Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Patrick

Hvitprikk massedød+Kh burn på samme 2 ukers periode

Recommended Posts

Deilig hobby. Men av og til har man bare lyst til å selge hele greia :( Fylle karet med 500 guppies og la det stå og kjøre seg selv.

Jeg har kjørt karet ca et år nå, med diverse light innkjøringsproblemer som har gått ok. Men.

Har hatt biopellets igang nesten 10mnd uten nevneverdig effekt. Etter tips her på forumet, justerte jeg ned sirkulasjonen på pumpa, dette ga tydlig resultater. Men dum som jeg var gjorde jeg det rett før jeg dro på en 1 ukes ferie. Når jeg kom hjem var omtrent alle koraller brente i tuppen, jeg mista en haug blant annet en superfin lysegrønn deepwater sps jeg hadde kjøpt av corals samt en rød/rosa millepora etc

Forsøke å lese på nettet og eneste jeg kunne forstå ut av problematikken var at min Kh på 10+ sammen med low nutrition system ga Kh Burn. Så det ble bråsåstopp av balling, med påfølgende vannbytter og massivt med mating. Nå er korallene tilbake i "form" men litt bleike. og noe dødt, noe brent i tuppene.

Oppå dette havarerte en Newwave 1200 pumpe som foret kjøleren min med vann. Jeg synes knappene så så merkelige ut. Og en LPS sleit.

Det var 29grader i vannet. Jeg kasta oppi isbitene i kjøleskapet og masse kaldt vann fra springen. og dro opp pumpa. En liten dritt snegle hadde gått i pumpa og blokkert den og vridd rotoren. Ny Tunze silenze 3k liter/time ble bestilt. Regner med at den rotoren knuser alle småsegler

I samme periode hadde jeg tatt med meg noen fisk fra ferieturen dvs Sverige. En navarchus angel+ 2 picasso clowns+ 1 hepatus kirurg.

De viste litt tegn på hvitprikk etter ankomst hjemme.

Jeg tenkte ikke så mye over det, men i løpet av den siste uken eksploderte det i hvitprikk. Det gikk rett i lungene på de og de har nå dødd som fluer.

Jeg hadde en flaske polyplab Medic som en selger hadde lurt på meg en gang i oppstarten, har et eget kar(Ubrukt AM Blenny 80l nano) med skummer, sirkulasjon og litt pvc rør som sykestue, og greide og fange 3stk fordi de var så slappe(og mer eller mindre forbi dødspunktet. Fiskene dør som fluer. Tipset andre skriver om å ikke stresse de og fore de med hvitløks mat for at det skal gå over, funka ikke for meg.

Jeg har misten i løpet av en uke:

(merk alle har gått superfint sammen i en 400L og 0 sps nipping)

Flame Angel

Navarchus angel 10cm

Regal angel 10cm

Multibarred angelfish Centropyge multifasciatus

Mandarinfisk

Bicolor blenny

1 picasso clown hoppet ut uten at jeg så det trolig mens jeg styra med de andre syke

En coral beauty angel sliter for livet, og en liten goby som gikk med en pistokreke har jeg ikke sett på 2 dager.

Det som er utrolig merkelig, er at mitt Benghai kardinal par ser helt uberørte ut, clownefisken er i perfekt form + en yasha goby.

Men det er det, resten er døde.

nesten ti tusen i fisk døde på en uke, pluss at jeg ble jo glad i rakkerne. De hadde personlighet alle sammen.

En kjip periode for akvariehobbien.

Fikk som forskudd på julegave en AM Blenny nano system, og hadde gledet meg til å sette det opp. men det ble sykestue fra dag 1, og er det fortsatt for en liten goby som lever foreløbig med masse hvitprikk.

Når alt er dødt og det har gått fiskeløst noen måneder. Skal jeg ALDRI, jeg sa ALDRI. Putte i fisk uten minst 6ukers karantene. MINST.

Argh! Hvilken nedtur.

Tenkte se om jeg kunne forsøke fange de siste få (3) overlevende fiskene og kjøre en hyposalinitetskur i et eget akvarium. Men da må jeg få fanget dem, noe som er køl umulig.

Måtte bare få det ut!

Og tips til andre:

KARANTENEKAR!

ALLTID UTEN UNNTAK

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

tips

veldig kjedelig dette som har skjedd..har selv prøvd å feilet en del ganger:(

en ting jeg har merket når det er snakk om å holde et stabilt saltvannskar er filtering,filtrering,filtrering + vannbytte med riktig type salt.høres og ut som du sliter med litt bakterier.for dette vil jeg anbefale et heftig uv lys.og istedenfor bioballer (som jeg ikke kan fordra!) så bruk matrix eller denitrat stein fra seachem (gjerne begge deler).forskjellen på de to er at matrix kan du bruke i hvor stor "flow" du måtte ønske mens denitrat bør du ha i en reaktor med maks 20l "flow pr.minutt.

og hvis du smeller til med en po4 reaktor i tillegg så skal du kunne holde ganske god vannkvalitet hvis skummeren din gjor d den skal.

p.s det tar en del uker før matrix og denitrat "kicker" inn,men det kan du ordne med å tilsette litt bakterieflora eller rein karbon i form av sukker;)