Jump to content

Orchard's Edge

Recommended Posts

Hei alle sammen:D

Dette er min første tråd da jeg er rimelig fersk på saltvann, har hatt ferskannsakvarie i flere år men har hatt lyst på saltvann lenge.

Har litt begrensa plass til å ha akvariet så valget ble å bygge om Edge'n (Bilde 3) jeg hadde gående med ferskvann.(Får gjøre det beste ut av det.);-)

-Har modda et 43l helglasskar til sump som står i skapet under.

-Skapet ved siden av ble koblingsskap/elskap da jeg ikke ville ha strømmen i sumpskapet.

-Har fått bygd meg LED-lys med DIM4 driver/kontroller som styrer 4 separate kanaler hvor hver kanal driver intill 3 lysdioder.(( hver kanal kan brukes til å drive en separat driver hvis man ønsker flere dioder) dioder og DIM4 kjøpt på www.ledgroupbuy.com.) Tok litt tid å få det hit til Norge da DIM4'en var "Pre-order only", (ser nå at de har dem inne på lager.:rolleyes:)

Har nå kommet så langt at jeg har begynt å få noen "innbyggere" i Edge'n, LS, sand, CUC, to klovner(1 orange & 1 sort satt inn samtidig), 3 Sexy shrimp & 1 Pom-pom krabbe er på plass.

- 1 "Teppe" anemone(Stichtodactyla tapetum,Rosa/knallgul). (Biilde 2)

- 1 ukjendt en jeg fikk med ved siste innkjøp. (Bilde 1)NOEN SOM VET HVA DENNE HETER?

Fisk: Hector's Goby (Amblygobius hectori)

Hi Fin Red Banded Goby (Stonogobiops nematodes)i symbiose med:

Snapping Shrimp, Red Banded (Alpheus randalli)

Scarlet Skunk Cleaner Shrimp (Lysmata amboinensis)

Ocellaris Clownfish, (Amphiprion ocellaris)

Black & White Ocellaris Clownfish , (Amphiprion ocellaris var.)

Edited by Vidar Berge
Endring av første post.
  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

På bilde 2 er det en Euphyllia glabrescens. (Correct me if i´m wrong). Men det er i alle fall en Euphyllia sp.

Kult oppsett! Hvor har du fått tak i den lille anemonen?

Pels

Den lille annemone fikk jeg tak i på Tam Alna i oslo.

Det var en gren som hadde knekt av under transport derfor så liten, passer meg utmerket:p

Er du sikker på navnet på den gul/rosa på bilde 2, var ikke det det stod på kvitteringa.

Mulig han husks feil da han skrev det på kvitteringa:confused:

Aggressiv

Bilde 1 i såfall;-) Her kan du lese om den.

Hei Selje, Takk for svaret.

Står at den er aggressiv inne på siden, tror du det vil være et problem å ha knapper og mykkoraller med den:?:

Rekene ser i alle fall ut til å trives med den. (Bilde 1.)

Vil den ev. være en "anemone" som klovnene vil "bli venner" med?:lol:

592c16f43bcf6_Anemone(1).jpg.d0a78a91872d771e2636bbca7ea09d1a.jpg

Anemone?

Hvis jeg forstår dette riktig er dette ikke en anemone men en LPS.

Hva bør jeg fore den med i tillegg til det den tar til seg fra vannet?:confused:

PS: Den er utrolig fin når kun moonlight lyser.

(Har førsøkt å ta blider men jeg klarer ikke å få fram den riktige fargen:mad:)

Dette er det beste jeg fikk til, tuppene skal egentlig være helt selvlysende gule. :cry:

Kjekt at jeg fikk med Pom-Pom krabben, det er ikke ofte den kommer fram.;-);-);-);-)

Rekene er framme hele dagen:D

592c16f4d6243_TorchCoralmed3sexyshrimpampPom-pomkrabbe.jpg.d753dfb0d9f17688a1105388c082f163.jpg

Hva skjer med Bunnkorallen min?

Hei igjen sitter å ser inn i akvariet mitt og ser at det kommer noe greier ut av minBunnkorall (vet ikke om det er det jeg skal kalle den (Stichtodactyla tapetum)),

Det er noen lange hvite tråder som kommer ut av den, er det spermier?

Trådene blir kuttet opp i små biter når den passerer sirkpumpa, men det er vel ikke så rart.:?

Tilsatte litt kalsium og magnesium da dette var litt lavt i dag, men ikke mere enn det det stod jeg kunne tilsette på 1 dag.

Skal heve den litt hver dag i ca 1 uke.

592c16f548c6e_HvaskjermedBunnkorallmin(Stichtodactylatapetum).jpg.bf148571672d49039e7767138640ae66.jpg

hei Orchard, nydelig kar :)

den teppe anemonen din, ser flott ut, de trådene som kommer ut er enten spermier,som du selv skriver, eller rett å slett at den kvitter seg med avfallstoffer.

alt som kommer inn munnen dens, kommer også ut igjen derfra,.;-)

så det er nok ikke noe å engste seg for mye over,. husk på at teppeanemoner skal ha mye lys,og gjerne fores en gang i blant for å trives optimalt,.dessuten kan de finne på å ete en fisk eller to..

Foring

hei Orchard, nydelig kar :)

den teppe anemonen din, ser flott ut, de trådene som kommer ut er enten spermier,som du selv skriver, eller rett å slett at den kvitter seg med avfallstoffer.

alt som kommer inn munnen dens, kommer også ut igjen derfra,.;-)

så det er nok ikke noe å engste seg for mye over,. husk på at teppeanemoner skal ha mye lys,og gjerne fores en gang i blant for å trives optimalt,.dessuten kan de finne på å ete en fisk eller to..

Hva skal jeg føre med?

http://www.coralmagazine-us.com/content/mini-carpets-perfect-small-sea-anemones

Maxi-minis grow pretty quickly just with good lighting, but you should also feed them some frozen enriched brine shrimp, Mysis, or other meaty foods (even small whole silversides or krill) to make them grow faster. In a thriving, well-established reef aquarium, they may subsist on light and passing small amphipods and other tiny crustaceans, but Dr. Shimek strong advises regular feedings of all carpet anemones, large and small. Like other anemones, they may sometimes egest packets of digested material to get rid of excess waste; this is normal.