Jump to content

Glassroser

Recommended Posts

Jeg hadde masse, og da mener jeg masse.. Kjøpte 2 peppermyntereker, og nå er det tomt;-)

Ok, så de er flinke med å holde dem vekke. Spiser de vanlig mat også når glassrosene er vekke. Mine er ganske store, så de må jeg drepe selv.

Fins det fisk som spiser glassroser?

Mine kommer fram og spiser frossent...

Er fler fisk som spiser glassroser, vel og merke ingen garanti;-)

Chelmon bla men den er desverre så og si umulig å holde og dør fort.

File Fish, men den er ikke reef safe..

ok, ingen så har erfaring med joes juice?

Joda, har det og jeg... Her fungerte ingen ting.Ikke edikk,Joes Juice eller den andre typen X etteller annet.

Vi har hjørnekar med avrenningen bakerst - pent, men nokså håpløst å komme til (for bl.a. å utrydde den STORE GLASSROSEKOLONIEN som trives nedi der!! :mad:).

Dermed er det umulig å utrydde glassroser i karet vårt, og vi har derfor årelang erfaring med disse små 'gjestene' - og har forsøkt flere løsninger:

AptasiaExit, andre merker:

Har ikke fungert hos oss.

Eddik:

Effektivt, men krever hurtighet. Kjøp en passende sprøyte med spiss på apoteket, fyll den med eddik, 'spidd' glassrosen og trykk inn en liten mengde. Glassrosene har reflekser som Bruce Lee, så du må være lynrask!

Merk at eddik i større mengder senker PH'en vesentlig, så det må brukes i små mengder og over tid.

NB: Eddik får du i to styrkegrader, tror det er 7% og 35%. Den svake funker dårlig - mulig du må lete litt etter den sterke (min lokale Rimibutikk har den).

Kokende (osmose-)vann:

Benyttes som eddik. Ikke like effektivt, og vannet i sprøyten blir åpenbart ganske raskt nedkjølt - fordelen er at dette ikke påvirker vannet.

Joes Juice:

Etter vår erfaring, den beste løsningen.

Fordeler:

• Du slipper å bruke nål.
  • Kan påføres i rolig tempo.
  • Middelet kan sprøytes i munnen på glassrosen (som åpenbart tror dette er mat; den trekker seg sjelden sammen).
  • Påvirker ikke vannkvaliteten (i hvertfall ikke i moderate mengder).

Ulemper:

• Forholdsvis kostbart (vi handler på eBay, en 4-5 flasker i slengen).
  • Klumper seg ved lagring, og må ristes.
  • Kan tette igjen sprøytetuppen (om du ikke rister flasken før bruk), med 'ketchup-effekten' som resultat.
  • Dette er gift for koraller/annet liv i karet ditt også - så ikke søl med stoffet!

Chelmon rostratus:

Effektiv glassrosejeger og en av de peneste saltvannsfisk overhodet.

Dessverre er den svært vanskelig å få til å leve lengre enn noen måneder i fangenskap. Dessuten er den også glad i rørmark, muslinger og en og annen korall.

Peppermyntereker:

Hadde to stykker, som ikke fungerte ikke spesielt godt hos oss. De holdt seg i et hjørne av akvariet (der det ikke var glassroser) - mulig de ble skremt av en eller flere av fiskene.

Edited by JSA
  • Like 1
ok, ingen så har erfaring med joes juice?

Har brukt joes juice med hell, nå har jeg bare hatt enkelte glassroser som har fulgt med steiner. Om glassrosen trekker seg inn har jeg bare sprøytet på samme plass, de har aldri dukket opp igjen. Om den blir tykk eller klumper seg blandes litt vann i og ristes ifølge bruksanvisningen. :D

Roar, jeg vet de to stoffene ligner på hverandre, men du må slutte å blande Joes Juice med proteintilskuddet ditt! :D:D

Det har hendt at jeg har måttet gjenta behandlingen med store og/eller vanskelig tilgjengelige eksemplarer - i verste fall etpar ganger - men deretter er de borte. Den store og fete (prakteksemplarer - på anemonestørrelse!!) moderkolonien i avrenningen sørger imidlertid for en jevn tilvekst av små glassrosebebiser i akvariet, så jeg blir aldri ferdig.... :?

joes juice og andre "sprøyte middel" mot glassroser er bare fjas... det er totalt utvannet saltsyre. (ubrukelig)

man kan bruke vanlig saltsyre ! bare pass på å ikke ta knekken på for mangen om gangen.

men jeg ville vurdert reke ;)

Saltsyre er vel så fjernt fra sannheten man kan komme...

What is JoesJuice ?

JoesJuice is a proprietary aqueous solution of sodium, magnesium, calcium salts and calciumhydroxide.

Mao ord ingen syre, men en løsning med basiske egenskaper.

Hentet fra: http://www.joesjuice.com/site/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=26

I og med at en glassrose vanligvis kan gjenskapes av kun fragmenter, er det vanskelig å utrydde disse 100% med både baser og syrer. Den minste levende rest kan danne nye individer.

Siden peppermyntereker er effektive på små individer og Joes Juice eller parallellen Aiptasia-X er effektive for regelmessig terrorisering av de store rosene, kan kombinasjonen reke/kjemi holde tilveksten på et minimum til ikke-eksisterende.

Minner meg på at jeg må ha en peppermyntereke i mitt nano-kar også:?

Det er godt å se at noen har hell med seg. Hos meg blir rosene borte av Joes juice, men de kommer tilbake igjen større og sterkere enn før, så hos meg kalles det "styrkedrikk" for glassroser :rolleyes:

Mvh Roar

Samme som her.. De ble både større og fler:shock:

Men har god erfaring med rekene, men jeg har nok vært heldig som fikk 2 som beita godt.