Jump to content

Saltvann i sneglefart...

Recommended Posts

Nei tror ikke det er for kaldt til det.....??? albuesneglen min døde for den falt ned og havnet på ryggen. Om den var død da den falt ned eller om den døde av at den ble liggende på ryggen vet jeg ikke. Jeg skal få tak i flere albuer men mindre. De sitter jo spikret fast til steinene vettu så det er mange som blir ødelagt ....sorry..

Nei du må gå på med friskt mot. Ha en liten bøtte med ferdig blandet saltvann stående og i en 30 liter så trenger du jo ikke bytte så mye heller....har du en 10 liters bøtte så har du jo nesten til 5-6 vannbytter.

Her er to bilder av sjøharen min...det kan du jo også ha ....de er jo så fine.

DSC_7945.JPG.66c701791f6a3460faf8f7d7b6ad891f.JPG

DSC_7941.JPG.8afc2019395ce50fef0172ce4e7a9d45.JPG

• Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Planen har vært å bytte 5 liter en gang i uka, men jeg har ikke gjort det så ofte nei... Men nå har jeg litt ekstra motivasjon, så nå får vi se om jeg får dreisen på det. Akkurat nå er det alger nok til en bataljon eller to (i begynnelsen var det motsatt). Brunalger, hårete svarte og noen knallgrønne som ser giftige ut. De fleste algespiserne jeg har hatt har dødd, men jeg må vel prøve igjen (det ser ikke ut). Kunne godt tenkt meg noen sjøharer. Og se om jeg kommer meg på albuejakt i fjæra en dag.

• 1 month later...

Det er ikke ofte jeg oppdager nye ting i karet mitt, men bak den store steinen min har det dukka opp ei sjøanemone som har blitt ganske diger. På grunn av plasseringa var det ganske umulig å få bilde av den, men venninna mi klarte det og sender meg bildet seinere.

Foreløpig må jeg altså ty til en enkel beskrivelse:

Farge: Lyserosa

Mønster: Ingen

Størrelse: Litt i tvil, men anslår foten til å være ca 1cm i diameter og 1-2cm høy(ekskl. tentakler).

Tentaklene er ganske lange og tynne, men tykkest ved rota og spisse i enden.

Setter veldig pris på forslag til hva den kan være og tips om den spiser snegler eller ikke (ser hittil ikke slik ut, men vil gjerne bli sikker).

Jo :( Det kan ligne på de som dukker opp når jeg søker. Men nå sitter den helt utilgjengelig, så det er kul umulig å fjerne den. Noen akutt trussel utgjør den ikke, siden jeg ellers bare har snegler (som ser ut til å holde seg unna). Hvis den formerer seg og tar over hele akvariet, får jeg heller skaffe emg en sånn flott nakensnegl :-).

Jeg legger ut bilde så snart jeg mottar det.

Jeg har ikke fått anemone-bildet ennå, men det har dukka opp noe som var litt lettere å fotografere:

dsc00933sh.jpg?w=560&h=595

Dette må være snegleegg!

De ligner egga til cerith-sneglene, men jeg er rimelig sikker på at jeg ikke har sånne snegler. Så da tror jeg at de tilhører Nassarius sp. (har minst 2 arter av disse).

En del av snegleartene mine er ensomme overlevende, så lista over sannsynlige foreldre er ikke lang:

Nassarius sp. (de små som ikke blir mer enn 1-2cm)

Scutus antipodes (som jo beviselig formerer seg hos meg)

Littorina littorea (som legger klumper av egg, ikke slike kruseduller)

Det ser ut til at karet endelig er stabilt og trivelig for beboerne :-) Hvis tilstanden holder seg over juleferien skaffer jeg kanskje noen nye også ;-)

Den har plassert seg fryktelig utilgjengelig på baksida av den store steinen som fyller halve karet. Vi plaga den litt i går for å få sett den og tatt bilde av den (fjerna alger på glasset, og kom stadig borti anemona). I dag har den flytta seg litt oppover, men fortsatt ikke mulig å komme til med sprøyte i en fart. Hvis den ikke flytter seg til et mye mer tilgjengelig sted, er eneste løsning å hive oppi noe som spiser sånne.

Tusen takk for tips og hjelp! Ser ut til at jeg må skaffe meg noen reker, for anemona har helt klart formert seg.

I natt har jeg lekt meg med USB-mikroskopet mitt mot frontglasser på akvariet. Kvaliteten er så som så, men jeg er veldig nysgjerrig på hva jeg egentlig fant. Ja, noe vet jeg jo hva er:

littorina2.jpg?w=560&h=448

Dette er munnpartiet på en vanlig strandsnegl (Littorina littorea), video

.

scutus1.jpg?w=560&h=448

Og en Scutus antipodes som beiter i vannkanten.

eggx200.jpg?w=560&h=448

Nærbilde av snegleeggene. De insektslignende skapningene ser dessverre ut til å spise dem :mad:

saltvann5b.jpg?w=560

Dette er visst en bra ting å ha i akvariet, men hva er det? Mer i slekt med rur enn med snegler, tross formen på skallet.

saltvann4.jpg?w=560saltvann1.jpg?w=560&h=448

Nok et ukjent småkryp.

saltvann3.jpg?w=560

Og hva kan dette være? (Dette bildet ble dessverre ganske dårlig(de bevegde seg for fort), men håper likevel av de kan identifiseres.)

USB-mikroskop er virkelig en genial oppfinnelse! Jeg tok meg bare råd til det aller billigste, men det var virkelig verdt det. Skikkelig morsomt leketøy :D

Jo, bilder 5&6 er nok flatorm. Har hatt det før også, men da så de ut til å bli borte av seg selv. Noe særlig farge har de ikke, bildene gjengir det jeg ser ganske godt (bare forstørra). De ser ikke ut til å plage noen heller. Da er jeg mer bekymra for de mangefotingene som ser ut til å spise av snegleegga. Har forresten ikke klart å finne lignende bilder av snegleegg slik at jeg kan fastslå hvem som har lagt dem.

Ormene ser bare hvite ut, men de er jo veldig, veldig små. De beveger seg i alle fall som ormer.

Det ante meg at det var uhumskheter med alle disse småkrypa. Tror faktisk glassrosa har tatt knekken på en del. Får skaffe noen reker over jul og se hvor mye de får fiksa.

Posthornet sitter fast ja. Dessuten har de sånne vifter som rur har, så jeg tviler sterkt på om de er snegler. Alle har samme sneglefasong på skallet.

Jeg synes de smårørmarkene er kule. Jeg har jo ellers bare snegler, så det skader ikke at noen filtrerer ut litt grums fra vannet. De er ganske lette å skrape vekk hvis de tar helt over. Verre med flatormene og mangefotingene. Hvilke dyr spiser sånt? Jeg har ikke lyst til å skaffe meg fisk (har jo dessuten bare 30 liter). Så lenge bristle-ormene holder seg på en størrelse opptil et par-tre cm tåler jeg at de er der. Hvis jeg forer litt mindre vil nok noe av problemet være løst.

Du skulle sett mine bristelormer som er opp til 20 cm og 1 cm breie...da snakker vi om størrelse her....De begynner å bli så store at de ligger med hodet ut av hullene på steinene. Jeg skulle absolutt ha fjernet noen og hatt de over i 160 litern. Det er et par digre der også..men de gjør bare nytte for seg. Jeg elsker å se på om kvelden når de kommer ut og myser etter mat. Noen er så husvarme at de bryr seg ikke om lys eller noe og det er kjempekult....de forbinder lommelykten med mat...begynner jeg å lyse i karet så stikker de nesa ut for å finne mat med en gang....Så snart kan jeg håndmate de....:shock: