Jump to content

Recommended Posts

Etter å ha hatt tanken i nord tråden på oppstart siden en god stund, tenkte jeg at det var på tide med å komme meg over på denne siden.

Vært ferskis i mange år og saltis i nanoform tidligere. Men nå saltis i større format.

Akvariumet bygges inn i vegg. Teknisk rom bak med sump etc.Isolert med reduksjonsmatter i vegg. DIY akvariebord i 2"x6"

Akvarium

1400 liter med overavrenning til sump i akryl. Mål 225*90*70 cm. Overrenning i egen boks ut på akvariumet, så totallengte er 240 cm. Sump ca 600 liter.

Overrenning i 2x 50mm PVC slange, retur 2X 32mm silikonslange

Sirkulasjon

Tunze Turbelle Stream 6155 x 4 med 4000-15000 l/h

Retur fra sump

Tunze Silence pro 11000 l/h

Tunze multicontroller 7096

Det skulle gi ca 35 ganger mitt totale volum.

Filtrering

Tunze Master DOC Skimmer 9480 for inntil 8000 liter

Levende sten: 220 kg porøs Bali premium assorterte str

korallsand norsk ca 2 cm dybde.

Vannverdier

Kommer tilbake til vannverdier

kalsium: 400 mg/l

Alkalinitet: 7 dKH

Saltinnhold: 1,025

Temperatur: 26 C

pH:

NO3: mg/l

Magnesium: 1245

Belysning

(for tiden ingen)

Orphek Nilus x 5,

10:00-22:00

Annet utstyr

Tunze osmolator x 2

Kent Marine Deluxe Hi-S Maxxima RO/DI system med magnetventil

Varmekolbe:Schego titan 600W x 2

Vannbytte med sjøvann. lagres i 1000 L plastkar med pumpefylling til bladekammer i sump.

Sump

Vannbyttekammer, intern skummer, boblefelle, refugium. Vannbytte uten å påvirke vannnivå.

Fisk ønskeliste, ikke noe pr i dag

3(2)x Yellow Tang - Zebrasoma flavescens

2x Ocellaris Clown Fish - Amphiprion Ocellaris

1x Emperor Angelfish-Pomacanthus imperator

1x Sleeper Blue Dot Goby (Valenciennea sexguttata)

4xKaudern's Cardinal (Pterapogon kauderni)

1xBlue Tang (Paracanthurus hepatus)

3xCarpenter's Flasher Wrasse (Paracheilinus carpenteri) obs hopping

1xFoxface Lo (Siganus vulpinus)

1xSailfin/Algae Blenny (Salarias fasciatus)

1xSix Line Wrasse (Pseudocheilinus hexataenia)

4xBlue Reef Chromis (Chromis cyaneus)

Koraller

Kommer , men skal nok ikke ha så mange forskjellige, men slik det er nå har jeg et ønske om å la de jeg bestemmer meg for voks seg store.

Nyttedyr ønskeliste

Turbo snegler

10 Nassarius snegler

Ermittkrepser rød- og blålegg

9 Ophiolepsis superba Slange sjøstjerne

2x Stenopus hispidus boksereke

2xL.wurdemanni peppermyntereke

6xL. amboiensis pussreke.

Framdrift. Vente på akvariumet, annet utstyr og LS, starte modningen.

Planlegge karantene kar og refugium med passiv avrenning.

Her er det bare å komme med innspill. Man lærer på veien...

Edited by Jonasvp

Har lagt til vannverdier, samt lagt inn faktisk antall nyttedyr.

Kjører nå med ca 120 kg innkjørt LS og resterende med Ls rett fra Indonesia. Vil virkelig anbefale å ta LS direkte. Var et godt med liv på LS. Har også kjøpt premium flat LS. dan er ca 4-5 cm tykk og 25-40 cm, men masse hull i. Imponert jeg ble.

Direkte LS er en fordel for de som har sansen for haikere.

Har og snakket med Mattilsynet, det er tillat og ta med fisk til eget bruk fra privat akvarium til ditt private. Med andre ord mange muligheter.

Edited by Jonasvp
  • 3 months later...

Nå har akvariumet gått i ca 2 måneder. I og med at jeg fikk kjøpt ca 100 kg ferdig innkjørt LS, gikk det bare 3 uker før nitrogen syklusen på plass.

Har et yrende liv, skal se om jeg får tatt noen bil der etterhvert. 2 mantis ar måtte bøte med livet. Jeg har planer om å skaffe meg følgende fisker.

Her er det jeg trenger hjelp. Er dette en akseptabel sammensenting. Har tenkt og introdusere Amphiprion Ocellaris først. Men hva bør så komme etter dette?

