Jump to content

Nytt drømmekar på gang!

Recommended Posts

Det funker og gi mannen i huset gaver i form av storvilt rifle, med alt av tilbehør og utstyr, så han ikke kan si nei til mine ønsker etterpå ;) Vi har jo planlagt og bygge inn akvariet jeg har nå (deltec 325liter). Men jeg er ikke helt tilfreds med målene på det, så derfor har jeg nå fått min vilje, og skal bestille nytt kar etter mine ønsker.

Så det skal da bygges inn et akvarie på 180*40*50, med to avrenninger og sort foliert bakgrunn på 3 vegger. Teknisk bakrom med sump og det som hører til. Veggen skal enten dekkes med skifer eller villmarkskledning. Ikke bestemt oss helt enda. Men noe ala dette hadde vært drømmen med skifer. Må få fatt på en håndverker som kan legge dette og få pris før vi bestemmer oss, har blitt fortalt det er grisedyrt :P

526967_426760250695093_2050829458_n.jpg

Men så kommer det jeg lurer på. Hvilke hensyn må jeg ta i forhold til benken/bordet som skal bygges, og er det noe annet som er viktig og huske på?

Personlig synes jeg det hadde vært finere på en vanlig lys vegg som har omtrent samme farge som sanden i ditt kar :)

De fineste jeg har sett er akvarier uten ramme (mellom glasset og veggen) og omgitt av en lys eller koksgrå ensfarget vegg.

Samme type farger som finnes på moderne saltvannsakvariemøbler. Type Deltec eller ELOS-style :)

Men dette passer kanskje ikke med stylen i det rommet dere skal ha akvarie i.

Personlig synes jeg det hadde vært finere på en vanlig lys vegg som har omtrent samme farge som sanden i ditt kar :)

De fineste jeg har sett er akvarier uten ramme (mellom glasset og veggen) og omgitt av en lys eller koksgrå ensfarget vegg.

Samme type farger som finnes på moderne saltvannsakvariemøbler. Type Deltec eller ELOS-style :)

Men dette passer kanskje ikke med stylen i det rommet dere skal ha akvarie i.

Nei den veggen blir en brytevegg med enten stein eller noe grovt panel, de andre veggene skal være lyse i resten av rommet :)

Hvis du har plass på baksiden ville jeg gått for minimum 60cm dybde. Har hatt både 40-50 og nå 60cm og drømmer om 80cm dybde......

Joda plass til 10cm mer er det nok. Men da får jeg samme problemet som med 60cm som er nå, er for kort i arma :P

Mente dybde som i bredde, ikke høyde. Det bare så mye lettere å se bygge sten når karet er bredt (dypt) og det er vel skjelden en må strekke hendene nedi helt bort på de vanskeligst tilgjengelige stedene.... ;)

Jeg skjønte hvilken dybde du mente :) Men tenker på at jeg må nå ruta for pussing.

Algeskrape med langt skaft, eller en serviceluke i front. Med en luke i front letter du også innredningen mye for deg selv. Så slipper du å springe fra det ene rommet til det andre, når du fester koraller, steiner osv.

Ville ikke hatt mindre enn 60 cm. Har hatt 70 frem til nå, men i neste oppsett vil jeg ha mer :-) Med steiner og koraller som vokser, så blir det fort veldig trangt...

Hvorfor det? Om det blir f.eks. skifervegg, så kan man jo kamuflere luken så godt, at det nesten ikke vil synes. Og kanskje enda enklere med villmarkskledning.... Og da ville du jo løst problemet med korte armer og stort akvarium ;-)

Det blir ikke helt usynlig,så selv nesten ikke synlig blir for mye, så derfor er det ikke aktuelt. Sånn er det med snekker i hus, og en perfeksjonist :P Med villmarkskledning vil det nok vises mest siden man da hadde måttet kappet i de hele lengdene (veggen er ikke så stor så hele lengder vil brukes uten å måtte skøyte dem)

Jeg blir fornøyd med 50cm dybde, er jeg selv som har ønsket det så skal nok gå fint :)

Dere som har bygget inn kar, hvor har dere sumpen? På gulvet under, på bord ved siden av eller? Det er noe jeg ikke har bestemt meg for enda. Skal ha ny sump og da, større enn den jeg har pr idag siden den er litt for liten. Og brukere dere luftavfuktere foresten? Det fordamper jo en del, så ser for meg i et mindre rom at det kansje blir litt fuktig? I stua merker jeg ikke noe til det idag, så har ikke tenkt på det før akkurat nå.

Med en snekker i hus, burde det jo ihvertfall ordnet seg :D Med stående villmarkskledning ville man kunne kamuflert skjøtene godt med, dersom man passer på å få luken tilpasset overliggerene. Men, var bare ett forslag, for å få ett akvarium som var lettere å vedlikeholde :-)

Tror ihvertfall det blir ett irritasjonsmoment med for liten dybde/bredde på akvariet. For det begrenser innredningen veldig. Og dersom du vil ha en del koraller, som det kan bli litt størrelse på, så kan det lett bli trangt. Jeg hadde 70 cm her, og hadde problemer med at montiporaene vokste inn i frontglasset :-)

Med en snekker i hus, burde det jo ihvertfall ordnet seg :D Med stående villmarkskledning ville man kunne kamuflert skjøtene godt med, dersom man passer på å få luken tilpasset overliggerene. Men, var bare ett forslag, for å få ett akvarium som var lettere å vedlikeholde :-)

Tror ihvertfall det blir ett irritasjonsmoment med for liten dybde/bredde på akvariet. For det begrenser innredningen veldig. Og dersom du vil ha en del koraller, som det kan bli litt størrelse på, så kan det lett bli trangt. Jeg hadde 70 cm her, og hadde problemer med at montiporaene vokste inn i frontglasset :-)

Takker for forslaget,men det har vært oppe til debatt skjønner du og vi kom frem til at det ikke blir luke :) Det er vel 50cm dybde på det jeg har nå, men det er 60cm høyt. Dybden er ikke irriterende når jeg tenker at det er for smalt, men det er irriterende med høyden og dybden sammen da jeg må stå på stol, kle av meg genser/skjorte og seriøst nesten stå på hode i karret om jeg må nå i bunn, og spesielt bak :P hahhahaah, sikkert greit for samboer og se på mene jeg plages :P

Hehe, jeg gir meg :mrgreen:

Ang. plassering av sump, så avhenger vel dette av plassen på rommet, og evt om du får god plass under akvariet. Er ingen fasit der. Ville nok investert i en avfukter. Om det er sluk i rommet, så er det fordel. For da slipper du å måtte tømme avfukteren hele tiden.

Hehe, jeg gir meg :mrgreen:

Ang. plassering av sump, så avhenger vel dette av plassen på rommet, og evt om du får god plass under akvariet. Er ingen fasit der. Ville nok investert i en avfukter. Om det er sluk i rommet, så er det fordel. For da slipper du å måtte tømme avfukteren hele tiden.

Sluk i gulvet ja, ikke dumt!! Det må jeg høre med rørleggerne om de kan fikse også. Har litt lyst og få vanntilførsel der bak til osemoseanlegget likevel, så en sluk må jeg jo ha :P

Alt kan fikses! Ingenting er umulig for Gud og rørlegger'n! Spørsmålet er bare pris :-p

Dyrt blir det nok anyway så en sluk ekstra er vel neppe det værste. Skal rive hele kjøkkenet, vaskerommet, stua og et gjesterom. Samt fikse litt på det som blir teknisk bakrom til akvariet. :twisted: