Mr.B 10 Posted April 30, 2012 Report Share Posted April 30, 2012 Heisann earthlings, Jeg er helt ny på dette, så her kommer det : Det har seg sånn at mitt Nano Reef har stått i 6 dager nå. Jeg ser at det har kommet en type alge (grønn) som begynner og gro rundt om på sanden. Skal jeg fjerne denne for hånd eller bare la den være der? Jeg har lest litt rundt på nettet ang vannbytte i startet. Noen mener at dette skal man gjøre sjeldent i starten ,andre mener jeg skal bytte ut 10 liter i uka. Noen her som kan gi meg tips? Mr.B Quote Link to post Share on other sites
EirikSB 10 Posted April 30, 2012 Report Share Posted April 30, 2012 Husk å ikke ha lys på forlenge om dagene. Jeg hadde byttet vann 2 ganger i mnd. ca 10L hver gang. Det er også bare til å plukke opp grønsken om det er enkelt. evt suge det opp med slange neste gang du bytter vann Quote Link to post Share on other sites
Per Arne Nilssen 116 Posted April 30, 2012 Report Share Posted April 30, 2012 Disse algene er en naturlig del av modningsprosessen. Vil forsvinne av seg selv etter en stund. Men siden karet bare har stått 6 dager, så vil det bli mye verre først. Mvh Per Arne.:-) Quote Link to post Share on other sites
Tore2k 10 Posted April 30, 2012 Report Share Posted April 30, 2012 Bare la det stå til, blir nok lekkert etterhvert skal du se! Lite lys til å begynne med er jo en fordel som nevnt, fordi om det er gøy å se på hva som skjer ;p Quote Link to post Share on other sites
Mr.B 10 Posted May 1, 2012 Author Report Share Posted May 1, 2012 Det har seg sånn at jeg skal på sjøen neste tirsdag. Der blir jeg 14 dager. Hvis jeg skifter 10 l vann før jeg drar. Kan det da stå i 14 dager? Eller skal jeg få ho mor til skifte vann på den tiden? Quote Link to post Share on other sites
Per Arne Nilssen 116 Posted May 1, 2012 Report Share Posted May 1, 2012 La karet stå. Ingen vits i vannskifte. Du bør uansett ikke putte noe levende i karet ditt før etter et par måneder. Quote Link to post Share on other sites
filathor 123 Posted May 1, 2012 Report Share Posted May 1, 2012 husk bare på å etterfylle fordampet vann , ellers blir det bare dødehavet oppi der,. Quote Link to post Share on other sites
Mr.B 10 Posted May 12, 2012 Author Report Share Posted May 12, 2012 Når tiden er inne for det, er det oki og ha 1 stk Trestripet jomfrufisk og 2stk Ocellaris Klovnefisk i dette karret ? Eller er det litt for lite ? Quote Link to post Share on other sites
Tom Anders 14 Posted May 12, 2012 Report Share Posted May 12, 2012 Hmm jeg synes kansje at 30 liter er i minste laget for disse. husk at jomfruer er ekstremt territorielle, trur jeg bare hadde prøvd klovnene, som egentlig er for store de også.. Men har karet godt lenge nok? Quote Link to post Share on other sites
Per Arne Nilssen 116 Posted May 12, 2012 Report Share Posted May 12, 2012 Ja jeg hadde aldri satt en jomfrufisk i et så lite kar. Vet flere har et par klovner i sånne oppsett selv om jeg ikke hadde gjort det heller. Hadde ikke prøvd mer enn det med fisk iAf. Husk at det er en liten vannmasse du har med å gjøre, og fort gjort å forandre verdiene i det da. Men la karet få noen mnd på innkjøring. Quote Link to post Share on other sites
Mr.B 10 Posted May 12, 2012 Author Report Share Posted May 12, 2012 Men la karet få noen mnd på innkjøring. Jepps, det skal jeg. Sitter ute på nordsjøen( mye internett her ute) og prøver å finne ut av hva jeg skal ha i karet Quote Link to post Share on other sites
Roar 179 Posted May 12, 2012 Report Share Posted May 12, 2012 Jeg mener du bør hoppe over den trestripete. Den er vel ikke den sinteste jomfruefisken, men den er veldig sint allikevel, og vil lage bråk i karet ditt hele tiden. Jeg snakker av erfaring. Jeg skal ikke ha igjen den arten i det hele tatt. Mvh Roar Quote Link to post Share on other sites
