Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
jnad

Xenia en gåtefull korall

Anbefalte innlegg

Hei!

Xenia er jo en korall som er ganske vanlig og som de fleste kommer bort i ganske raskt innen vår hobby. Men faktisk når jeg tenker på det så er jo Xenia en ganske gåtefull korall:

Xenia lukter vondt over vann, i noen kar så vokser den som ugress mens i et annet kar så kan den bare forsvinne helt uten at en riktig vet hvorfor.

Det er også mange som opplever at Xenia vokser seg til en stor og fin koloni for så å plutselig svinne hen.

Mange opplever at Xenia ikke liker kull/karbon, mens noen ikke har problemer med Xenia og bruk av kull/karbon i det hele tatt.

Har lest at noen bruker store kolonier/tepper med Xenia i som filter i f eks en belyst sump.

I noen akvarier så slutter Xenia med og vifte/pumpe med polyppene, men vokser like godt videre likevel.

Jeg har selv hatt Xenia i karet nå over lang tid og den ser ut til og trives godt hos meg, men uten og bli en pest og plage. Den vifter/pumper med polyppene og ser ganske bra ut, liker faktisk Xeniaen godt jeg. Hos meg så liker den ikke kull/karbon, kan tydelig se at Xeniaen begynner å forsvinne ved bruk av dette.

Hvordan opplever dere korallen Xenia?? Tenkte kansje dette kunne bli en liten diskusjon eller dele erfaringer tråd om den trolig mest vanlige men likevel gåtefulle korallen Xenia:-)

jnad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann Jnad!

Jeg skal prøve å avmystifisere xenia genuset for deg.

Det er ikke riktig at xenia liker/ ikke liker kull, men Xenia er sensitiv til store/raske forandringer.

Så om du har "skittent" vann og plutselig kjører masse kull vil ofte xenia reagere negativt.

Dette har troligvis noe med tilpasning mellom vesker, intra vs ekstra.

Når det kommer til hvorfor noen xenia koraller pulserer, mens andre ikke gjør det: er avhengig av alkanitet (kh) i vannet.

Ved lav kh under 7-8 vil pulseringen avta eller stoppe helt opp.

Øker du alkaniteten i vannet, vil polyppene starte å pulsere igjen etter kort tid.

Håper det var til noe hjelp!

Vegard

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det er ikke det samme. Men det er en sterk forbindelse. Men sier ikke at du tar helt feil. Veldig vanskelig å forklare uten å virke schitzofren og uten å skrive en avhandling.

Men tør likevel påstå at KH er viktigere enn pH (selv om riktig KH stabiliserer pH)

De artene som er mest sensitive mht pH klarer seg nok langt bedre i naturen enn i akvariet, siden pH er svært fluktativ i et akvarie (pga rask forandring i gassforholdet O2/CO2 dag vs natt. Mens KH er langt mer stabil.

- Noe som styrker denne hypotesen er at jeg aldri har sett at de har sluttet å pulsere når pH har droppet med saltsyre (eller eddik) o.l

Korallen tåler bedre KH og PH forskjell enn rask forskjell i kjemisk renhet.

Det ene fører stort sett at polyppene slutter å pulsere, det andre fører til "meltdown" av xenia.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Satt og kjedet meg litt i går og pøvde å finne et emmne til en tråd.

Xenia virket ikke som det mest spennende emmnet, men jeg lærte noe nytt fra innleggene og det er toppers.

Takk for innlegg i tråden.

Godt Nytt År

jnad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan melde om at mine xenia ikke har pulsert, selvom jeg har KH på over 8. Men da har PH ligget på ca 7,9. Tror ikke Xeniaen er fullt så rett fram som du sier her Vegar, eller så hadde det vel ikke vært så mange tråder om hvor "merkelig" folk sin Xenia oppfører seg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å si det slik, jeg har aldri hatt akvarier som fast ligger i det ideelle ph sjiktet (8-8,5)

pH på 7,9 er jeg veldig vant til, og xeniaene mine pulserer godt. I det store akvariet mitt pulserer de ikke så mye, men de får heller ikke stå helt i fred fra de store keiserene.

Det er heller ikke meningen å være bastant, men det er mitt syn.

Selvfølgelig finnes det svært mange andre faktorer. Det vil det alltid gjøre når man har med levende individer å gjøre. Hvis man må skrive 50 sider komplett avhandling om hvert spørsmål, så strekker ikke tiden til ;-)

Har ikke sagt at den er rett frem heller, men den er heller ikke så mystisk i mine øyne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil si at Xenia.sp ikke bare er Xenia.sp

Det er mange helt like som oppfører seg totalt forskjellig i samme akvarium.

Noen pulserer mya, andre lite osv.

Etter noen "få år" med en spesialisering innen det myke, har jeg testet masse ulike Xenia typer, mikroskopiske undersøkelse gir ingen tegn på ulikheter, visuelt er de like, DNA tester kaster jeg ikke bort pengene på....

Så spennende er ikke Xenia..

Min konklusjon er at denne tilsynelatende like arten tilpasser seg ulike forhold på en merkelig måte.

Xenia er tilnærmet en fasit på arv, miljø, spørsmålet.... :shock:

Om man holder en type i "sterilt vann" reagerer den på KH og Ph på en annen måte en en som man holder i vann med mer næring.

Samme med kull filtreing, klipping, flytting osv.

Flytter man er "sterilvanns Xenia" til et mer næringsrikt vann, da smelter den vekk. Samme om man går andre veien.

