Jump to content

Kirurger i en 540

Recommended Posts

Det kan diskuteres i det uendelige, og vi blir sikkert aldri enig om kirurger og størrelse på kar. Så å lage en undersøkelse på hva dere mener er minste-størrelse ved hold av kirurger gidder jeg ikke :rolleyes:

Men siden jeg selv har en 540, tok jeg utgangspunkt i den, og lagde en meget uhøytidlig poll på antall kirurger i en 540.

Selv har jeg nå en gul og en Veliferum, og har selvfølgelig lyst på mer (som alle andre).

Vet at det går litt på størrelse også, og de største, som Naso, har jeg tenkt å styre unna, men hvor mange syns dere man kan ha i en 540?

Kom gjerne med kommentarer/begrunnelse også

Satser på litt engasjement her :mrgreen:

Edited by guttungen

Ja, dette interresserer meg og. Diplayet på karet mitt er og 540 liter.

150x60x60.

Har vel en del og gjøre med hvor stor svømmeplass de har og. Håper noen med erfaring engasjerer seg her.

Selv har jeg lyst på en gul kirurg og en powder brown eller aller helst en Naso elegans.

Men har ikke særlig erfaring med saltvannsfisk, så gi råd noen.

Spennende!

Nå har jeg ikke hatt en 540 liter før, men i min tidligere 325 liter føler jeg at jeg fint kunne holde omtrent 3 kirurger. Så 4-5 kirurger i ditt akvarium tror jeg skulle gå bra, avhengig av hvilke arter du velger. Og at din filtrering er bra nok, noe som er kanskje verdt å merke seg for deg som holder SPS.

Jeg kjenner blant annet en dyktig akvarist som holder en Achilles i en 360 liter, med hell. Hvorvidt om det er optimalt for fisken i det lange løp eller ikke, diskuterer vi ikke.

I tillegg opplever jeg Zebrasoma artene for å være mer egnet til kubeakvarier, mens f.eks. Acanthurus artene krever akvarier med god lengde. Acanthurus'er liker å svømme langt og bruker gjerne hele akvariet lengde, i motsetning til Zebrasoma'er som liker å bevege seg kort og i alle retninger.

Kanskje det er fordi de individene jeg har hatt var små, eller bare jeg som innbiller meg (?). :roll:

Lykke til.

Hvorvidt om det er optimalt for fisken i det lange løp eller ikke, diskuterer vi ikke.
Er det ikke nettopp det vi gjør?;-)

Jeg har 5 i min 720, og kommer nok til å bytte ut istedet for å legge til...

Forøvrig så hadde jeg de samme 5 i den gamle 500 literen, men gikk med konstant dårlig samvittighet.

Jeg har hatt 6 kirurger i mitt 200x 70x 90 karr og det vêr nesten i overkanta synes jeg. Hadde achillies, Sohal, og 4 andre kirurger.

Nå er kartet så si fritt for fisk og er i farsen til å anskaffe meg grupe av 3 achillies som skal gå der. Det vil si 3 achillies i ett karr. De blir eneste kirurger og eneste stor fisk som skal svømme der.

Så min mening er 1- 3 stk i 540 l avgjørende av størrelse og art

Min mening er at det er for lite plass til en sonen fisk i 540 l. Kanskje går når den er liten men ettersom den vokser for den forlot med plass. Den blir jo kjempe svar. Jeg har personlig fott bort i fra naso selv om jeg har stort karr. Grunnen er at den er alt for svar og forurenser mye

Ja det er jo ingen ide å skaffe seg fisk som må omplasseres etter et år eller to.

Spørs om ikke den ryker ut av lista mi da. Powder brown er et alternativ som jeg syns har flotte fargetegninger.

Den er fin og vokser ikke så stor også ikke så fort heller. Men nydelig kirurg. Den er nesten for å spise opp. Ser ut som gåteri.

Halla!

2 eller 3 burde holde til en 540 liter i massevis, men velg art med omhu ;-)

Har sjøl en kube på 480 liter her med 2 kirurger. Disse er gul og palett kirurg. Acanthurus slekten ville jeg vel venta med til karret strekte seg mot 2 meters lengde. Ellers er vel Sebrazoma slekten det greieste å putte i en 540 liter. (Bortsett fra Desjardiini da, for den blir for stor uansett hvilket karr man enn velger)

Bare skummeren er stor nok så kan du nok ha en del stor fisk, men om trivselen er god. Tja si det :?:

Just my 2 cent ;-)

Mvh Jan Rune :-)

Jan Rune, din gledesdreper.:P:evil::lol:

Mye fisk skal jeg ikke ha uansett. Sklir kanskje litt ut her nå men jeg har et occelarispar, en ramosus og en gulhalet damsel.

Ville det gått bra med en yellow tang og en Purple tang sammen med disse da?

Er ikke interressert i å "prøve ut" noe særlig her hva slags fisk som går sammen. Så tar imot flere tips og råd.

Unnskyld for at jeg lot dette gli litt ut guttungen.

Ingen utglidning. Jeg ønsker en så bred debatt som mulig. Jeg har selvfølgelig i utgangspunktet allerede bestemt meg både for antall og arter (uten å utdype det). men trivsel over tid for artene jeg holder er viktig. Men om vi skal trekke den helt ut burde vi ikke holdt fisk i det hele tatt.

Men om vi skal trekke den helt ut burde vi ikke holdt fisk i det hele tatt.

Kudos.

Jeg ser derfor ikke forskjellen mellom 3 eller 5 kirurger i en 540 liter, så sant du velger arter som ikke blir store.

Selve fiskene i seg selv har ikke mye volum. Det er snarere svømmeplassene som er utfordringen. Den enkelte kirurgen vil få 540 liter å boltre seg på uansett, og om den må svømme med 2 eller 4 andre burde vel ikke utgjøre en altfor stor forskjell for den, mener nå jeg. Eneste forskjellen det utgjør er samvittigheten vår.

Med det mener jeg selvfølgelig ikke at "bare de kan snu seg er det bare å kjøre på". Det er helt klart at vi skal gi fiskene de beste forholdene og den største plassen vi klarer. Men enten s om det er 4 kirurger du liker, evt. 5, kjør på (med mindre du liker alle kirurger - for da har du et problem ;-)). Kirurger i fangenskap vil aldri få den plassen de foretrekker uansett.

Om vi derimot skal være streng, uten å trekke det helt ut, så synes jeg du ikke burde ha mer enn 1 kirurg i en 540 liter.

Edited by Haimat

29 stemmer og 390 løsninger, burde kanskje hatt hemmelig avstemning? Men hadde også mitt eget lille poeng forsvunnet i forhold til å plukke svarene fra mine hemmelige mentorer ;)

Men sånn for å fyre oppunder litt. All respekt for dem som stemte 1og 2, men når jeg sitter og ser på mine 2, gul og veliferum og studerer adferden. Tenker da spesielt på svømmemønster og aggresjon. Ingen av dem bruker muligheten de har til "fri-svømming". I karet mitt er det mulig å svømme rundt og rundt langs hele karet. De svinser i grunn bare fra sten til sten, under og igjennom. I mitt tilfelle er jeg overbevist om at én til ikke blir for trangt :rolleyes:

• 2 weeks later...

Nå er det jo forsjellige størrelser og forskjellige krav når det gjelder kirurger, noen blir 15cm og noen blir over halvmeter'n.

Får meg blir spørsmållet litt for generelt.

Men ser ikke problemet med 2 iallefall. men husk! hva har du i tanken fra før, hvor store er/blir kirurgene du holder sammen, hvilke krav til vannverdier/för/sirkulasjon.

Kunsten å blande er vanskelig!

• 4 weeks later...