI lampe har som regel ett fargespekter rundt 15.000 til 20.000 Kelvin. Dette gir et blått lys som gir inntrykk av dybde i akvariet. Det høye fargespektret fremhever i tillegg mange av fargene på koraller ekstra godt.

Lysrør:

Lysstoffrør finnes i hele spektret, men har som regel noe lavere kelvin enn hva man finner i HQI lamper. Derfor har man ofte rene blålys i tillegg (450nm). Fordelen med lysrør kontra HQI lamper er varmen. Noe man merker godt i mindre akvarier, siden har prisen noe å si, da lamper/rør bør byttes en gang i året.

LED:

LED er noe som har kommet mer og mer i akvarie-sammengeng. Her har man muligheten og kombinere LED med ulike fargetemperaturer for å fremheve de fargene man ønsker. Man har også fordelen av mindre strømforbruk og lavere varmeavgivelse.

http://www.youtube.com/watch?v=vb7mFeZdLas

Plasma:

Plasmalys (LEP) sies å være det nye store innen akvarielys. Fordelen her er at dette er en fullspekter lampe. Men man får her en ganske lav fargetemperatur. Rundt 6000K, men energien i lampen er over hele spektret (bølgelengde).

Nå til temaet.. :rolleyes:

Trenden med saltvanns akvarier har vært at man ønsker et lys med mye blått. Dette fremhever mye av fargene til koraller og fisk. Men er ikke nødvendig vis det beste for veksten, da man har kan komme litt feil ut med tanke på PAR verdiene.

Man kan ha mye lys i akvarier, uten at man nødvendigvis har god vekst. Men man kan også ha mindre synlig lys, men rett PAR verdi og ha god vekst. Her har LED lyset er fordel da man kan blande ulike dioder i samme lampe.

Siden har man problemstillingen om koraller trives i all type lys, noen koraller ønsker ikke direkte lys, eller trives ikke med mye lys.

Så, hva synes dere om fargevalg i akvarier. Hva liker dere?

Legg gjerne ut bilder på egne kar og fortell om lysvalget.

Tar forbehold om ev. feil da dette er uten for mitt felt. Men er noe feil, så si fra så vi får rettet det.

Som et grunnlag bruker jeg 1 del hvit ca 6500K, 1 del kongeblå og 1 del blå. ca. 90w per 60x60cm.

Jeg spriter også opp fargene med en egen kanal med 1 del rød, 1 del grønn, 1 del uv , 2+ deler konge blått og 2+ deler blått. ca. 30w per 60x60cm

Det jeg egentlig lurer på ang belysning er PAR verdier. Hva er optimal PAR verdi og hva er naturlig Kelvin på gitte dybder i havet? Rødt vet jeg er første farge (bølgelengde) som filtreres vekk av havet og at zooxantheller derfor ikke nyttegjør seg av rødt lys. Sollys har heller ikke samme Kelvin ved overflaten som ved 10m. Men hvilken?

Men siden det (etter nøyere lesning) gjelder valg av belysning må jeg svare for mitt valg.

Til min 540 SPS dominerte kar har jeg valgt T5 - lysrør.

Delvis grunnet mine egne erfaringer med T5 fra tidligere men også etter å ha sett hva BareAre og Selje har fått til med T5.

Ett annet aspekt er pris. Både bruk og innkjøp. Desverre bør jeg bytte rør hver 6-9 mnd, noe som også koster. Har vurdert å kjøpe i tyskland, men er fortsatt på vurderings-stadiet.

LED er fortsatt ganske dyrt i innkjøp og jeg venter også på å se langtids bruk/erfaringer fra andre med samme type (SPS) kar som meg før LED vurderes seriøst.

Jeg har valgt en 6x54w dimmbar ATI armatur. Dels fordi jeg fikk en god pris (brukt) når jeg plutselig trengte ny lampe og delvis fordi jeg har en 4x54w lampe jeg skal bruke over avleggerkaret. Praktisk med like rør hvis jeg skal begynne å importere, mindre praktisk er det at lampa er 120 og karet 150....

Rør kombinasjonen er pr dags dato:

Alle rør er ATI

Blue+

Blue+

Aquablue spesial

Purple+

Blue+

Blue +

+ ett enkelt Aquablue spesial på veggen.

Det gir ett ganske blåskjær, men det er behagelig og nærmest det lyset jeg TROR befinner seg litt ned i havet der mine koraller (antagelig) kommer fra.

Det jeg egentlig lurer på ang belysning er PAR verdier. Hva er optimal PAR verdi og hva er naturlig Kelvin på gitte dybder i havet? Rødt vet jeg er første farge (bølgelengde) som filtreres vekk av havet og at zooxantheller derfor ikke nyttegjør seg av rødt lys. Sollys har heller ikke samme Kelvin ved overflaten som ved 10m. Men hvilken?

