Jump to content
Informasjon
  • COVID 19 har dessverre satt en midlertidig stopper for Reefmeet og hjemmemøter
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Jonasvp

Hammerfest revet

Recommended Posts

Slik kom akvariet. Det var en fryd å bære akrylkarret. Mye letter enn glass. Det står nå plassert på bordet med 2 cm isopor under, for å ta bort evt ugjevnheter.

DSCF7130.jpg.d78656798439056a0d8f4e60c487645e.jpg

DSCF7133.jpg.74e12b12a9af8a74ae1a9e80f2e480c8.jpg

DSCF7139.jpg.0ecf044ed8894577cee8d3ba8bb62976.jpg

Da har jeg tatt meg selv i nakken og bestemt meg for at jeg skal forsøke å poste litt oftere enn tidligere. Akvariet har gått av seg selv, men i det siste halve året har jeg hørt en sterkere og sterkere klikkelyd. Etter at det "tilfeldig" forsvinner fisk, i takt med at klikkelyden blir sterkere, er jeg bombesikker på at det er en manthis ett eller annet sted. Nå er det bare å finne "huset" og få den ut. Manthisen skal ut for noe annet skal inn. Det er sikkert.

Manthis tatt ut av akvariumet....så fornøyd med å ha fått ut rakkeren. Hadde laget seg en hule i en LS. Alt satt tilbake i akvariet, men....hva er det jeg hører...en manthis til. Da er det bare å lete igjen, men først skal akvariet få stå i noen uker, slik at det ikke blir for mye roting oppi der.

-

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Hva synes dere om å ha alger/tang som binder calcium i akvariet/sump? Jeg tenker at dette ikke er bra, da dette vil binde opp unødvendig mye calsium og igjen tære på KH.. Selv om disse også vil binde fosfat, så taler det negative (Ca-binding) sterkere enn det positive (PO**- binding).

Hører gjerne argumenter for og i mot

Jeg har aldri vektet problemstilling kalsium og fosfat til makroalger eller tenkt på det som en utfordring.

Kalkbindende alger f.eks. Halimeda er mer en konkurrent til koraller om kalsiumopptak.

Mao. Har man Halimeda og disse vokser friskt, må man antagelig dosere mer kalsium. Det er bare Halimeda og kanskje et par andre algetyper som tar opp mineraler i nevneverdig grad.

Andre alger er summa summarum større fosfatbindere enn mineralopptakere.

Slik har jeg og tenkt, i og med at Halimeda binder Calsium så vil ikke en slik macroalge være fordelaktiv i et akvarium med steinkoraller. Binding av calsium, gir igjen økt behov for tilsetning av calsium og buffer (kH). I og med at den er sensitiv for fosfat, vil den uansett være en god indikator for tilstanden i akvariet. Det er veldig trangt mellom hver bladstammene og de er stive i forhold til andre macroalger, så det er lett for andre nyttedyr å gjemme seg i kvasten. Men min konklusjon er at denne makroalgen ikke er kunstig om en vil ha et akvarium med andre korallen, pga konkurranse om calsium. Men om en vil ha et fish only og litt farge i akvariet, så kan vel halimeda være en løsning.

Kan hende eg tar feil men tar ikkje alle grønne alger opp mye jern, som etterhvert vil føre til for lavt jerninnhold som igjen gjør grønne koraller bleke?

Dette er rett Pjot. Ikke bare jern, men også andre mineraler tas opp av alger i god vekst. Litt avhengig av algetype, hvor Halimeda og lignende er "verst" . Dette bør man være oppmerksom på og dosere mineraler hvis man vil ha mye alger i vekst.

Spesielt kan dette bli en utfordring i refugier med makroalger, og ikke minst for de som sverger til algescrubbere.