Mr.B 10 Posted May 12, 2012 Author Report Share Posted May 12, 2012 Stemmer, tipper jeg kommer og prøve meg på to klovner da. Ser nå at jeg kunne ønske at jeg hadde startet med litt større kar. Men men, får jeg dette til blir det nok ett større seinere. Quote Link to post Share on other sites
Roar 179 Posted May 12, 2012 Report Share Posted May 12, 2012 (edited) Jeg lar meg lett imponere av en som får til et fint lite kar. Også et lite tips, legg inn kommunen du bor i, Telemark er digert, og det er litt lettere å få hjelp dersom folk vet litt mer om hvor du bor, også lønner det seg å være medlem. Da får du mer ut av nettsidene, også får du rabatt i endel butikker :-). Du kan bli medlem med å følge denne linken. Mvh Roar Edited May 29, 2012 by Roar Quote Link to post Share on other sites
Mr.B 10 Posted May 28, 2012 Author Report Share Posted May 28, 2012 Hei, nå har karet mitt gått i litt over en mnd. Lurer på om jeg skal få tak i 2 stk turbo snegler. Verdiene i karet er bra. Tror dere det er for tidlig eller kan jeg prøve? Quote Link to post Share on other sites
Tom Anders 14 Posted May 28, 2012 Report Share Posted May 28, 2012 Ikke noe problem det. er du i tvill er det fort gjort å bytte 15liter også. husk å bruke en god salt måler! Quote Link to post Share on other sites
Mr.B 10 Posted May 28, 2012 Author Report Share Posted May 28, 2012 husk å bruke en god salt måler! Hmm, jeg vet ikke om saltmåleren min er så veldig bra, det er ett Instant Ocean Hydrometer. Lest litt om dette og det får ikke mye skryt Uansett så viser det 1.025. Quote Link to post Share on other sites
Tom Anders 14 Posted May 29, 2012 Report Share Posted May 29, 2012 Hmm, jeg vet ikke om saltmåleren min er så veldig bra, det er ett Instant Ocean Hydrometer. Lest litt om dette og det får ikke mye skryt Uansett så viser det 1.025. Min erfraring med hydrometer er at disse overhode ikke må stoles på. Men på ebay selger de reflaktometer til saltvann. ikke er de dyre heller. Men om du vil, kan jeg teste vannet ditt så kan jeg sjekke å langt unna sannheten saltnivået er. Quote Link to post Share on other sites
Mr.B 10 Posted May 30, 2012 Author Report Share Posted May 30, 2012 En ting til, det er masse små dyr i karet. De kan se ut som bittesmå reker. Helt klin umulig å ta bilder av de. Men dette er normalt eller? Quote Link to post Share on other sites
xyvind 55 Posted May 30, 2012 Report Share Posted May 30, 2012 Det er sikkert amphipods? Les litt om de på nettet, jeg mener de er veldig bra å ha i karet siden de er med på å rydde opp i avfall og matrester. De er i karet mitt også, fiskene elsker de, hvis de får tak i de. Quote Link to post Share on other sites
Mr.B 10 Posted May 30, 2012 Author Report Share Posted May 30, 2012 Se det ja, jepp de er det. Skal lese litt om disse. Quote Link to post Share on other sites
Mr.B 10 Posted May 30, 2012 Author Report Share Posted May 30, 2012 Min erfraring med hydrometer er at disse overhode ikke må stoles på. Men på ebay selger de reflaktometer til saltvann. ikke er de dyre heller. Men om du vil, kan jeg teste vannet ditt så kan jeg sjekke å langt unna sannheten saltnivået er. Det er det jeg har lest meg fram til også. Det er kansje ikke dumt om å få deg til og teste vannet. Quote Link to post Share on other sites
Tom Anders 14 Posted May 31, 2012 Report Share Posted May 31, 2012 Bare å sende en pm det. Quote Link to post Share on other sites
Mr.B 10 Posted June 1, 2012 Author Report Share Posted June 1, 2012 Vet dere hva dette er ? Det er to av den i karet. Beklager for dårlig bilde. Quote Link to post Share on other sites
Tom Anders 14 Posted June 1, 2012 Report Share Posted June 1, 2012 Nakensnegle, vill antagelig dø ettervert, naken snegler livnerer seg som oftest primert på en type mat, enten alge, korall etc. når den ikke finner mere mat å spise av, så dør den. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts