Jump to content

Alger i Nano Reef 30l

Recommended Posts

Heisann earthlings,

Jeg er helt ny på dette, så her kommer det :

Det har seg sånn at mitt Nano Reef har stått i 6 dager nå. Jeg ser at det har kommet en type alge (grønn) som begynner og gro rundt om på sanden. Skal jeg fjerne denne for hånd eller bare la den være der?

Jeg har lest litt rundt på nettet ang vannbytte i startet. Noen mener at dette skal man gjøre sjeldent i starten ,andre mener jeg skal bytte ut 10 liter i uka. Noen her som kan gi meg tips?

Mr.B

Det har seg sånn at jeg skal på sjøen neste tirsdag. Der blir jeg 14 dager. Hvis jeg skifter 10 l vann før jeg drar. Kan det da stå i 14 dager? Eller skal jeg få ho mor til skifte vann på den tiden?

• 2 weeks later...

Ja jeg hadde aldri satt en jomfrufisk i et så lite kar.

Vet flere har et par klovner i sånne oppsett selv om jeg ikke hadde gjort det heller.

Hadde ikke prøvd mer enn det med fisk iAf. Husk at det er en liten vannmasse du har med å gjøre, og fort gjort å forandre verdiene i det da. Men la karet få noen mnd på innkjøring.

Jeg mener du bør hoppe over den trestripete. Den er vel ikke den sinteste jomfruefisken, men den er veldig sint allikevel, og vil lage bråk i karet ditt hele tiden. Jeg snakker av erfaring. Jeg skal ikke ha igjen den arten i det hele tatt.

Mvh Roar

Jeg lar meg lett imponere av en som får til et fint lite kar.

Også et lite tips, legg inn kommunen du bor i, Telemark er digert, og det er litt lettere å få hjelp dersom folk vet litt mer om hvor du bor, også lønner det seg å være medlem. Da får du mer ut av nettsidene, også får du rabatt i endel butikker :-).

Du kan bli medlem med å følge denne linken.

Mvh Roar

Edited by Roar
  • 3 weeks later...
husk å bruke en god salt måler!

Hmm, jeg vet ikke om saltmåleren min er så veldig bra, det er ett Instant Ocean Hydrometer. Lest litt om dette og det får ikke mye skryt :) Uansett så viser det 1.025.

Hmm, jeg vet ikke om saltmåleren min er så veldig bra, det er ett Instant Ocean Hydrometer. Lest litt om dette og det får ikke mye skryt :) Uansett så viser det 1.025.

Min erfraring med hydrometer er at disse overhode ikke må stoles på.

Men på ebay selger de reflaktometer til saltvann. ikke er de dyre heller.

Men om du vil, kan jeg teste vannet ditt så kan jeg sjekke å langt unna sannheten saltnivået er.

Det er sikkert amphipods?

Amphipod1.jpg

Les litt om de på nettet, jeg mener de er veldig bra å ha i karet siden de er med på å rydde opp i avfall og matrester. De er i karet mitt også, fiskene elsker de, hvis de får tak i de.

Min erfraring med hydrometer er at disse overhode ikke må stoles på.

Men på ebay selger de reflaktometer til saltvann. ikke er de dyre heller.

Men om du vil, kan jeg teste vannet ditt så kan jeg sjekke å langt unna sannheten saltnivået er.

Det er det jeg har lest meg fram til også. Det er kansje ikke dumt om å få deg til og teste vannet.