Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
oddski

Da går det mot slutten

Anbefalte innlegg

Etter 4 år ser det ut til at saltvann hobbyen er over for min del.

Kom hjem fra jobb idag og oppdaget at karet har hatt utfelling. Alt var dekket av hvit marmor støv. Ser bare et par fisker men de vil ikke ha mat. Korallene er helt tildekket av hvit "masse".

Har byttet 150 liter vann og fjernet så mye jeg klarte. Bytter nye 200 liter hver dag i ca en uke og dersom det ikke er tegn til bedring så er det slutt for min del

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faktisk så ser jeg bedring på fiskene allerede nå. Flere av de spiser nå. Korallene ser ikke bra ut. Ingen polupper og de er dekket av hvit dritt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fatt mot 8-)

En jeg kjenner veldig godt (kremt) har gjort denne tabben mer en en gang!!!

:oops:

Og det har faktisk godt bra hver gang. (mer eller mindre)

At det feller ut marmor er faktisk en fin liten kjemisk beskyttelse ;-)

Bytt vann, sug ut marmor og vips så er du på stell igjen :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åh nei! Håper du klarer berge fisk og koraller. Jeg lurer på hva en utfelling er, tror jeg har misset et punkt for det har jeg ikke hørt om?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fatt mot 8-)

En jeg kjenner veldig godt (kremt) har gjort denne tabben mer en en gang!!!

:oops:

Og det har faktisk godt bra hver gang. (mer eller mindre)

At det feller ut marmor er faktisk en fin liten kjemisk beskyttelse ;-)

Bytt vann, sug ut marmor og vips så er du på stell igjen :-)

Det var iallefall gode nyheter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg merket at humøret steg utover i tråden. Vi får håpe dette går bra :-)

Mvh Roar

Vel, sixline wrassen er død, foxfacen sliter veldig samt jeg har ikke sett mandarinen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trist. Sitter i samma båt her bare med hvitprikk. Håpermdet ordner seg. Jeg håper ikke. Det kommer til å ordne seg. Hold hode oppe og ta det med ro. Du for det til. Må ikke gy deg så lett. Litt kalk utdeling kan ikke knekke en saltvannssjel. Lykke til. Det ordner seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vel, sixline wrassen er død, foxfacen sliter veldig samt jeg har ikke sett mandarinen.

Ja for all del, det er da ille nok det, men det så jo veldig mye mørkere ut i begynnelsen av tråden.

Lykke til videre :-)

Mvh Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå byttet ca 200 liter vann hver dag siden torsdag....

Status: Vannverdiene er justert tilbake til normal, uten om PH som er litt lav.

Cobberband fisken er død, samme med sixline wrassen. Flere av fiskene har veldig mye prikk.

Noen små sps er døde, mens all større koraller klarer seg (men har mistet farge + deler er dødt).

Hva gikk galt?

Litt usikker, hvorfor jeg plutselig har fått utfelling vet jeg ikke men jeg har hatt en noe høy CA over tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva gikk galt?

Litt usikker, hvorfor jeg plutselig har fått utfelling vet jeg ikke men jeg har hatt en noe høy CA over tid.

Hva med Magnesium verdiene før/under/etter denne hendelsen? Har du målinger her?

Akutt lave verdier av Magnesium kan få kalk til å felles ut av sjøvannet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har nå byttet ca 200 liter vann hver dag siden torsdag....

Status: Vannverdiene er justert tilbake til normal, uten om PH som er litt lav.

Cobberband fisken er død, samme med sixline wrassen. Flere av fiskene har veldig mye prikk.

Noen små sps er døde, mens all større koraller klarer seg (men har mistet farge + deler er dødt).

Hva gikk galt?

Hei

Nå kjenner jeg ikke oppsettet ditt, men dette lyder kjent. Hadde akkurat samme problem for noen år siden. Mista da 2 kirurger, samt at deler døde av store koraller og sps døde.

Hos meg hadde vanntilførselen stoppet til mikseren, for så å komme tilbake. Dette gjorde at innholdet i mikseren hadde blandet seg (pga av luft), for så å spre denne "jurpa" i karet når vannet kom tilbake.

Måten jeg har sikkert dette på, er at jeg kjører matepumpa i intervaller i tillegg til nivåsensoren(f.eks 5 min på og 15min av). Dette gjør at blandingen alltid rekker å synke litt ned igjen.

Axel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå