Jump to content

Anbefalinger fra butikk

Recommended Posts

For noen uker siden var jeg i Stavangerområdet og handlet meg mye gøy til akvariet, blant annet en Boksereke. Fyren som solgte dette var helt tydelig og presiserte at denne var trygg å ha med fisk og andre reker, "for bare se, den går jo med andre pussereker i vårt kar" .

For 5 dager siden byttet pussereka vår Bjarne skall og det gikk ikke et døgn før Bjarne endte sine dager i klørne på boksereka. Kjerringa i huset er flyforbanna, for det var favorittdyret hennes. Da søker jeg litt på nett og finner ut at boksereker kan ta fisk, eremittkreps, andre reker og egentlig det meste levende den får kloa i.

Jeg stusser fælt over anbefalingen jeg fikk på denne butikken, for det er tydelig at han har feilinformert meg.

Blir nok feil å henge dem ut med navn her, men burde ikke butikken stå for dette og ta reka i retur og gi meg bytte i noe annet? Undrer om det foregår mye slik feilinfo hos norske saltvannsspesialister. Trodde slikt var forbeholdt ferskvannsamatører, for der finner man mye grums.

For noen uker siden var jeg i Stavangerområdet og handlet meg mye gøy til akvariet, blant annet en Boksereke. Fyren som solgte dette var helt tydelig og presiserte at denne var trygg å ha med fisk og andre reker, "for bare se, den går jo med andre pussereker i vårt kar" .

For 5 dager siden byttet pussereka vår Bjarne skall og det gikk ikke et døgn før Bjarne endte sine dager i klørne på boksereka. Kjerringa i huset er flyforbanna, for det var favorittdyret hennes. Da søker jeg litt på nett og finner ut at boksereker kan ta fisk, eremittkreps, andre reker og egentlig det meste levende den får kloa i.

Jeg stusser fælt over anbefalingen jeg fikk på denne butikken, for det er tydelig at han har feilinformert meg.

Blir nok feil å henge dem ut med navn her, men burde ikke butikken stå for dette og ta reka i retur og gi meg bytte i noe annet? Undrer om det foregår mye slik feilinfo hos norske saltvannsspesialister. Trodde slikt var forbeholdt ferskvannsamatører, for der finner man mye grums.

Har gjort endel slike bomkjøp jeg fra jeg starta og frem til nå ....og det tryggeste er nok å lese på nettet før man kjøper .... jeg har og hatt pussereker , og boksereke sammen ..og det har gått fint ...mens andre akvarister har andre erfaringen .....siste pusse reka mi gikk i vortech pumpa for noen dager siden ....andre plasser går vortech mp 40 og pussereker fint i sammen ...

det er kjedelig når slikt skjer ....jeg har kommet hjem med koran keiser , og lps korall samme dag ...LPS korallen endte opp som superdyrt for til keiseren ...google og les på nett om erfaringer fra flere akvarister ..

....andre plasser går vortech mp 40 og pussereker fint i sammen ...

Jeg lo når jeg leste den der! :mrgreen:

Du har et godt poeng med å undersøke på forhånd, og det er jeg også normalt veldig flink til, men her valgte jeg å stole på ekspertene og brant meg på hans anbefaling.

Kjipt å høre om fisken din! :(

Som tidligere "pusher" av salt- og ferskvannsfisk må jeg innrømme at det å ha 100% kontroll på alt er en utfordring. Når det er sagt er det selvfølgelig selgers ansvar å sette seg inn i det man selger, og f.eks. keisere og LPS er noe man burde vite at er en dårlig kombo. Hvis man som selger er usikker er det lurt å opplyse om det, og evt. prøve å finne ut av det kunden lurer på eller informere kunden om at det er på hans risiko.

Jeg syns det er fair å erstatte kundens tap når man har fått feil info, men hva og hvor mye må nok diskuteres i hvert enkelt tilfelle.

Åkkesom er det nok lurt av oss akvarister å lese oss opp, men når man går i en faghandel bør de i butikken kunne mer om varen enn kjøperen. Mulig vi som driver med saltvann stiller i litt særklasse sånn sett ;-)

CP

Jeg har hatt min par med boxe reker i 5 år og desse er svare ca 20 cm fra halen til tuppen av horna. Desse er snille som lamm her hos meg. Tror du kan ta det med ro. Hadde ikke bekymret meg mye over de. De er snille desse. Alt for trege til å fange noe friske fisk. De er rydde gutta her hos meg. Plukker opp alt av mat rester fiskene ikke spiser opp

Har du ringt eller sendt mail til butikken og forklart situasjonen?

Nai, har ikke kommet så langt enda. Tenkte jeg skulle lufte det med dere først. Men det CP sier høres for meg ut som fornuftig tale.

Jeg har hatt min par med boxe reker i 5 år og desse er svare ca 20 cm fra halen til tuppen av horna. Desse er snille som lamm her hos meg. Tror du kan ta det med ro. Hadde ikke bekymret meg mye over de. De er snille desse. Alt for trege til å fange noe friske fisk. De er rydde gutta her hos meg. Plukker opp alt av mat rester fiskene ikke spiser opp

Jeg har lest meg helt til skrekken for disse krabatene. Det står at de har tatt keisere, chromisser, andre reker og eremitter. Jeg frykter for fiskene mine og lager stygge planer for hvordan jeg skal drepe boksereka hvis jeg ikke returnerer den til selgeren.

Hmm. Det ermulig. Jeg har kunn positive arfaringen med desse men har hørt folk har klaget på at desse har tatt mye rart. Håper det ordner seg uansett

Takk for du delte erfaringene dine med bokserekene. Det er betryggende å høre.

Neste steg blir å høre med butikken om de har lyst på en reke i retur. De har godt rykte på seg, så regner med det ordner seg.