Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
kimshans

E200 PowerRoll

Recommended Posts

Sukk... Hvorfor pokker skal det være så dyrt:

http://www.reefshop.mystore.no/index.php/cPath/188_438

http://www.theaquariumsolution.com/e200-powerroll-filter

- Oppdaget dette filteret, og tenkte at det hadde jo vært utrolig kjekt. Helt til jeg oppdaget prisen :roll:

Er det noen her inne som har tatt investeringen, og kan gi en erfaring kanskje? Utrolig spennende konsept, må jeg si.

Ja det var en heftig pris. Hvis en tar utgangspunkt i rimeligste filtersokkene på eBay får du nesten 1000 filtersokker til prisen av den dingsen der:mrgreen:

Jeg har bestilt to filtere!

Kun "dorullene" riktignok ;-)

I det siste har jeg fått lekt meg litt med pvc plater og driver og planlegger et langt mer kompakt DIY hus for denne enheten. Apropos det, er det noen som vet hvor man får tak i plastikktannhjul i forskjellige størrelser? Det er noe jeg håper å slippe å måtte fabrikere selv. Basert på erfaring vil det nok allikevel ta lang tid før jeg har noe klart for testing, men jeg skal iallefall gjøre et hederlig forsøk. Dersom designet fraviker i måten den er bygd burde det vel være mulig å omgå patentet også? 10.000 for et filter synes jeg er skammelig drøyt, ihvertfall med tanke på den enkle oppbyggningen.. Vel, tilsynelatende enkle oppbyggningen..

....

Dersom designet fraviker i måten den er bygd burde det vel være mulig å omgå patentet også? 10.000 for et filter synes jeg er skammelig drøyt, ihvertfall med tanke på den enkle oppbyggningen.. Vel, tilsynelatende enkle oppbyggningen..

Til privat bruk, så har det ikke noen betydning. Patenter beskytter kun for komersiell bruk. Så strengt tatt kan man jo lese seg opp på patenten, å lage dette selv. Om det er mulig å få til, på noen god måte da...

Det er vel heller ikke sikkert de har registrert patent her i landet. Har de ikke det, så kan man jo strengt tatt lage og selge disse(her i landet), uten problemer.

Men hold oss uansett oppdatert på DIY prosjektet ditt, for dette er jeg nysgjerrig på :-)

Finnes forøvrig en del forskjellige tannhjul her: http://www.servocity.com/html/hub_mount_gears.html

- men det er kanskje ikke noe som egner seg. Mye er i metall osv.

Genial side med tannhjul Kimshans, akkurat noe sånt jeg var ute etter, flere tannhjul av vinyl, og ifølge Reefcentral skal det være trygt å bruke i våre akvarier. Tusen takk Kimshans!!:D

Ja når jeg kommer igang så skal jeg holde dere oppdatert, det blir garantert noen problemer jeg trenger hjelp til å finne ut av. Nå må jeg finne tilbake til et gratis CAD program så jeg kan få lagd noen fungerende plantegninger.. mener det skulle være en mulighet med "solidworks" for å lage bevegelige modeller, men er så lenge siden at jeg ikke husker helt.. Uansett, jeg er langt på viddene mtp. spørsmålet kimshans, jeg har ikke prøvd, men jeg har også fått øynene opp for dette filteret etter at det ble anbefalt for Nineball´s 1350 gallon akvarium på reef central. Og så så jeg den ferdige enheten og tenkte "typisk tysk "overengineering""

Det blir iallefall ikke noe fabrikkering før i August engang tenker jeg. Dorullene har ikke ankommet, og familien regner med at jeg har en terrasse klar i løpet av sommerferien :shock: og jeg klarer ikke å beregne bjelkelaget som trengs for 4m spenn ncc60 engang :roll:

og jeg klarer ikke å beregne bjelkelaget som trengs for 4m spenn ncc60 engang :roll:

Ikke helt sikker på hva man skal med en sånn automatisk dorull dispenser i ett korall rev akvarie men bjelkelag kan du finne noe om her. Bruker du tabellen for høy stivhet kan det nok tåle endel snø også.

http://avforum.no/forum/242834-post111.html

Takk Dan! Ser nå at det blir fryktelig dyrt å lage et spenn på 4 meter, med oppheng bare i husvegg og en rad pillarer i forkant kontra 2m. spenn og to rader med pillarer.. men mer jobb og potensielt vanskeligere å få alt i et plan og.. jaja, takker og bukker for linken :o).

Poenget med dorullfilteret:

Jeg, og flere med meg er plaget med for mye partikler i vannet. Pr. idag har man to valg, la det være og fjerne det meste ved vannbytter/slamsuging (ikke alltid heldig for mikrofaunaen i sanden). Eller bruke et filter som f.eks. filtersokk, svampfilter, diverse DIY med filtervatt etc. Den siste løsningen vil ikke fjerne møkka fra akvarievannet men holde det i vannmassene og over litt tid føre til en delvis nedbrytning som frigjør nitrat til vannmassene. Dersom man bytter filter hver dag er ikke dette noe problem, men det blir jo ganske mye arbeid...

Dorullen virker som et genialt alternativ da det i likhet med skummer fanger opp avfallet og løfter det ut av vannmassene der det ikke kan tilføre næringsstoffer til vannet. Konstruksjonen til filter(boksen) er slik at filtermatten automatisk blir rullet opp etterhvert som den tettes med partikler og dermed er det langt mindre arbeid med filterskift. Dog er prisen på 10.000kr. for en slik filterboks + plassen den krever nok til at mange vil holde på sokkene sine en stund til, eller som meg, prøve å finne på noe smart for å unytte teknologien innenfor et moderat budsjett. Så får vi se hvordan det går, jeg har begynt å tegne i sketchup, men trenger "dorullene" for å kunne lage en skisse med riktige mål og teste hvor mye kraft som trengs for å trekke den fremover når den er full av skit og vann.

Det tror jeg nok du har helt rett i Vega. Utfordringen min blir å finne et system som fungerer i fuktige omgivelser Etc. Men en liten floatswitch koblet til et strømadapter og stepmotor ville nok gjort det hele langt mer elegant. Hvor får man tak i en stepmotor i dette landet som kan dra i overkant av en kilo eller så? Må selvfølgelig være svakstrøm for at jeg skal tørre å mekke det selv :0)

Tenkte litt på det med steppermotor selv. Burde jo teoretisk sett ikke være all verdens å få laget til, bare man klarer å beskytte mot saltvann.

Her finner du noen ihvertfall:

http://www.sparkfun.com/categories/178

http://www.adafruit.com/category/34

Jeg vet ikke helt hvordan du tenker på å drive dem. Men man får ett shield til Arduino, som er relativt enkelt å bygge:

http://www.adafruit.com/products/81

Har laget ett slik selv, til ett prosjekt jeg hadde (som ikke er blitt noe av:roll:). Og det burde nok gjøre nyttet. Så kan man programmere den til å bytte/rulle filteret til gitte intervaller. Eller basert på en sensor, som man kobler til.

Takk for linker Kimshans! Begynner å få lyst til å dra på oppdagelsesreise på roterommet ditt, regner med det er mye spennende der ;-)

Jeg så på denne shields saken, og tror kanskje jeg først må lære meg forskjellen på de forskjellige motorene.

Dersom jeg skulle lagd noe med elektronikk måtte det blitt ned en enkel floatswitch koblet til en bryter som mekanisk lukker en krets når vannivået når en viss høyde pga. tett filter. Så fort en ren del av filteret blir trukket inn i mekanismen renner vannet igjennom og kretsen brytes til filteret er tett og vannivået igjen utløser et fremtrekk av nytt filter. :)

KISS ;-)

Ville en sånn motor fungert tro? Montere den tørt, føre akselen gjennom "motorrommet" og finne et strømadapter på ca.7V+ og et par ampere? Burde ha et som passer i kassene med "kjekt" å ha..

Hmm.. Og jeg som hadde som utgangspunkt å gjøre dette enklere enn originalen.. Jaja det blir nok noen prototyper uansett.:roll:

Takk for linker Kimshans! Begynner å få lyst til å dra på oppdagelsesreise på roterommet ditt, regner med det er mye spennende der ;-)

Jeg så på denne shields saken, og tror kanskje jeg først må lære meg forskjellen på de forskjellige motorene.

Dersom jeg skulle lagd noe med elektronikk måtte det blitt ned en enkel floatswitch koblet til en bryter som mekanisk lukker en krets når vannivået når en viss høyde pga. tett filter. Så fort en ren del av filteret blir trukket inn i mekanismen renner vannet igjennom og kretsen brytes til filteret er tett og vannivået igjen utløser et fremtrekk av nytt filter. :)

KISS ;-)

Hehe, tror nok ikke det er så alt for mye spennende der. Men jeg har stadig vekk noen ideer og planer, men dessverre så alt for få evner til å få ferdigstilt dem.... Drømmer om fri tilgang til ett verksted, med fri tilgang av alskens råmaterialer og godt utstyr til maskinering :D

Men det er ikke så avansert som det høres ut til. Du kjøper f.eks. en Arduino Uno + ett motorshield + en steppermotor(f.eks. denne)

Det finnes ferdige programmer/eksempler, som du laster inn. Programmene er relativt enkle å forstå seg på. Ihvertfall det grunnleggende. Motoren linket til har 200 steps/trinn pr. omdreining. Så da bare programmerer du inn at den skal kjøre ett vist antall omdreininger med jevne mellomrom. Hvis du ønsker, så kobler du opp en slik nivåsensor, eller lign. også, så kan du benytte nivåprinsippet du skisserer. På Arduion'en er det mange inn/ut-ganger, som man kan koble opp diverse sensorer ol. Nå bruker vel dette motorshield'et de fleste av dem, men tror det er noen til overs(husker ikke detaljene).

Ville en sånn motor fungert tro? Montere den tørt, føre akselen gjennom "motorrommet" og finne et strømadapter på ca.7V+ og et par ampere? Burde ha et som passer i kassene med "kjekt" å ha..

Hmm.. Og jeg som hadde som utgangspunkt å gjøre dette enklere enn originalen.. Jaja det blir nok noen prototyper uansett.:roll:

Ikke sikker på den motoren der. Mulig den fungerer. Men det blir ikke like nøyaktig som en steppermotor. En steppermotor gir du instruks om å kjøre ett vist antall steps/trinn. Og så utfører den disse. Mens den motoren du har her, er ikke like nøyaktig. Så da må du time det. Og det blir litt vanskeligere, ettersom du bruker av filterrullen. For rullen blir mindre etterhvert som du forbruker av den, og da må du kjøre motoren lengre for å få ut en lik mengde filtermateriale. Med en stepper, kan du programmere inn dette mer nøyaktig.

- men hvordan løse det i praksis, tja... Det blir ditt prosjekt :D

Jeg har vesentlig mindre innsikt i elektronikkens verden enn du, det er ihvertfall helt klart. Motoren jeg linket til er ikke så nøyaktig, og tanken var at det reguleres selv ettersom filteret dras frem så fort det er tett siden vannstanden vil stige. Dersom jeg skulle fått den til å dra frem mer filter enn akkurat det som trengtes hadde jeg tenkt at det holdt å koble en passende kondensator og motstand foran motoren?

Foreløbig er planene bare i hodet og skisser i sketchup, konkrete problemer dukker nok opp så fort jeg prøver å få det til å fungere som tenkt tenker jeg. Alltid noe man har oversett som oftest.

Det er nok dessverre elektronikken det skorter på kunnskap, for min del også. Det er noe av grunnene til at prosjektene mine ikke kommer lengre enn tanke-stadiet :-)

Ble det bare med tankene?

Eller var det noen tøffinger som lagde en prototype:roll:

Må si at dette frister, men ikke butikkprisen:p

Hilsen

Bjørn

Ble med en god tanke her også desverre. Stoppet egentlig opp når jeg oppdaget at underskapet er så stappet at jeg ikke fikk presset inn rullen engang. Men før jeg oppdaget det drodlet jeg en del med en helmekanisk og kompakt løsning der flottører og vannkraft skulle drive maskineriet. Hvis jeg får meg større hus skal jeg ha større kar, men da snakker vi nok ikke i den overskuelige fremtid desverre.

Takker for svar fra dere begge ;-)

Tror vel ikke det er noen enkel oppgave, men det hadde vært artig å mekket en kompaktutgave av dette :rolleyes:

Hei, jeg har laget en versjon av dette filteret med elektromotor og level switch. Dette blw bare tørr testet og fungerte ganske greit men himla tungvint å skifte rull og det var rimelig løst satt sammen. Jeg har fått ca pris i å lage delene i hvit akryl med cnc pressisjon. Lenger har jeg ikke kommet siden jeg er på jobb i 4 uker til.

Hei Stian.

Jeg mente at du nevnte noe om dette sist ja.

Det hadde vært artig å hørt litt om akrylpriser osv.

Videre kunne du jo solgt byggesett til oss da ;-)

Kos deg på jobb og tenk ut noen gode løsninger innimellom.

Bjørn

On 7/16/2012 at 11:07 PM, kimshans said:

Tenkte litt på det med steppermotor selv. Burde jo teoretisk sett ikke være all verdens å få laget til, bare man klarer å beskytte mot saltvann.

Her finner du noen ihvertfall:

http://www.sparkfun.com/categories/178

http://www.adafruit.com/category/34

Jeg vet ikke helt hvordan du tenker på å drive dem. Men man får ett shield til Arduino, som er relativt enkelt å bygge:

http://www.adafruit.com/products/81

Har laget ett slik selv, til ett prosjekt jeg hadde (som ikke er blitt noe av:roll:). Og det burde nok gjøre nyttet. Så kan man programmere den til å bytte/rulle filteret til gitte intervaller. Eller basert på en sensor, som man kobler til.

Thank you for a great resource, I have also created list of The Ultimate DIY Arduino Robot Kits for Beginners Please check out here https://thestempedia.com/blog/the-ultimate-diy-arduino-robot-kit-guide-for-beginners/