Jump to content

Saltvann i sneglefart...

Recommended Posts

Dette blir mitt første lille steg ned i saltvannsdypet. Prosjektet er low-tech og lavbudsjett. Jeg har allerede nanokar med ferskvannssnegler, samt landsnegler. Nå er det på tide å komplettere samlingen med et lite saltvannskar.

Planen er som følger:

• Tømme karet for dets nåværende innbyggere og vaske det
  • Installere pumpe og lys
  • Sette oppi mangroven min og langsomt tilvenne den saltvann (det er rød mangrove, men den har så langt i sitt korte liv stått i ferskvann) Er det noen som vet hvor lang tid jeg bør bruke på det?
  • Når saltinnholdet er normalt setter jeg oppi levende stein og sand (eller kan de settes oppi før?)
  • Så venter jeg til nitritt, nitrat og ammoniakk er 0 (ca. 1 mnd.?)

Høres dette fornuftig ut?

Dette ønsker jeg å ha oppi karet:

• Makroalger (Cheato blir visst ikke noe problem å få tak i :D, men jeg skulle gjerne hatt flere ulike arter)
  • En liten koloni av fargerike knapper (kanskje?)
  • Snegler, masse snegler: Albuesnegler, Nassarius, Astrea, Nerite m.fl. Er det noen som vet hvilke snegler som lett formerer seg i fangenskap?
  • En liten (helst blå) sjøstjerne (hvis de ikke plager snegler?), eventuelt en liten eremittkreps

Kan/bør makroalgene settes oppi før karet er modnet ferdig? Og hva med sneglene?

Jeg er klar over at jeg må fore sneglene når jeg setter det opp slik. Men høres det ellers greit ut? Når karet har gått ei stund og jeg har fått litt erfaring, håper jeg å kunne skaffe et par abalonesnegler også.

Tips, råd, virkelighetsorientering o.l. mottas med begeistring :D

Edited by guttungen
  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Karet er nå fylt med det som skulle vært saltvann. Dessverre var jeg litt ivrig og tømte nok vannet oppi for raskt (under mottoet "det gjør sikkert ingenting siden det ikke er noen dyr der"). Dermed la det seg et dekke av salt på bunnen, og vannet er ikke salt lenger. Jeg regner med at jeg tok knekken på den levende steinen og sanden. Jeg lærte i alle fall noe...

• 2 weeks later...

Det er på tide med noen bilder. Jeg er på jakt etter makroalger i alle mulige former og farger. Foreløpig har jeg bare en Maiden's hair. Med den fulgte en liten turbosnegl som blindpassasjer, men ellers venter jeg med å introdusere flere snegler. Jeg skal også skaffe mer sand, siden bunnlaget er litt tynt. Mer blått lys står også på ønskelista.

dsc00570.jpg?w=560&h=420

Innhold:

• Maiden’s hair macroalgae
  • Rød mangrove
  • 1 turbosnegl, blindpassasjer på algen
  • Levende stein (som neppe er særlig levende etter min lille nybegynnertabbe)
  • Levende sand (ditto)
  • Varmekolbe
  • Pumpe (New-Jet 800)

dsc00569.jpg?w=560&h=420

Kjøpte et par porselenssnegler i uka som var:

Og fikk med den liten Collonista:

dsc00596x.jpg?w=300&h=290

Nå bør jeg virkelig ikke putte oppi flere snegler før jeg har skaffa flere makroalger! Foreløpig er det nok av mikroalger (masse brune alger som får karet til å se mindre pent ut), men det minker for hver natt med sneglebeiting.

Edited by tsrebel
Sletta store bilder av nå avdøde snegler
  • 2 months later...

Hei så hyggelig å finne tråden din...da er vi to om samme interesse og kan dele erfaringer med hverandre. Takk for at du hjelp meg med å identifisere Doffen og Donald. De gjør bare nytte for seg og jeg er redd de spiser opp alle algene til de andre sneglene flytter inn....Hva gjør du for å få flere alger ? Hva mater man disse sneglene med. Ferskvanns sneglene spiser jo alt men gjør disse det også??

Her er en hilsen fra Doffen til deg..:-)

592c173a48bbd_saltvann16mai053.JPG.d3598dc57e9706a6f29b6eb7f5ed9ecd.JPG

Jeg har satt opp karet kun for snegler, bl.a. med tanke på å få mest mulig algevekst. Derfor bruker jeg ikke RO-vann, men springvann som jeg tilsetter vannforbedring. Jeg har lyset på så lenge jeg er våken, og Kelvin er ikke særlig høy. Likevel har jeg ikke nok alger. Jeg har et par makroalger (og vil skaffe flere), men det er slett ikke alle sneglene som spiser av dem.

Derfor starta jeg denne tråden, der du finner en del mer konkrete tips: http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=21926

På høy tid med oppdatering her! Alle sneglene jeg har lagt inn bilde av hittil strøyk med da saltinnholdet ble for høyt (nybegynnertabbe delux...).

I midten av april var jeg innom Akvariemagasinet og kjøpte:

- 1 kjempeturbo som krympa i skallet sitt for hver dag som gikk, før den til slutt døde.

dsc00612.jpg?w=560&h=420

- 3 Nassarius sp. (her ved to av dem)

- 2 Nerite sp.

I slutten av april måtte jeg innom Jan Holt på deres siste dag og raske med meg det som var igjen.

- 2 nye Nassarius sp.

dsc00630.jpg?w=560&h=603

- 2 Trochus sp. (den ene led samme skjebne som kjempeturboen, men den andre ser ut til å trives)

dsc00633.jpg?w=560&h=389

- 1 Strombus alatus

dsc00628.jpg?w=560&h=404

- 1 Babylonia sp.

dsc00626.jpg?w=560&h=283

- 1 Mitra sp.

I begynnelsen av mai kjøpte jeg 4 Scutus antipodes av en her på forumet. Jeg ble overraska over hvor nydelige de var (og er - alle er fortsatt i live). Jeg kaller dem svarte engler, for det er det de minner meg om.

dsc00644.jpg?w=560&h=420

I går var jeg innom Akvariemagasinet igjen og kjøpte to nye Nerite av samme typen jeg kjøpte sist.

I dag har jeg gått berserk på TAM Alna (hvem kan vel motstå 10 snegler til 400kr?). Jeg var ikke helt heldig med betjeningen (hun hadde ikke peiling og sa i fra om det). Det mangla ikke på serviceinnstilling og hun hadde tålmodighet til å vente mens jeg fant sneglene (de hadde voldsomt mange eremitter!). Jeg er ikke helt sikker på hva alt sammen er, men sånn ca ser lista sånn ut:

- 1 money cowry

- 1 Babylonia av samme type jeg har fra før, men mindre

- 2 Nerite sp. (stripete, ikke sikker på at de er nerites, men de ligner veldig)

- 2 Turbo fluctuosa

- 3 hvite som jeg ikke har artsbestemt ennå. De ligner en del på Nerite, men har en tydelig spiss.

Bilder av disse kommer. Egentlig var jeg ute etter Cerith og Strombus, men siden den ansatte ikke ante om de hadde noen og evt. i hvilket kar de var, endte jeg opp uten.

Det må nevnes at Babylonia og Mitra ikke er helt reef safe, men her har jeg ikke observert at de har plaga de andre sneglene. Heller tvert imot; jeg begynner å engste meg for at de ikke spiser, spesielt Babylonia. Gjorde et forsøk med reke før jeg dro hjemmefra. Nå har sneglen funnet nytt gjemmested i sanden, så det er mulig den tok noen jafs av reka.

Edited by tsrebel
Sletta store bilder av nå avdøde snegler

Ja, de er nært i slekt.

Nå er 30 literen min alvorlig overbelasta med snegler, så jeg kommer ikke til å kjøpe flere på ei stund. Tror ikke jeg våger meg inn i en saltvannsbutikk framover uten at jeg vet at de har cerither, for sånne må jeg nesten ha.

• 2 weeks later...

Hei på deg. Hvordan går det med karet ditt. Angående snegler så har jeg veldig mange sorter som var med de levende steinene mine. Den en tror jeg er Cerithium punctatum. De har jeg flere av. Så har jeg Triford sp.

Og en Reedfooted Conch eller Thorn Latirus. Det er enda flere jeg ikke har identifisert enda men endel er nok en art av Triford sp. De er alle reefsafe de jeg har funnet unntatt en en helt hvit en som har sånn konkylieform. Den er veldig liten enda men jeg får se hva den kan spise som jeg ikke vil den skal spise. ha også en diger Fireworm som jeg driver og kriger mot. Den skal ut av huset. Enten flyttet han ut eller jeg. Og jeg kommer til å kjempe for huset mitt....h e he e

• 4 months later...

På høy tid med en liten oppdatering! Karet er fortsatt oppe og går (kravler). Babylonia-sneglen er den eneste som ser ut til å virkelig trives her - begynner å bli skikkelig svær. Mange har ikke klart seg: Neritene, turboene, porselenssneglene (inkl. money cowrien) og krabben. Nassarius overlever, men vokser ikke noe særlig. Scutus antipodes har alle overlevd, men trivselen går opp og ned og de har ikke formert seg. Det er det ingen som har. En trochus og den lille collonistaen har overlevd. Fighting conchen og mitraen har krympa, men lever.

De døde sneglene har stort sett krympa til de døde. Sikkert noe galt med vannverdiene. Det har blitt litt langt mellom vannskiftene og kontroll av verdiene. Egentlig er jeg imponert over at så mange har overlevd såpass lenge. Nyhetens interesse har tapt seg en del, selv om det fortsatt er spennende å ha så mange ulike arter. Jeg skal prøve å ikke foreta nye innkjøp, men forsøke å få de nåværende beboerne til å overleve lengst mulig, til jeg etter hvert avvikler karet. Babyloniasneglen er en favoritt og hovedattraksjonen nå. Konklusjonen blir at jeg foretrekker landsnegler. De er både mindre krevende og mer givende. Likevel måtte jeg prøve saltvann, og det var ikke avskrekkende.

Takk for selskapet, gode råd og veiledning i dette prøveprosjektet!

Neeeeeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiiiiiiiiii ikke slutt da. Du må ha deg større kar!!!! 30 liter er altfor lite for så mye og du har sikkert hatt altfor høy nitrat ...det liker de dårlig. Det hadde jeg også og mine strombus og turboer og noen til døde. Så nå er jeg obs på det og bytter vann ofte da går det bra. Jeg har hentet snegler fra fjæra og de lever, og anemone har jeg også hentet fra fjæra, så det er mye spennende du vil oppleve enda.....trist vis du slutter ja..:-(

Hva tror du skjer få dager etter at jeg har annonsert at saltvann ikke er noe for meg? Jo, da finner jeg denne lille engelen her:

dsc00896.jpg?w=560&h=746

Scutus antipodes har former seg her! :mrgreen: Det er jo bortimot et under! Jeg ble så glad, og tror at jeg har ombestemt meg. Det gjelder bare å finne arter som kan holde ut med meg ;-)

Jeg har ikke plass til mer enn disse 30 literne. Hadde planer om å samle litt ting i fjæra, men gjorde det ikke i løpet av sommeren og nå er det litt seint. Vil også ha albuesnegler!

Veldig safe, spiser alger. De kan visst være litt for flinke til å formere seg (så at de ikke har gjort det her har jeg sett som beviset på mislykket saltvannshold). Nydelige er de! Kalles elefantsnegler, men jeg synes de ligner svarte engler :-)

Gratulerer med sjørosebabyer!

Er det ikke for kaldt å finne noe i fjæra nå? (Ønsker meg veldig albuesnegler, men bor ikke akkurat i vannkanten.)

Ikke noe særlig verken nitritt eller nitrat her, men jeg er altfor dårlig til å skifte vann. Det verste er nok at jeg er for dårlig til å fylle på ferskvann også, så saliniteten er veldig varierende (og ofte for høy).