Se på listen under akvariumet er på. 1400 liter. Her ønsker jeg innspill. Jeg har tenkt V.sexgutatta, som sandvender, Z. flavescens og blenny som algespisere. Wrassene som ormryddere. De andre til pryd.

Fisk ønskeliste, ikke noe pr i dag

3(2)x Yellow Tang - Zebrasoma flavescens

2x Ocellaris Clown Fish - Amphiprion Ocellaris

1x Emperor Angelfish-Pomacanthus imperator

1x Sleeper Blue Dot Goby (Valenciennea sexguttata)

4xKaudern's Cardinal (Pterapogon kauderni)

1xBlue Tang (Paracanthurus hepatus)

1 (2)xCarpenter's Flasher Wrasse (Paracheilinus carpenteri) obs hopping

1xFoxface Lo (Siganus vulpinus)

1xSailfin/Algae Blenny (Salarias fasciatus)

1xSix Line Wrasse (Pseudocheilinus hexataenia evt byttes med en annen flittitg wrasse.

Da er det sendt forespørsel til J.H om å holde av 2 stk Amphiprion Ocellaris "klovnefisk" hentes i neste uke.

Edited by Jonasvp

Hva er det som tar livet av mine eremitter.

Jeg hadde 4 stk eremitter. I hvertfall det jeg har sett.

3 av de er ca 3 cm store. 2 er tatt av dage. Den ene bare forsvant. Den andre så jeg "hodet og klørne ligge på sanden. Men selve bakkroppen var borte. 2 stk igjen nå. De lever tydeligvis på nåde. Har 6 pussreker. De er ikke skadet på noe vis....så langt.

Edited by Jonasvp
  • Members

Gratulerer med nytt kar. Hva er tykkelsen på akrylen ? Hvor god er lysgjenomtrengningen ?

Har selv akryl liggende klart til neste kar. Mine ruter er 2 cm tykke, med en lysgjennomtrengning på 96 %. Dette er så vidt jeg vet langt over det glass er i stand til. Riper er ikke så stort problem, da det finnes egne algeskraper for akryl. Og en kan polere vekk riper både i vann , og selvfølgelig utenpå karet. Kan du legge ut noen bilder av karet ? Hadde vært gøy med et bilde ovenifra også, for å se hvordan det er avstivet. Dette med tanke på at jeg skal lime mitt selv. Må også få si at jeg er imponert over at dere bor i Finnmark, og har denne fantastiske hobbyen som interesse. Med tanke på de utfordringer dere har med avstand, og tilgjenglighet.

MVH Ulf

Heisann

Der reddet du dagen min, da får jeg se etter om den eremitten fortsatt er i live.

Når det gjelder tykkelse så har jeg 18mm akryl. Har hatt 15 mm opthiwite og slik som mine øyne så det så er akryl overlegen når deg gjelder dette med lysgjennontregning.

Har tatt noen bilder av hele prosessen, og regner med å legge ut litt nå og da. Karet er 225 cm+ 15 cm boks til avrenning. Det er 3 avstivere.

Jepp her er det avstander. Så jeg holdt på å få hjertet i halsen når J.H endret åpningsfesten, men det ordnet seg.

Heisann

Hyggelig å møte et alle folkene på JH. Takk til mannen med tips ang tilvenning i stort kar. Fikk også hilst på Roar, kjekt å møte så mange ensusiaster på engang. Valgte et kar med overflatre på 60x40 cm for tilvenning. varmekolbe og en liten sirkulasjonspumpe, for å øke utveksling mellom vann og luft, dermed økt pH. Dryppmetoden og tilvenning i 1,5 time. Temperatur økning hver 45 min, med 1 grad.

Temperaturen i posene ved ankomst var på 22 grader. PH ca 7. Så heatpack og evt oksygen er vel vurderes til neste pakking.

Alle fiskene overlevde. Så langt i hvertfall.

De nyankomne.

3 stk Blue Star Leopard Wrasse ,Macropharyngodon bipartitus

2 stk Ocellaris Clownfish, Amphiprion ocellaris

2 stk Sleeper Blue Dot Goby , Valenciennea sexguttata (par)

4 stk Banggai Cardinalfish , Pterapogon kauderni.

Pluss noen snegler og ermitter.

Jeg som savnet min eremitt tidligere i tråden, så Simonsen hadde helt rett. Den skiftet skall. Jippi.

Det var godt å høre at det går bra med de nyankomne, og veldig hyggelig å hilse på deg også :-)

Dette er nok et kar jeg ikke får sett "live", så jeg kommer til å følge med på bildene ja. Jeg har ikke vært i Hammerfest siden i 1978 :-)

Mvh Roar

• 5 months later...