Jump to content

Trigger?

Recommended Posts

Klovne trigger

Noen som har litt erfaring med triggere? :)

Om de er reefsafe, hvilke fiske arter de er aggresive mot osv.

Har selv en klovne trigger på ca 15 cm.. Den er IKKE reefsafe og sier ikke nei takk til en liten fiske middag... Den rører ikke fisker som var i karret før den kom, men det er vanskleig å tilføre små fisker senere..

Måtte bare ha den, da det etter min mening er en utrolig vakker og spesiell fisk..

Erik

Edited by Erik Amundsen

Har selv hatt Odonus niger og Xanthichthys auromarginatus.

O. niger er en veldig fin fisk, men er ikke like "trygg" når den vokser opp. Jeg hadde ikke min så lenge, før jeg ikke turte mer. Når jeg så ett bitt av halefinnen til en av anthiasene, som passet perfekt til munnpartiet til triggeren, tok jeg hintet :-)

X. auromaginatus har jeg nå. Og dette har gått veldig fint her hos meg. Har både reker, snegler, koraller og annen fisk sammen. Ikke noe problem så langt. Vært her ca. ett år nå.

Så den vil gå til angrep på Nemoer fks?

Ikke nødvendigvis, hvis du tilsetter den til slutt (picasso). MEN setter du inn en slik fisk må du være klar over at den vil (kan) begrense veldig hva du kan ha i karet senere (fisk, snegler,reker o.s.v) . Dette har også vært den eneste fisken som har godt til "angrep" mot meg (småbiter).

Har også hatt en niger og den var from som et lam (spiste ikke sneglene mine og var ikke veldig aggressiv) Men er vel ikke sikkert at alle er det

Edited by biglake

Dersom du skal ha en trigger i en 250 liter bør du i hvertfall kjøpe et bittelite eksemplar. Triggere vokser fort og er de største matvrakene jeg har sett foreløpig. Jeg har hatt både Odonus Niger (kjempesøt når den var 3cm, ikke fullt like søt når den blir større (plager fisk, angriper fingerene mine etc)) og X. Auromarginatus (Blue Throat Trigger). Auromarginatusen er mye roligere, men de blir også store og trenger god svømmeplass. De er aktive og vil ikke anbefale deg disse på en RSM 250.

Fikk meg ein Odonus Niger når eg startet 430 liters karet mitt for ca 14-15 mnd siden. Triggeren var da ca 10 - 12 cm lang. Har aldri sett denne fisken har plaget noen av di andre fiskene i karet, har heller ikke sett at den har nappet på noen av korallene som står i dette karet, eneste denne fisken har nappet på oss meg er finger tupper mine under foring. Samme opplevelsen som Selje skriver når det gjelder mat. Dette er og det største matvraket i karet mitt, flott fisk. Eneste fisken i karet mitt som napper på andre fisker er kongen i karet!! IMPERATOREN min.

Ifølge Liveaqueria, skal en liten/medium Picasso trigger trenger 70 gallon. (264 Liter ca).

Alle de andre triggerne trenger alt fra 80 til 300 Gallon, men de er også ganske agressive leste jeg.

Derfor det hadde vert artig å prøvd en Picasso en gang, å eventuelt omplassert eller solgt den når den vokste seg ut av karet..

Viktigste at den har mange huler og skjulesteder sto det også. :)

Du kan nok legge litt på de målene til LiveAquaria. De er litt optimistiske til tider :-)

Det er ikke alle triggere som er så aggressive. Bl.a. Xanthichthys auromarginatus, som jeg har. Snill som ett lam. Bare pass på fingrene under mating, for dette er fisk som vet å forsyne seg av matfatet :-)

X. ringens er vel også blant de tryggere innen triggere, etter hva jeg har forstått. Flotte er dem også. Men de koster nok fort vekk en del mer enn X. auromarginatus.

- Men disse er veldig aktive fisker, som krever en del svømmeplass.