Så om man vill ha størst sjanse på suksess med en Xenia avlegger, velg en fra et akvarium med like forhold som deg selv.

Den er vakker og mystisk.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vil si at Xenia.sp ikke bare er Xenia.sp

Det er mange helt like som oppfører seg totalt forskjellig i samme akvarium.

Noen pulserer mya, andre lite osv.

Etter noen "få år" med en spesialisering innen det myke, har jeg testet masse ulike Xenia typer, mikroskopiske undersøkelse gir ingen tegn på ulikheter, visuelt er de like, DNA tester kaster jeg ikke bort pengene på....

Så spennende er ikke Xenia..

Min konklusjon er at denne tilsynelatende like arten tilpasser seg ulike forhold på en merkelig måte.

Xenia er tilnærmet en fasit på arv, miljø, spørsmålet.... :shock:

Om man holder en type i "sterilt vann" reagerer den på KH og Ph på en annen måte en en som man holder i vann med mer næring.

Samme med kull filtreing, klipping, flytting osv.

Flytter man er "sterilvanns Xenia" til et mer næringsrikt vann, da smelter den vekk. Samme om man går andre veien.

Så om man vill ha størst sjanse på suksess med en Xenia avlegger, velg en fra et akvarium med like forhold som deg selv.

Den er vakker og mystisk.....

Dette er min erfaring også,, fikk to sett avleggere, begge fra samme levereanse men de hadde stått i 2 forskjellige akvarier i ca 6mnd, det ene akvariet er veldig næringsfattig, mens det andre nok har i meste laget. de jeg fikk i fra det nærings fattige akvariet gikk på en måte i oppløsning, mens de andre stor koste seg ok spredde seg, men så fikk jeg ny tank, og etter det har de kun sturet, de er bitte små, kun helt svake bevegelser, har forsøkt vannbytte, uten effekt, men tror de ble enda vørre etter at jeg kjørte i gang med aktivt carbonj, biopellets og rowaphos!! ( og selvfølgelig sukker ulykka!!!):mad:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. aktivt kull og Xenia. Jeg la nedi ca. en kaffekopp med AM carbolitt og så en tydelig reaksjon på xenian innen få timer. Tok derfor ut det aktive kullet etter ca. 10 timer, da jeg ville se om xenian bare sturet pga. en brå forandring i et vannparameter, og dermed ville komme ut igjen etter en stund.

Enden på visa var at xenian sakte men sikkert forsvant over en to ukers periode. Den løste seg ikke opp, men trakk seg gradvis mer sammen og krympet inn til det til slutt ikke var noe igjen av den, vannbytte etter 3 dager på ca 100liter av ca.500 gjorde ingen merkbar forskjell på xenian, men de andre korallene struttet litt ekstra.

Jeg mener derfor at man ikke kan avfeie historiene om at xenian misliker / kan reagere på aktivt kull, men man kan ganske sikkert avfeie at det er tilstedeværelsen av karbon i fast form som fører til en forandring. (Hvis dere ser forskjellen) Min mistanke går mot detaljer i produksjonsprosessen av aktivt kull, og ville derfor vært interessert i å se en liste over hvilken erfaring brukerne har med forskjellige typer kull og da spesielt mtp. Xenia. Jeg syns også Xenia var et positivt bidrag i mitt akvarie da den skape mye bevegelse og man fikk forsterket følelsen av bølger den den svaiet frem og tilbake. Dog ser jeg ingen grunn til å prøve igjen når jeg så en så markant effekt ved bruk av kull. Og kull er noe jeg har fått beskjed om av andre medlemmer at jeg så absolutt bør bruke pga. et akvarie som er innredet med både mykt og hardt.

Men en artig tråd som jeg håper kan bli fetere med andre medlemmers erfaringer.

André

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Ca en uke siden jeg tok ut posen med RowhaCarbon av karet, Xeniaen ser nå fet og fin ut som den gjorde før jeg tok i bruk RowaCarbon.

jnad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her dør xenia unna mens de andre korallene vokser. Frustrerende da jeg liker xenia så godt. Hadde en type før som var mer rosa. Spredde seg som bare f... Typen jeg har nå er er hud/brunfarget. Den dør unna.

Forskjellen nå fra før er at jeg både kjører osmose og en skummer som er mye større

Endret av dreamkiller

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her hos meg gror xenia som ugress. Men liker Xenia godt, så lukingen gjør meg ingenting. Har et kammer i refugiumet som jeg lar det vokse og gro. Om det har noe for seg det vet jeg ikke... ;-) Ikke så lenge siden jeg startet med det i refugiumet heller, så har ikke lange erfaringen med det. Har lest både positive og negative ting om xenia i refugium.. Men prøver det nå ihvertfall ut. Jeg kjører kullfiltrering (rowa carbon). Er en mer rosa type jeg har her, så du kan selvsagt få litt av meg etterhvert Dreamkiller, hvis det er av interesse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så absolutt, hvor bor du?

Jeg bor på Lunner, Hadeland. Like ved Gran, Brandbu. Kan sikkert møte deg et sted i nærheten også. Er uhorvelig opptatt nå i Januar og litt inn i Februar. Men vi kan sikkert få til et møte litt uti februar engang hvis det hadde passet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den aldri har pulsert er det en av to ting:

For lav pH.

Det er ikke xenia.sp med anthellia.sp

(De ser utrloig like ut, og et av de viktigste kjennetegnene er pulsering/ikke pulsering)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå