Jump to content

God på fersk, fersk på Salt.

Recommended Posts

Starter min lille nybegynner tråd, har ganske så innholdsrik kunnskap om ferskvann, men nå satser jeg på saltvann, 130L hjørne.

Er nesten helt grønn på dette med saltvann, men jeg tar utfordringen og skal lykkes.

Planen for akvariet er, Ls, reker, noen goby klovnefisk og når akvariet er klart for det mandariner. Rekene skal være de som spiser glassroser, peppermynte reker? Ikke så flink på navn enda, har også litt lyst på fisk som er ala kaller, men vet ikke om det finnes. Tar gjerne mot tips og triks. Akvariet er enda ikke statet da jeg skal hente det på fredag. :)

• Replies 356
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Starter min lille nybegynner tråd, har ganske så innholdsrik kunnskap om ferskvann, men nå satser jeg på saltvann, 130L hjørne.

Er nesten helt grønn på dette med saltvann, men jeg tar utfordringen og skal lykkes.

Planen for akvariet er, Ls, reker, noen goby klovnefisk og når akvariet er klart for det mandariner. Rekene skal være de som spiser glassroser, peppermynte reker? Ikke så flink på navn enda, har også litt lyst på fisk som er ala kaller, men vet ikke om det finnes. Tar gjerne mot tips og triks. Akvariet er enda ikke statet da jeg skal hente det på fredag. :)

ja det er peppermynte reker blir moro og fole med på :D

Jeg har noen sirkulasjonspumper men denne skjønner jeg ikke, den har innstillinger på 6v, 7,5v 9v og 12v, hva er vitsen og hva bør den stå på?

Aqua Medic Oceanprop 5000

Klippet fra Webzoos hjemmeside:

"Justerbar pumpe for akvarier med behov for stor vannbevegelse. Oceanprop 5000 produserer stor vannbevegelse med lite strømforbruk. Pumpen er justerbar fra 2000 - 5000 liter \ timen."

Du styrer flow ved å stille inn på de 4 alternative voltinnstillinger. Jo lavere volt jo lavere flow.

Jeg bruker denne pumpen i et AM Yasha kar på 36 liter og har fin passende flow med 7,5V. Med 130 liter kan du kjøre på full effekt 12V, altså 5000 L/T.

Det er veldig opp og ned, ingen fasit.

Det kommer veldig an på kvaliteten på den levende stenen du kjøper og hvordan den blir transportert. Du kan igrunn si at når nitrit og nitrat har hatt en topp og gått ned i 0 igjen er du klar for nyttedyr. Snegler og eremitter. Det er ikke for alger eller skitt du bør starte med nyttedyr før fisk. Nyttedyra (clean up crew) forkortet CUC, driter (på godt norsk) mindre enn fisk, og gjør bakteriefloraen din bedre, og saktere men sikkert i stand, og stor nok til å takle belastningen av fisk som driter mye....

Alt fra ca 4-8 uker. Snakker vi stabilt innkjørt system er vi oppe i ca 1år.

Nei, penger spares ikke på. ;P Lønning i går å skattepenger fikk jeg, så det skal gå greit. :) Når man først skal gjøre det må man gjøre det skikkelig.

Synd jeg ikke får satt igang akvariet i mårra, skal rett fra Bodø så på jobb 20,30 og tar ikke sjansen på at Levende stein skal stå i bøtte lengre enn nødvendig. :o

(Skal bestille fra Saltvann.no)

:D

Ta det med ro. Kjøp LS, og sand, også gleder du deg over alt det morsomme som kommer ut av LS'en. Så setter du inn fisk etter hvert.

Dersom du setter inn fisk for tidlig, så beiter de ned det meste av liv som du skulle ha gledet deg over fra LS'en :-)

Mvh Roar

Oppstart :-)

Dette blir spennende. lykke til !

Har selv vært gjenom en oppstart nr to for midt vedkommende nylig. Er i en kontrolerbar alge fase nå. Virkelig spennende :-)

http://saltvannsforum.no/forum/images/smilies/icon_smile.gif

Jeg vil anbefale på det sterkeste å få tak i levende stein av god kvalitet.

Det er det som gir best vekst av godebakterier og viktige alger. transport i vann er også noe jeg vil anbefale.

For alge vekst vil du få. Sansynlig vis i flere runder med flere typer også. slik skal de være. Noen alger blir spist opp av andre også videre.

http://saltvannsforum.no/forum/images/smilies/rolleyes.gif

Jeg vil anbefale og holde god vakt ved vann verdiene dine i oppstarten.

Det er nok dei som vil gi godt resultat for positiv algevekst over tid.

Sund algevekst og bakterievekst er med på og bryte ned farlige vann verdier.

Se på dei som et biologiskfilter. desto bedre kvalitet des bedre filtrering.

http://saltvannsforum.no/forum/images/smilies/icon_eek.gif

I en så viktig fase må vannverdiene passesnøye:

Viktigest: Saltnivå, PH, KH, Ca og Mg dernest viktige etter litt tid NO2 og NO3 alle andre tester er fine og vite, men i starten er det disse først nevnte som teller mest. Ikke start opp noe før du har mulighet til og teste dei viktigeste vannverdiene. Etter vært vil andre vannverdier bli viktige også. Jeg kjøpte meg en stor kofert med tester med en gang da jeg startet med denne salte hobbyen. Det har vært meget lurt for midt vedkommende.

http://saltvannsforum.no/forum/images/smilies/icon_wink.gif

Håper dette kan hjelpe litt . Å til alle andre som er veldig flink i faget.... koriger meg gjerne vis jeg tar feil :-) no stress .

Er jo litt fersk jeg også.

Lite stall tips bruk Osmosevann altid !

Bjartehttp://saltvannsforum.no/forum/images/smilies/icon_mrgreen.gif

Oppstart :-)

Prøver en gang til jeg HE HE

Dette blir spennende. lykke til !

Har selv vært gjenom en oppstart nr to for midt vedkommende nylig. Er i en kontrolerbar alge fase nå. Virkelig spennende :-)

Jeg vil anbefale på det sterkeste å få tak i levende stein av god kvalitet.

Det er det som gir best vekst av godebakterier og viktige alger. transport i vann er også noe jeg vil anbefale.

For alge vekst vil du få. Sansynlig vis i flere runder med flere typer også. slik skal de være. Noen alger blir spist opp av andre også videre.

Jeg vil anbefale og holde god vakt ved vann verdiene dine i oppstarten.

Det er nok dei som vil gi godt resultat for positiv algevekst over tid.

Sund algevekst og bakterievekst er med på og bryte ned farlige vann verdier.

Se på dei som et biologiskfilter. desto bedre kvalitet des bedre filtrering.

I en så viktig fase må vannverdiene passesnøye:

Viktigest: Saltnivå, PH, KH, Ca og Mg dernest viktige etter litt tid NO2 og NO3 alle andre tester er fine og vite, men i starten er det disse først nevnte som teller mest. Ikke start opp noe før du har mulighet til og teste dei viktigeste vannverdiene. Etter vært vil andre vannverdier bli viktige også. Jeg kjøpte meg en stor kofert med tester med en gang da jeg startet med denne salte hobbyen. Det har vært meget lurt for midt vedkommende.

Håper dette kan hjelpe litt . Å til alle andre som er veldig flink i faget.... koriger meg gjerne vis jeg tar feil :-) no stress .

Er jo litt fersk jeg også.

Lite stall tips bruk Osmosevann altid !

Bjarte

Takker, heheh, henter akvariet i morgen. :D Nå er jeg betalende medlem. :)

Heile, hvor lang tid tar det før eple egg klekker? Har syv klaser med egg. :)

Klekking av epleegg tar alt i fra 10 dager til 3 uker. Etter 4 uker kan du bare kaste de. Hos meg klekker de etter 12 dager. Viktig med god temperatur og fuktighet.

pass på så du ikke får Ph dropp hvis du skal klekke alle i samme kar. Det kan bli heftig ....og pass på at de får nok mat....mange små snegler som dør samtidig er ikke bra for karet.

Mi levende stein kom fra Bali og den er jeg veldig godt fornøyd med unntatt de stygge ormene. Ellers har de hatt med seg masse spennende dyr.

Edited by Heidi Ingdal

Nå sår akvariet i stuen, det ble korallsand, 3-5mm 25kg 900,-

Driver å installerer Skummer nå, men klarer ikke å bestemme meg om jeg skal limefast eller bruke sugekopp. Tips?

Vannteset utstyr har jeg, en og en halv koffert. :)

Salt og alt sånt har jeg, så nå venter jeg bare på min bestemmels, lime eller sugekopp. HM. (Bilder kommer)

Klekking av epleegg tar alt i fra 10 dager til 3 uker. Etter 4 uker kan du bare kaste de. Hos meg klekker de etter 12 dager. Viktig med god temperatur og fuktighet.

pass på så du ikke får Ph dropp hvis du skal klekke alle i samme kar. Det kan bli heftig ....og pass på at de får nok mat....mange små snegler som dør samtidig er ikke bra for karet.

Mi levende stein kom fra Bali og den er jeg veldig godt fornøyd med unntatt de stygge ormene. Ellers har de hatt med seg masse spennende dyr.

Aha, ja skal vi se, det har gådd 12 dager i dag. :)

Så stilig, gleder meg til akvariet er helt oppe og går. :D

Kanskje på bursdagen min (i november) Det kan flytte inn noen små klovnefisker. ^^