Jump to content

Skummer! -Best i test?

Recommended Posts

Jeg jobber med nytt kar, 1400 liter, ca 1000 liter vann i kar og sump. Hard belastning / SPS

Trenger hjelp til å finne "Beste skummer" for ca 9-11.000 kr

Bubble King double cone 250

deltec sc 2560

evt andre???

Håper folk med erfaring kan svare

Bubble King 250 har jeg, uten tvil en topp skummer og nesten lydløs.Tror det ikke finnes noe bedre på markedet vedr skummer efekt. Men...

Red Dragon pumpa stoppet etter 22 mnd. Kostbar pumpe koster kr 6500,- og må kjøpes i utlandet.. Tror den er ingen som sitter med deler i Norge.

Skal bygge nytt karr i løpet av året, vil da gå for Deltec pga muligheten for å få tak i deler i Norge,,,

Erik

Jeg leste akkurat i en annen tråd at det har kommet forhandler på Bubble King i Norge. Husker jeg rett skrev de også i tråden at de har deler på lager.

Jeg finner ikke tråden akkurat nå, men kanskje noen andre husker hvem det var som skrev om dette for noen dager siden.

Bubble King er utvilsomt gode skummere, så det er bra de har fått Norsk forhandler. :D

Kjøpes en skummer ny i Norge, er det også 5 års reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven som gjelder om pumpen ryker.

Jeg har en BK- royal exsklusiv Vertex 300 con. Den er drifter av 2 RD 1500 pomper med timing diser. Genial patent på hele skummeren. Alt er gjenomført og laget slik at det er enkelt å betjene.skummeren er lett å rengjøre og vedlikeholde, stabil i skuminga, let å justere, og skummer vanvittig bra. En stor + er at den er lysløype og har stor oppsamlingskopp. Det er nye serien skummeren fra BK. Jeg er mer en fornøyd med den. Den takler ett stor belastning og per idag drifter 3 karr tilkoblet til samma system som utgjør ca underkanta 2000 l. Den gjør jobben sin kan man si det sånn.

Jeg jobber med nytt kar, 1400 liter, ca 1000 liter vann i kar og sump. Hard belastning / SPS

deltec sc 2560

evt andre???

Nettopp dette med beste skummer har jeg nylig gjort et forsøk på å finne ut. Jeg lagde en avstemning her på SF, og tre andre forumer og resultatet er følgende:

Deltec er best.

Trolig kommer dette av at Deltec generelt leverer gode skummere til en overkommelig pris. En annen ting er deres kundeservice og kjappe leveringstid som ikke mange andre kan matche. I hvert fall ikke Royal Exclusive (Bubble King).

Bubble Magus og Reef Octopus er to billige merker, men som allikevel holder høy kvalitet. Sistnevnte kan være litt vanskelig å få tak i her i Norge. Uansett, hvis du skal ha mest mulig for pengene, så er dette to gode valg i lag med Deltec.

Men se bort i fra pris og andre faktorer, og kun selve skummeren så er det nok Bubble King (og ATB) som er best, som også er min mening. Spesielt SPS fanatikere, som har behov for renest mulig vann, er enig i dette (om du ikke går for downdraft skummere - svært effektiv, men er som regel veldig store og derav lite populære).

Bubble King Double Cone er den nyeste serien til Royal Exclusive, og det nye med skummeren er selve cone delen. Det gir en mykere overgang fra kropp til hals for boblene og skal visstnok være mer effektiv i dannelsen av skumblandingen, som havner i koppen. Utløpet er også bygget på en måte, slik at det er minimalt (eller ikke noe) mikrobobler som blir med ut.

Det jeg stusser over er at DCen trekker inn mindre luft enn blant annet Vertex, selv om den er en nyere serie.

Uansett, så er DCen en lavere skummer, som passer bedre i vanlig kabinett.

Allikevel foretrekker jeg, personlig, Vertex. Simpelheten fordi de trekker mer luft, har større pumper og er fysisk større enn Double Cone.

Forhandlere som fører Bubble King er Saltvann AS og Corals.no. Usikker på om det er flere i Norge.

Vertex føres først og fremst av Reefshop AS og Dyrego Kilden, men Zoohjørnet kan visstnok også få tak i Vertex.

