Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
akvaflat

Bekjempe glassroser i knappekolloni

Recommended Posts

Har dukket opp noen glassroser midt inne i en flott koloni med knapper jeg har. Er lite lysten på å gjøre noen tiltak mot disse glassrosene som kan skade knappekollonien.

Vet at eddik, Joe`s juce ol kan ta knekken på disse glassrosene, men vil knappene ta skade?

Gode tips mottas med takk.

Jeg har hatt samme problemet. Nå anbefaler ikke jeg Joes Juice fordi det ikke har funket hos meg, men jeg tok knekken på rosa med eddik, og en eller to naboknapper gikk også dukken. Ikke bruk elektrisk i dette tilfelle, det tror jeg tar knekken på mange naboknapper.

Lykke til.

Mvh Roar

Har dukket opp noen glassroser midt inne i en flott koloni med knapper jeg har. Er lite lysten på å gjøre noen tiltak mot disse glassrosene som kan skade knappekollonien.

Vet at eddik, Joe`s juce ol kan ta knekken på disse glassrosene, men vil knappene ta skade?

Gode tips mottas med takk.

Har brukt Joe`s juce med hell i knappekoloni, ingen skade på knappene.

Noen som har forsøkt dette med laseren. Jeg har også rose problemer i overenningsboksen og inne mellom noen knapper, begge steder kunne fint vært betjent med en laser om jeg bare fant en som var kraftig nok. Noen som vet hvor man får tak i det?

Stilig video! Jeg vil tro at vi snakker om en ganske kraftig laserpen i dette tilfellet. Skal ha en på 200mW liggende et sted, så den skal testes i løpet av kvelden. Antakeligvis må en vel opp i 300-500mW for å få ønsket resultat. Ser på dealextreme at de ligger på rundt 5mW, noe jeg vil tro er for lite til å gjøre noe skade.

Mener på laseren i videoen over er på 700mW.

En kort artikkel + noen andre videoer: (1.8W)

http://www.advancedaquarist.com/blog/zap-aiptasia-dead-with-laser-beams

Et par forumtråder:

http://www.reef2reef.com/forums/reef-aquarium-discussion/74420-use-lasers-controlling-pest-algae-corals.html

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2090418

Har ønsket meg en på rundt 1W lenge, men de er dyre :S