Bare for å gjøre det enda mer komplisert: forskjellige koraller vil nyttegjøre seg forskjellige bølgelengder og altså ha varierende PAR.

på mitt nye oppsett (oppstart i aug.12) valgte jeg å gå for LED ..orphek Nilus . alternativet for meg var 3x250 watt + 4 x 80 watt T5 , altså rundt 1100 watt , i og med at jeg nå greier meg med 360 watt Led , så var den økonomiske biten motiverende for mitt valg , både strømtrekk , og ikke minst pære og rør bytter . I tillegg syntes jeg at LED lys ga et bra utseenede på kar jeg hadde sett .

Jeg har i karet mitt bra vekst og farve på endel koraller , mens andre igjen går det saktere med , men dette kan og ha med at jeg har plassert de feil i karet mitt i forhold til lys ..

Jeg er sålangt veldig fornøyd med LED lampene mine , og hadde nok valgt LED på ny , om jeg skulel starte opp igjen et nytt kar ..ellers tror jeg at en kombinasjon av LED og 2 til 4 T5 rør på sidene hadde vært ganske optimalt .

Denne tråden passa fint nå når jeg vurderer å oppgradere lyset mitt (se link til akvariet mitt i signaturen). Jeg har 2 T5 lysrør (14W, ca 55cm) som ikke er beregna for akvarier (ettersom snegler ikke trenger lys, men god algevekst). Det ser imidlertid ikke så pent ut (gult), og algene er akkurat nå ganske fraværende. Jeg er nybegynner, så de tekniske detaljene går litt over hodet på meg (også fordi teknikken ikke interesserer meg særlig), men artikkelen gjorde meg en god del klokere. Jeg tror jeg har funnet aktuelle rør, men er usikker på om de passer. Hva er HO?

Når det gjelder anbefalte PAR verdier så har jeg brukt litt tid på å prøve å finne noe sånt, og jeg har vel konkludert med at det spriker fælt.

Denne som ligger på nettet mener jeg er helt ute på luggeføre. Søk opp Oxypora - det er ikke en korall som trives under 3-900 μmol. Mine Oxypora står under 20-70 μmol. Mere enn det, og de bleiker/smelter.

Denne derimot er mere vag, men plasseringen stemmer mere overens med erfaringene fra mitt kar.

Jeg har bare 2x80W T5 som står ca 20 cm over vannoverflaten på mitt kar (45 cm høyt) og måler 200 μmol rett under overflaten, og 40-50 ved bunnen.

Til slutt: En super oversikt som viser hvor langt de ulike bølgelengdene når ned:

light_spectral_absorption_water.jpg'

Mvh Ketil.

Sollyset har en fargetemp på ca 6 K Til ferskvann bruker man pærer på ca 6K, men til saltvann bruker mann alt fra 10K til 20K alt etter hvilke fargenyanser man vil ha (PAR? )

Spørsmålet mitt er da hvorfor bruker man ikke den Kelvin som er i det naturlige dagslyset og som det levende i havet er "innrettet" etter?

Svein

Leste i samband med at jeg skrev dette, at korallfarmer ofte bruker 6000K lys for å la fragger gro opp til en grei størrelse før man setter de i blålys så de farger ut.

Er da sikkert bedre vekst i sollys, men man får kanskje ikke de fargene man ønsker.

Skal se om jeg finner kilde i morgen.

Fikk det svaret jeg kanskje var ute etter Clas og da kan jeg gå videre på Led, som jeg skrev i tråden "Stillhet" så oppdaget jeg fort etter noen års pause både av norske og utenlandske "led akvarier" at akvariene ser ut nesten som mitt under månelys ;) Fargene på sps og lps korallene blir veldig "candy" preget og det er kanskje pent.

Det minner meg på det fenomenet man hadde på 80 årene i blomsterforretninger og slakterforretninger, et blå/rødt lys som gjorde kjøttet knall rødt og blomstene fikk noen utrolige (unaturlige) farger. Personlig håper jeg ikke dette er utviklingen også på saltvann selv om det virker sånn. Vil håpe og tro at noen fremdeles ønsker å ha så naturlig lys som mulig selv om korallene ikke blir like candy aktig.

Nå det er sagt, så må hver enkel akvarist få lov til å gjøre hva han/hun vil :))

Mulig jeg tar feil i mine antagelser?

Svein

Sollyset har en fargetemp på ca 6 K Til ferskvann bruker man pærer på ca 6K, men til saltvann bruker mann alt fra 10K til 20K alt etter hvilke fargenyanser man vil ha (PAR? )

Spørsmålet mitt er da hvorfor bruker man ikke den Kelvin som er i det naturlige dagslyset og som det levende i havet er "innrettet" etter?