Dette ble et langt innlegg. Oppsummering: velg Vertex. Versjon 250 hvis du har begrenset med penger og plass. Versjon 300 hvis du vil "ta i". Allikevel vil jeg tro at versjon 250 skal kunne drifte akvariet ditt uten problemer.

Edited by Haimat
Nettopp dette med beste skummer har jeg nylig gjort et forsøk på å finne ut. Jeg lagde en avstemning her på SF, og tre andre forumer og resultatet er følgende:

Deltec er best.

Trolig kommer dette av at Deltec generelt leverer gode skummere til en overkommelig pris. En annen ting er deres kundeservice og kjappe leveringstid som ikke mange andre kan matche. I hvert fall ikke Royal Exclusive (Bubble King).

Bubble Magus og Reef Octopus er to billige merker, men som allikevel holder høy kvalitet. Sistnevnte kan være litt vanskelig å få tak i her i Norge. Uansett, hvis du skal ha mest mulig for pengene, så er dette to gode valg i lag med Deltec.

Men se bort i fra pris og andre faktorer, og kun selve skummeren så er det nok Bubble King (og ATB) som er best, som også er min mening. Spesielt SPS fanatikere, som har behov for renest mulig vann, er enig i dette (om du ikke går for downdraft skummere - svært effektiv, men er som regel veldig store og derav lite populære).

Bubble King Double Cone er den nyeste serien til Royal Exclusive, og det nye med skummeren er selve cone delen. Det gir en mykere overgang fra kropp til hals for boblene og skal visstnok være mer effektiv i dannelsen av skumblandingen, som havner i koppen. Utløpet er også bygget på en måte, slik at det er minimalt (eller ikke noe) mikrobobler som blir med ut.

Det jeg stusser over er at DCen trekker inn mindre luft enn blant annet Vertex, selv om den er en nyere serie.

Uansett, så er DCen en lavere skummer, som passer bedre i vanlig kabinett.

Allikevel foretrekker jeg, personlig, Vertex. Simpelheten fordi de trekker mer luft, har større pumper og er fysisk større enn Double Cone.

Forhandlere som fører Bubble King er Saltvann AS og Corals.no. Usikker på om det er flere i Norge.

Vertex føres først og fremst av Reefshop AS og Dyrego Kilden, men Zoohjørnet kan visstnok også få tak i Vertex.

Dette ble et langt innlegg. Oppsummering: velg Vertex. Versjon 250 hvis du har begrenset med penger og plass. Versjon 300 hvis du vil "ta i". Allikevel vil jeg tro at versjon 250 skal kunne drifte akvariet ditt uten problemer.

Jeg er litt usikker på om undersøkelsen du foretok deg gir et riktig bilde. Det er kun et fåtall akvarister som har erfaring med flere fabrikat av skummere, og ikke minst med Bubble King skummere. De fleste har derfor ikke noe godt/korrekt sammenligningsgrunnlag, og "undersøkelsen" vil bære preg av dette. Hvis resultatet ditt ender opp med at Deltec er best, vil jeg mene at svaret ditt bekrefter at undersøkelsen ikke gir et korrekt bilde. Jeg forstår ikke helt resonementet ditt siden du skriver...sitat: Deltec er best.

Skal man sammenligne skummere, er nok det en langt bredere studie en å lage en spørreundersøkelse for å finne det "riktige" svaret.

Hvis trådstarter tenker å starte et kar med 1400 liter vann i systemet, tenker jeg det er viktigere og se på skummerens egenskaper en prisnivået. Det kan bli dyrt og kjøpe billig. :-) Med litt resarch tror jeg det er mulig og finne en brukbar BubbleKing til ca 10 000.- / 11 000.-.

Mitt klare råd er følgende: Kjøp den største BubbleKingen du finner til 11 000.-. ;-) .... eller legg på noen kroner på skummeren, og bruk "litt" lengre tid med det levende i karet.

PS: Ja, jeg har erfaring med både Deltec og BubbleKing skummere.

Jeg er litt usikker på om undersøkelsen du foretok deg gir et riktig bilde. Det er kun et fåtall akvarister som har erfaring med flere fabrikat av skummere, og ikke minst med Bubble King skummere. De fleste har derfor ikke noe godt/korrekt sammenligningsgrunnlag, og "undersøkelsen" vil bære preg av dette. Hvis resultatet ditt ender opp med at Deltec er best, vil jeg mene at svaret ditt bekrefter at undersøkelsen ikke gir et korrekt bilde. Jeg forstår ikke helt resonementet ditt siden du skriver...sitat: Deltec er best.

Skal man sammenligne skummere, er nok det en langt bredere studie en å lage en spørreundersøkelse for å finne det "riktige" svaret.

Hvis trådstarter tenker å starte et kar med 1400 liter vann i systemet, tenker jeg det er viktigere og se på skummerens egenskaper en prisnivået. Det kan bli dyrt og kjøpe billig. :-) Med litt resarch tror jeg det er mulig og finne en brukbar BubbleKing til ca 10 000.- / 11 000.-.

Mitt klare råd er følgende: Kjøp den største BubbleKingen du finner til 11 000.-. ;-) .... eller legg på noen kroner på skummeren, og bruk "litt" lengre tid med det levende i karet.

Forslitt enig. Tenk deg gått om og tenk hva kommer du til å ha i kartet. Planlegger du ett,kar med stor belastning så ville jeg satsa stort på skummeren i hvertfal i så stort karr. Med nye belastning som du planlegger.

skummer

Hei:-)

Jeg tror nok at de fleste brukere av skummere i denne prisklassen er kjempefornøyd med sine "egne" merker.Være seg det er Deltec,Vertex,Bubble King,Atb etc..

Som vi har snakket om tidligere Tore..se litt på tilgangen på evt reservedeler,kundeservice,ventetid på deler etc..Er ikke hjelp i å ha "verdens beste" skummer,hvis den ikke kan brukes pga det tar vinter og vår for å få tak i en liten reserve del...;-)

Problemet er vel som flere sier, det meste er godt nok i den prisklassen.

RESERVEDLER er noe som må tenke på..

Min forrige Deltec skummer, finnes det deler til i Norge.

Bestilte deler til min BK-red dragon pumpen for over 2 uker siden ..Har ennå ikke fått det..Måtte utenlands, da INGEN i Norge sitter på deler til Red Dragon.

Hjelper ikke at Saltvann as og Corals.no selger skummerene hvis de ikke har deler..Alle vet at det kan skje ting med skummeren og da er det ikke sikkert man har tid til å vente i 2-3 uker.

Erik

skummer

Problemet er vel som flere sier, det meste er godt nok i den prisklassen.

RESERVEDLER er noe som må tenke på..

Min forrige Deltec skummer, finnes det deler til i Norge.

Bestilte deler til min BK-red dragon pumpen for over 2 uker siden ..Har ennå ikke fått det..Måtte utenlands, da INGEN i Norge sitter på deler til Red Dragon.

Hjelper ikke at Saltvann as og Corals.no selger skummerene hvis de ikke har deler..Alle vet at det kan skje ting med skummeren og da er det ikke sikkert man har tid til å vente i 2-3 uker.

Erik

Amen:-)

For Guds skild det trenger ikke vare en dyr skummer for å ha en bra skummer. Jeg brukte en bobblemagus 250 s og den gjøre absolutt jobben sin. Den var drift sikker og bra. Stilegoende og veldig effektiv. Prisen er langt billigere en de direkte merkene nevnt ovenfra. Poenge er skal man ha ett overbelasta eller tungtbelastet karr så bør mann ha en skummer som er brutal og kan takle belastningen for å få det til. Ja det er sant at rekke andre produsenter har delene sine litt lettere tilgjengelig . Men når det gjelder ytelsen så er BK og Vertex som gjelder. Vertex sine skummeren er britene men samtidig skonsome mot levende. Jeg har prøvd Deltec , bobblemagus og det er bra skummeren men etter jeg kjøpte meg Vertex så har karre mitt gått til ekstrem forandring når det gjelder vekst og utfarging av koraler. Den fjerner også 3 gange så mye en skummeren jeg har hatt tidligere.

Og det som skilles at det ter lengre tid på å få reserve deler til andre merker en de kjente merkene er at det er ingen som tør å kjøpe det som er uten om det vi har lokale butikker. Deltec er mine øyer opskrit, ikke noe negativt det er bra skummeren men nå snakker vi ytelse,støy, drif, måte de skummer på, effekten, brukervennlighet, pris, . I mine øyer er det BK som slår de fleste når det gjelder dese tingene.

Selvfølgelig så er det smak og behag. Men jeg tror hadde det vart litt mere etterspørsel etter. BK produkter så hadde det vart lettere å for tak i delene og prisene hadde vart noe lavere, flere lokale butikker hadde tørt å ha delene og skummeren mere tilgjengelig. Men jeg skjønner det ikke er så lett da eneste vi spørr etter er Deltec og da blir det slik. Så det med reserve deler og slik er våres skild.

Forhandlere tør jo ikke å ta inn noe vi ikke kjøper og ser bort i fra.

Valge må vare til de enkle hva de velger.

Men som sakt at jeg har prøvd 4 forskjellige skummeren og Vertex sin con er desidert det råeste jeg noen ganger har hatt. Det er også BK royalty exsklusiv Vertex 300 con jeg har .

skummer

Hei:-)

Tviler ikke et nanosekund på at Vertex Alpha og Bubble King er kanonskummere.Jeg gikk selv å siklet på en Vertex Alpha Cone 250 til mitt nye prosjekt.Grunnen til at jeg ikke gikk for denne,men Deltec,var enkelt og greit tilgang på reservedeler.

Har lest en del skrekkeksempler både på norske og internasjonale forum ang ventetid på reservedeler og kundeservice hos Red Dragon.Det var ikke så oppløftende kan man si..

Det er jo forstolig. Dere snakket om at det var så utilgjengelig å skaffe deler til RD og er enig kan vare lang ventetid ja. Det jeg prøvde å si er at vi alle foretrekker det som er mest tilgjengelig og ikke det vi har list på og vet er bra eller bedre uavgjørende av merke. Hadde det vart større etterspørsel etter andre produkter så hdde vi hatt deler til de produktene her til lands. Det kan jo ikke vare problem å sitte med en pompe eller to og par aksjer til en RD her til lands. Da hadde det ikke vart noe problem. Men siden det er liten etterspørsel og få brukere er det ingen vits å ha de liggende for å samle støv i en butikk. Det er bare det jeg hadde list å forklare. Ha ha. Men jeg skl ikke okkupere dene tråden.

Vedkommende spørre om raringer av forskjelige skummeren. Og jeg kan si at BK skummeren er det få som kan meche når det gjelder ytelse ,brukervennlighet og effekt

Jeg er enig i det du skriver, Morten.

Men, som sagt, så er Deltec best ifølge avstemningen. Den trenger ikke å være riktig, og jeg er også uenig med avstemningen, som jeg har presisert to ganger tidligere (nå tre) :roll:

Uansett, så tror jeg ikke at avstemningen nødvendigvis må være feil. For, som sagt, hvis en ser på andre faktorer som kundeservice og leveringstid, så har Royal Exclusive noe å lære fra Deltec. (6 mnd kontra 2-3 uker - mulig dette har forandret seg noe). Hvis du i tillegg ser på prisene til Deluxe modellene, så kan en virkelig sette spørsmålstegn på om en BK virkelig er verdt pengene.

Men igjen, som sagt, når en ser kun på skummerens ytelse vil jeg påstå at du ikke finner bedre enn Bubble King. Dessuten kan det virke som om Royal Exclusive begynner å ta tak i dette med å tilby skummere til mer konkurransedyktige priser, som vi kan bite oss merke i deres to siste serier.

Skal ikke påstå noe om hva som er best, da jeg har begrenset med erfaring ang. skummere. Men har da denne Deltec 2560TC skummeren. Har kjørt den i mitt system noen måneder nå, og kan bare komme med godord om denne så langt. Jeg har vel sånn ca. 1200 liter vann i systemet denne går på. Og god belastning når det gjelder både fisk og koraller.

Den drar ut masser av dritt, og jeg har ikke hatt noe som helst problemer med den så langt. Jeg hadde en Deltec AP702 før på samme systemet, og denne nye skummeren er vesentlig kraftigere.

Så tror nok (uten at jeg skal påstå det) at du vil kunne bli fornøyd med en slik Deltec 2560 skummer.

Nå er det vel heller ikke så mange her inne som har sammenlignet samme generasjon og størrelse på disse skummerene, som nevnes i denne tråden. Så det er vel litt som med bil. Hva er best, Mercedes eller BMW. Mye meninger ute og går, uten at den ene er nødvendigvis mer riktig enn den andre :-)

Hei

Har hatt min BK300 siden 2004/2005 og er meget fornøyd. Men jeg har også verdens beste bil (Helt til jeg eventult bytter bilmerke ved neste bytte):lol:.

Når det gjelder all kritik av reservedelsforsyningen, så skal jeg komme med et lite motsvar. Jeg har hatt behov av resevdeler en gang, og det var helt selvforskyldt. Jeg mistet skummertoppen under rengjøring, med det resultat at den roterende albuen på dreneringen under toppen røk. Ikke noe stort problem, jeg bare blanket det igen med en treplugg.

Når jeg så bestemte meg for å få tak i ny, tok jeg kontakt med Royal Exclusive (produsent i Tyskland) direkte, og i løpet av under en uke hadde jeg ny. Jeg hadde kjøpt min BK300 i utlandet så jeg hadde ingen forhandler å gå til.

Så til slutt, Jeg kommer ALDRI til å kjøpe et produkt med AquaBee pumper igjen. Har hatt det i både skummer og kalkreaktor. 2 Ganger har jeg hatt jordfeil i disse, og man er jo heldig hvis de starter etter en stans. For meg er det værre at sirkulasjonen stopper noen timer, enn at skummeren ikke går noen dager. Kan hende pumpene oppfører seg bedre med ukentlig rengjøring, men jeg vet jeg er meneskelig så jeg rengjør mindre og mindre så lenge ting går bra. Jeg rengjør min skummerpumpe kanskje 2 ganger i året. Ja, jeg vet det påstås at de har en ny utgave nå, men det er vel ganske mange eksempler her på forumet på folk som har hatt problemer med disse også. Men hvis resevedelsforsyningen er rask, så er kanskje ikke dette et problem:-).

deltec sc 2560

evt andre???

Jeg har hatt BK DC 200 på mitt 1000 liters system med ganske mye sps og endel fisk. Denne klarte jobben meget godt og i lange perioder skummet den nesten ikke. Ikke fordi det ikke var avfall, men fordi den tok det som ble tilført akvariet med en gang. Hadde jeg en "lps aften" med flere store terninger frossentfor mm, så kunne dette hentes ut dagen etter.

Nå skal det sies at jeg har troen på mye levende stein, ukentlige vannbytter og zeovit, så for meg er ikke skummeren nøkkelen til suksess. Det hjelper lite med en feit skummer hvis man ikke bytter vann og har lite ls hvis man skal lykkes med sps(etter MIN erfaring;) Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke stresset med kjøp av skummer. Bruk mesteparten av pengene dine på å investere i mye levende stein, sirkulasjon og lys i oppstarten.

Selvfølgelig legger du av tusenlapper til en god skummer, men følg med på brukt markeder i inn og utland etter en god skummer til en god pris. I oppstarten av en så stort akvarie vil du ikke ha behov for en kraftig skummer før bioloaden er tilstrekkelig.

Disse uttalelsene er på grunnlag av mine erfaringer med sps/filtering/teknikk. Det er mange veier til Rom, og jeg har troen på veien med mye ls, sirkualsjon, lys og hyppige vannbytter;)

Uansett tror jeg at Deltec, RE, Vertex, Nyos (Skimz), Schuran osv. er sikre valg!

Lykke til med prosjektet!

Mvh,

Kristian

Takker for info og svar :-)

Det er mange navn og forskjellige bubble king

Det kan se ut som valget faller på BK for å testa det ut.

Har ikke butikk deler til BK, regner jeg me at de låner ut en skummer imens

:-)

Skummeren min , Nyos zen 250 Compact cone , funker også veldig bra , ligger på rundt 800 euro i tyske nettbutikker og er beregnet for kar mellom 1000 og 3000 liter , i usa heter merket SKIMZ og det ligger endel vidoer påp youtube...