Jump to content

Knappekoloni dør

Recommended Posts

Hei.

For 3 uker siden kjøpte jeg 2knappekolonier av Corals. En rød og en blå. Den røde lever kjempegodt sammen med resten av akvariet mitt bestående av mykkoraller og andre knapper, mens den blå bare dør sakte og sikkert!

Polyppene åpner seg ikke, og "etser opp"

Begge er dyppet i CoralRx to ganger. Først da jeg kjøpte dem, og så etter en uke.

Vil påstå at vannverdiene mine er godskjente:

Temp: 25

Saltnivå: 1,027

Alk: 2,3

Mg: 1300

Ca: 525:

Fosfat: 0

Nitrat: 0

Nitrit: 0,1

Legger ved bilde fra uke1,uke2 og nå uke3

Noen tips på hva jeg kan gjøre?:cry:

Vil påstå at vannverdiene mine er godskjente:

Temp: 25

Saltnivå: 1,027 denne er litt høy bør ligge på1,025-1,026

Alk: 2,3 denne er litt lav, bør ligge på 8

Mg: 1300 denne er ok

Ca: 525: denne er litt høy, bør ligge på 400-450

Fosfat: 0

Nitrat: 0

Nitrit: 0,1 ikke krise men må være 0. er nok på 0,1 siden knappene dør.

Ta et vannbytte, og hev ALK til ca 8

Guest Vegard Myrvang

Alk er vel i meq/l

Dermed skulle KH være 6.44

Men kunne nok vært høyere som nevnt over.

Bare greit å vite hvor man er før man eventuelt tilsetter noe.

Målt pH ?

omregning:

DKH ÷ 2.8 = meq/L

meq/L x 2.8 = DKH

På flyskolen så lærte jeg at alle tall har et etternavn... om dette er feet, meter, heading osv. så er det veldig vesentlig å få med seg.

Her er det fort gjort å blande meq/L og DKH. Generelt sett, så mener jeg at ALLE her på forumet må bli flinkere til å legge til "etternavn" ;)

Håper du redder de flotte knappene!

Personlig dupper jeg ikke noe i RX lenger da min erfaring er at det like gjerne kan ta livet av korallen, knappene eller hva det nå enn er enn eventuelle parasitter. Ser over det som skal opp i akvariet og tar eventuelt en liten skyll i ferskvann på områder jeg synes er litt mistenkelig før jeg slipper det oppi.

Er vist som dere har påpekt en annen måleenhet. Litt usikker på hvilken, så legger ved bilde av redsea-testen min. Viser 2,3 så er etter det jeg har skjønt ganske bra. Flott at dere er våkene;-)

Har dyppet alle andre knappekolonier jeg har i CoralRx og det har gått bra. Uansett kjekt å vite til neste gang takk:-)Har også flyttet den fra sandbunnen og opp på litt LS.

Tar gjerne imot fler tips:-)

Oppdatert:

Er vist meq = 6,44 som en annen her også har funnet ut. Så får øke den mer da. Men skjønner ikke hvorfor testen min viser at den er "normal" da. Uansett, fler tips?

alk.jpg.d4144a2c30ae838d833580b5c6b8c3ea.jpg

Edited by Fluppy

har hatt "knappedød" selv, og lurer også hva ting kan være. hadde en koloni med grønne knapper som bare sakte men sikkert ble stygge å døde.. mens jeg har en stor og flott koloni med rosa knapper som holder seg tett å fin å strutter ut som bare det.. føler jeg har ganske kontroll på vannverdiene ettersom jeg har god SPS vekst og veldig lite fisk å mater ganske skjeldent.. MEN.. de rosa knappene kan noen ganger være "syke" å slimer litt å slik, blåser seg ikke opp å ser ut til å dø.. da fikk jeg et tips ifra jan holt om at jeg kan bare "blåse" over kolonien med en sirk pumpe og gjøre det "rent".. har funket hitil på mine igjenværene knapper :D

Det var et godt tips:-) Hvis jeg forstod riktig så blåse over den korallen som var dødende? Prøvde på torsdag å riste korallen godt i gammelt vann da jeg byttet vann i akvariet. Ingen synlig forskjell så langt:?

Synes det var en så fin knappekoloni:mad:

Edited by Fluppy

Ja den var veldig fin takk. Skal lagre bokmerke av den:-)

Har foreløpig ikke funnet ut noe konktret ved hjelp av den siden på hva det kan være. Men har nå nettopp skylt kolonien litt i ferskvann og puttet den inn i et annet akvarie mtp kanskje bedre lys slik som det står på den siden. Absolutt verdt å prøve:-)

Men nå har så å si alle polypphodene falt av, så det står nesten bare stilker igjen. Tror dere det er noe håp for den om vi finner ut hva som kan være galt? Eller er den klar for søplebøtta?

Jeg har tross alt seks andre knappekolonier som lever godt:?

Jeg ville ikke ha kastet den. Plutselig finner den ut at den vil "blomstre" igjen :-)

Mvh Roar

kjøpte en stein med blå knapper av Gauteg.for ca 2 år siden for en symbolsk sum ;-) ...et eller annet plaget den hos meg , og knappene forsvant , trakk seg helt inn til ikke synlig ..steinen har hele tiden ligget i karet mitt , også nå i det nye ...idag telte jeg 4 små blå knapper på den ...så den er nok på vei tilbake ;-)

kjøpte en stein med blå knapper av Gauteg.for ca 2 år siden for en symbolsk sum ;-) ...et eller annet plaget den hos meg , og knappene forsvant , trakk seg helt inn til ikke synlig ..steinen har hele tiden ligget i karet mitt , også nå i det nye ...idag telte jeg 4 små blå knapper på den ...så den er nok på vei tilbake ;-)

Ja sånt er moro. Det er godt det blir endel positive overraskelser også :-)

Mvh Roar

Sørlandske knapper gir seg ikke så lett!!!!