Svein

Helt riktig at sollyset har en farvetemp på 6000 K, men det er ikke så mange koraller som lever naturlig sånn rett under vannoverflaten.

Sånn ca 10-60 meter lengre ned så har spektret forandret seg drastisk og det er derfra og nedover at korallene våre bor, og det er grunnen til at vi etterligner lys rundt 10-15-20 Kelvin.

Det hadde vært utrolig greit å bare pøse på med 6000 Kelvin, men da måtte akvariene ha en dybde på rundt 10-60 meter.

Hvis du tar en titt på bildet som ligger litt lengre opp så illustrerer det ganske så godt.

Helt riktig at sollyset har en farvetemp på 6000 K, men det er ikke så mange koraller som lever naturlig sånn rett under vannoverflaten.

Sånn ca 10-60 meter lengre ned så har spektret forandret seg drastisk og det er derfra og nedover at korallene våre bor, og det er grunnen til at vi etterligner lys rundt 10-15-20 Kelvin.

Har da vært og snorklet endel i tropene og etter det jeg har sett så "Bor" mesteparten av korallene våre på grunnere vann en 10 meter.

kan vi tolke dette dit henn at dersom vi skal holde dypvannskoraller så må vi gå opp med kelvin?

Det hadde vært utrolig greit å bare pøse på med 6000 Kelvin, men da måtte akvariene ha en dybde på rundt 10-60 meter.

Hvis du tar en titt på bildet som ligger litt lengre opp så illustrerer det ganske så godt.

Jeg må innrømme at jeg ikke har dykket på korallrev, men har dykket forbannet mye på feks. 40 meter og der nede er det behov for lykt, så jeg forstår ikke helt at det er på slike dyp man henter korallene våre også ettersom korallene trenger stor lysstyrke, det er vel en vedtatt sannhet?

som et lite ps, innen dykking så sier man vel at det mangfoldige dyrelivet finner man primært fra 0-12 meter .

Dette konstaterer jeg også når jeg dykker

Svein

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Sånn ca 10-60 meter lengre ned så har spektret forandret seg drastisk og det er derfra og nedover at korallene våre bor..

Det ble helt feil ja. Ikke bestandig så lett å tenke før man skriver ;-)

Svein

Leste i samband med at jeg skrev dette, at korallfarmer ofte bruker 6000K lys for å la fragger gro opp til en grei størrelse før man setter de i blålys så de farger ut.

Er da sikkert bedre vekst i sollys, men man får kanskje ikke de fargene man ønsker.

Skal se om jeg finner kilde i morgen.

Det er nok som Clas sier her.

Jo høyere Kelvin, jo mere farger. Det fine med T5 rør for tiden er selv om rørene blir blåere, så går ikke nødvendigvis PAR verdien lavere. Et slikt rør vil derfor kunne fremheve farger og allikevel gi god vekst på på koraller.

Det at LED kan føre til en utvikling der det unaturlige foretrekkes fremfor det naturlige er jeg overhodet ikke bekymret for, enda i hvert fall. Personlig liker jeg SPS med "candy" farger, men det er allikevel en grense for hvor mange forskjellige farger på lyset man skal bruke, for min del.

Det vil si at hovedbelysningen i akvariet alltid skal bestå av hvitt med innslag av litt blått.

(Mye mulig at denne meningen vil forandres innen 5 års tid, men det får tiden vise...)

Forøvrig vil jeg vise et akvarium som var hovedsaklig belyst av sollys om sommer og MH om vinter, hvilket resulterte i et veldig flott akvarium.

http://reefbuilders.com/files/2012/02/DSC_0006-1.jpg

Men SÅ bestemte akvaristen seg for å oppgradere til LED, Orphek DIF100XP. For en forandring!

http://reefbuilders.com/wp-content/blogs.dir/1/files/adee-reef-led/dsc_0250.jpg

Så vidt jeg vet gir DIF100XP et nærmest fullspektrum lys, som vil si lys med bølgelengde fra ca 380 nm til ca 750 nm. I midlertidig størst hovedvekt på lys fra ca 400 nm til ca 460 nm, altså et blålys lys.

Det naturlige er bra det, men litt kunstig/unaturlig er vel lov.. :-)

Har en 150W hqi 16K over mitt Blenny kar og så har jeg fått fra statene en led pære som skal bli morsomt å eksperimentere med. Bilder ligger på tråden min.

Svein

Har en 150W hqi 16K over mitt Blenny kar og så har jeg fått fra statene en led pære som skal bli morsomt å eksperimentere med. Bilder ligger på tråden min.

Svein

110/120 V eller 220/240 V .....