Jump to content

Mitt nye prosjekt: 504 liter akryl

Recommended Posts

• Replies 359
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Der så den helt annerledes ut, og ja, det er definitivt en Acropora og ikke en Montipora :). Fascinerende hvordan de nedre delene av greinene mangler korallitter og er helt glatte, den delen minner veldig om A. cylindrica. Korallittene kommer godt frem lenger ut på greinene, og de har de karakteristiske leppene som kjenntegner blant annet A. millepora, men de er ikke så utpregete som jeg hadde forventet at de skulle være. I tillegg har grenene subgrener, noe som A. millepora ikke skal ha. Tilstedeværelsen av sub-grener og radialkoralliter av varierende størrelse peker mot A. pulchra. MEN igjen, jeg synes egentlig ikke leppene/skjellene til korallittene er markante nok.

A. dendrum har ofte nedsenkete korallitter nede på grenene og mer hevete korallittere lenger ut. Denen arten har også aksialkorallitter som ligner på de på bildene dine.

Jeg tror ikke vi får en god ID før kolonien har vokst seg mer til slik at vi ser vekstform og hva slags korallitter som dominerer.

Hmm, ja A. Dendrum er kanskje et godt tips. Den er mest sannsynlig fra Australia sendingen til Kristian, og Dendrum finnes kun i det området såvidt jeg så.

Noe som holder på å irritere vettet av meg er at jeg tror jeg har fått en pistolreke eller en Mantis i karet. Kommer noen kruttsalver hver eneste kveld etter at lyset har gått. Har prøvd å lyse etter skapningen, men har fremdeles til gode å se noe som helst.

Det er ikke tilfeldigvis noen i Oslo/Bærums området som har en felle som kan funke til slike?

Dere er overrasket over at det er utydelige corallites. Årsaken er svært lite sirkulasjon. Vanlig konsekvens, spesielt tydelig på milli-lignende acroer.

Bra bilder Andreas, trodde kanskje det kom til å bli vanskelig å få til under LED!

Dere er overrasket over at det er utydelige corallites. Årsaken er svært lite sirkulasjon. Vanlig konsekvens, spesielt tydelig på milli-lignende acroer.

Jeg har aldri hørt at strukturen på korallitter endrer seg etter mengde av sirkulasjon. Vekstform på koloni, ja, men ikke korallitter. Så dette var interessant.

Bra bilder Andreas, trodde kanskje det kom til å bli vanskelig å få til under LED!

Nja, jeg trodde jo det var en Milli;-)

Takk, det er vanskelig8-) Fargene ser helt håpløse ut før jeg retter ut balansen i ps. Blir nok nødt til å kalibrere hvitbalansen på kameraet, mistenker at den heller veldig mot rødt.

Har prøvd å fange en Mantis/pistolreke med en hjemmelaget felle. Men kun fanget begge pusserekene. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å fange denne klikkende-rakkeren? Jeg har lite lyst til å ta ut steinen da alt er stripset sammen:?

Har prøvd med ferske reker som agn, er det noen som vet om noe som egner seg bedre?

Blå skjell..

Har prøvd å fange en Mantis/pistolreke med en hjemmelaget felle. Men kun fanget begge pusserekene. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å fange denne klikkende-rakkeren? Jeg har lite lyst til å ta ut steinen da alt er stripset sammen:?

Har prøvd med ferske reker som agn, er det noen som vet om noe som egner seg bedre?

Jeg brukte blå skjell.. Åpnet 2-3 stk.Tok ikke mange minuttene før den kom frem.

Her er skissen jeg leverte til Schuran.

kube2.jpg

Fikk denne tilbake og akvariumet er forhåpentligvis i Norge rundt månedsskiftet.

akryl.jpg

Jeg ombestemte meg hundre ganger om jeg skulle ha 750mm eller 700mm dybde. Endte på 750:mrgreen:

Mkt trevliga mått!:-)..särskilt djupet på 75 cm!...(70 eller 75...marginellt ...no big deal..?..)

Får man fråga vad bara själva karet kostade?...hur mkt lättare blir det med akryl? Fördelar med akryl?...vikten spelar väl ingen roll när det väl är på plats...?...

Ser väldigt bra ut, fint med två mp40...och belysn antar jag är en led?..

Mest sps sen kanske?

Mkt trevliga mått!:-)..särskilt djupet på 75 cm!...(70 eller 75...marginellt ...no big deal..?..)

Får man fråga vad bara själva karet kostade?...hur mkt lättare blir det med akryl? Fördelar med akryl?...vikten spelar väl ingen roll när det väl är på plats...?...

Ser väldigt bra ut, fint med två mp40...och belysn antar jag är en led?..

Mest sps sen kanske?

Ja det er utrolig deilig å ha litt dybde på akvariet! 5 cm er ikke så mye nei, men samboeren ville ha mest mulig plass på kjøkkenet, men jeg klarte å overbevise henne til slutt;-)

Akvariet kostet i overkant av 15 000 inkl frakt og toll/mva. Nei, vekten har ikke så mye å si da. Men det er merkbart lettere enn glass. Var ikke noe problem å bære det på plass med to personer. Takk for det. Jeg angrer litt på at jeg ikke plasserte MP40'ene litt høyere i akvariet, men jeg tok ikke sjansen på å ha begge så nærme avrenningskammeret. Belysning er en Orphek Atlantik led lampe. Skal bli noen sps oppi her ja. Kanskje noe lps også:-)

Hvordan går karet? Snart klart for fraggene dine?

Det går på tomgang for øyeblikket. Ikke fått opp reaktorene eller ballingen enda. Er nok minst en måned til jeg tør å ta oppi noe "verdifullt":-)

Skal til JH i helgen for å kjøpe den siste LS'en jeg trenger til aquascapen. Når det er klart setter jeg igang reaktor og balling for fullt!

Blir spennende å se hvordan de mest sensitive Aroporaene takler overgangen fra T5 til Orphek lampen.

Edited by selje
  • 2 weeks later...

Tøft prosjekt

Jeg synes det er veldig spennende at du har valgt akrylakvarie. Det ser veldig pent ut med de sømløse kantene.

Du har jo hatt akvariet en liten stund nå; har du gjort deg noen erfaringer du vil dele?

Blir det lett riper? Har du fått noen, og er det lett å fjerne de?

Kan det skape problemer å ha sirkulasjonspumper med motor utenfor avariet (type Vortech? Tenker på varme og om akrylen tar skade av det?

Jeg ser du skrev tidlig i tråden at det var lettere å skrape rutene for alger. Synes du fortsatt det? Bruker man spesielle svamper/børster for rengjøring av akrylakvarier?

Synd med uhellet du hadde under oppstarten.

Lykke til videre!

Jeg synes det er veldig spennende at du har valgt akrylakvarie. Det ser veldig pent ut med de sømløse kantene.

Du har jo hatt akvariet en liten stund nå; har du gjort deg noen erfaringer du vil dele?

Blir det lett riper? Har du fått noen, og er det lett å fjerne de?

Jeg var veldig i tvil om jeg skulle tørre å gå for akryl! Akryl vant på pro/con listen min selvom dette med riper var vektet høyt:-)

Men riper blir det nok av. Har en "quick fix" pakke liggende. Skal teste den en dag jeg har tid. Det skal visstnok hjelpe betraktelig i følge andre som har prøvd dette.

Fugene og selve akvariet ser utrolig bra ut i forhold til andre glassakvarier synes jeg. Eneste kravet mitt med dette akvariet var at jeg ønsket å unngå tverrgående avstivere. Hvis du skal gå for glass bør du sjekke ut ADA akvariene fra Japan. De er dødskule (med klar silikon).

Kan det skape problemer å ha sirkulasjonspumper med motor utenfor avariet (type Vortech? Tenker på varme og om akrylen tar skade av det?

Det aner jeg faktisk ikke. Har ikke tenkt på dette. Men jeg synes ikke tørrdelen blir så varm. Skal sende Schuran en mail for å dobbeltsjekke. Ikke sett noe som skal tilsi at glasset er skadet i områdene rundt pumpene..

Jeg ser du skrev tidlig i tråden at det var lettere å skrape rutene for alger. Synes du fortsatt det? Bruker man spesielle svamper/børster for rengjøring av akrylakvarier?

Nja. Jeg må si jeg kanskje tok litt feil der. Jeg har hatt ekstremt lite tid til akvarie den siste tiden (ble far til mitt andre barn denne uken:-)), så jeg har vært veldig sløv på skraping av ruter osv. Det sitter sinnsykt godt på akrylen når det først setter seg. Et par dagers "støv" er ikke noe stress, men det gjelder jo på glass også:-)

Plastskraper og svamp kan brukes. Synes svamp fungerer best egentlig.

Synd med uhellet du hadde under oppstarten.

Lykke til videre!

Ja det var kjipt, men nå begynner endelig ting å falle på plass.

Takk:-)

Tatt et par vannbytter i det siste. Bestilt Biopellets og litt småtteri som skal startes opp iløpet av neste uke. Da skrur jeg på ballingen også. Så nå skal ting bli bedre her!

Her kommer en liten oppdatering.

Denne har mistet endel farge, spesielt i tuppene. Har satt denne litt høyere opp, så det blir spennende å se om den setter pris på litt mer lys. Er vel enten en Desalwii eller en Plana?

IMG_8265.jpg

Fragene jeg har av denne har begynt å få blåe polypper på tuppene. Denne har potensiale!:mrgreen:

IMG_8263.jpg

IMG_8179.jpg

Denne ble med meg hjem fra JH forrige uke. Den er mer oransje i virkeligheten. Aldri sett denne fargekombinasjonen tidligere. Sunset Fungia:rolleyes:

IMG_8259.jpg

IMG_8170.jpg

Jeg håper og tror at denne kommer til å få rødlige polypper og tupper.

IMG_8253.jpg

Denne Abrotanoides'en sliter litt. Har satt denne også litt høyere. Basen ser ok ut, så jeg håper den skal klare seg.

IMG_8181.jpg

Diverse frags som er flyttet opp på et frag-rack så de skal få litt mer lys.

IMG_8180.jpg

Den grønne acroen med blå tupper og potensialet var artig ja, har den fløyelsaktige overflaten jeg forbinder med dypvannsacro, har du et navn på den?

Ja jeg tror kanskje at alle polyppene kan bli blåaktige. Usikker på ID. Den har ganske glatt overflate så det minner om en dypvanns ja.

Godt å se at du er på vei tilbake. :) blir morro når du har ting på stell igjen.

Takk! Håper jeg får tid til å komme innom deg før sommeren:-) Er spent på å se noen av koloniene du har.

Du får si ifra når du skal bestille balling da, henger meg gjerne på en bestilling slik vi snakka om:-)

Ja, jeg har ikke startet opp med balling engang, så det blir nok noen mnd til..