Jump to content

Aqua Medic Blenny 80L

Recommended Posts

• Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mykkorallene har nå triplet seg i størrelse! Håper akvariet gjør det snart også...

Helt rått som korallene dine har vokst. Du startet ca 1.5mnd før meg, men jeg er ikke i nærheten av slik vekst en gang. Kanskje med unntak av Xenia, den vokser tydeligvis like fort uansett forhold. :P

Hva er dette?

Det løsnet noen grønne knappekolonier for litt siden, under disse ligger det noe jeg ikke har sett før. Det er to kolonier med noe som absolutt er en eller annen form for polypper. Farger kommer desverre dårlig frem på bilder, men det en en anelse grønt. Fargen og polyppene har blitt sterkere og større.

Noen som har noe lignende?

CIMG0505.jpg.eeaaa87366551d1e4924a076f8ca3295.jpg

Det løsnet noen grønne knappekolonier for litt siden, under disse ligger det noe jeg ikke har sett før. Det er to kolonier med noe som absolutt er en eller annen form for polypper. Farger kommer desverre dårlig frem på bilder, men det en en anelse grønt. Fargen og polyppene har blitt sterkere og større.

Noen som har noe lignende?

En sånn dings oppdaget jeg under mine knapper i dag også. Snudde litt på sirkulasjons pumpene for å endre strømretning, og da kom en slik en fram under de. Men min var mer gul en den på bildet der. Spanande!

En sånn dings oppdaget jeg under mine knapper i dag også. Snudde litt på sirkulasjons pumpene for å endre strømretning, og da kom en slik en fram under de. Men min var mer gul en den på bildet der. Spanande!

Lurer på om det er de som gjorde at knappene bare falt av. Knappene lever fortsatt, bare festet seg andre plasser i akvariet. Synes de to rare greiene har forandret seg ganske mye, tentaklene har blitt lengre...

Kan det være en eller annen form for korall? Da er det jo egentlig bare å vente i spenning :)

Lurer på om det er de som gjorde at knappene bare falt av. Knappene lever fortsatt, bare festet seg andre plasser i akvariet. Synes de to rare greiene har forandret seg ganske mye, tentaklene har blitt lengre...

Kan det være en eller annen form for korall? Da er det jo egentlig bare å vente i spenning :)

Jeg trodde først det var noe som hadde død og muglet eller noe sånt. Så ut som en liten pelsdott der den lå, men den har endret litt "konsistens" etter at den ble stående mer i lyset i dag.

• 1 month later...

Lilla- Brunt tråd/ slim problem

Dette slimet kveler korallene mine en etter èn! Hvordan får en bukt med dette? Det er nederst i karet problemet ligger.

Gått i 5 måneder, god sirkulasjon og gode vannverdier...

Noen som kan komme med noen tips for å bli kvitt dette dritet?

Dette slimet kveler korallene mine en etter èn! Hvordan får en bukt med dette? Det er nederst i karet problemet ligger.

Gått i 5 måneder, god sirkulasjon og gode vannverdier...

Noen som kan komme med noen tips for å bli kvitt dette dritet?

Var plaget med slimalger i 130liter, vet ikke om det var dette som funket eller om det var tilfeldigheter:

Kjørte Zeoback og Coralsnow annen hver dag i ca 2 uker. Borte ble det iallefall og har ikke kommet tilbake.

Sies å være "kraftige saker" så man må vist være nøye med dosering, korallene likte det iallefall.:-)

http://www.korallen-zucht.de/en/shop/products--technology/problem-solving/55_coral-snow.html

Ang pumpe

Ah, om det er akvarie uten annen fisk du skal ha ville jeg ikke nølt med six line wrassen altså. De er gode "vaktmestere", og flotte å se på. Jeg har en selv som jeg satte inn som sistemann, bortsett fra en større blenny jeg skal skaffe over nyttår, da. Du bør finne en løsning med et slags lokk, da de er kjent for å hoppe. Jeg har laget en midlertidig løsning med en ramme fra clas ohlson som jeg har festet myggnetting fra biltema på. Funker forsåvidt okey, men jeg har lyst til å få til noe litt stiligere etterhvert.

Ang topoff:

Vannivået ligger lavere i kammeret, men det har jo ikke noe å si. Du setter sensoren der du vil at vannivået skal være, og da holder det seg der automatisk. Vannivået i bakkammerene kan jo variere litt om man driver og herjer med justering av pumpen, men selv har jeg min gående på full guffe hele tiden, så det er absolutt ikke noe problem. Her kan du se et bilde av hvordan jeg har montert tunze-systemet hos meg, og der ser du også vannivået i bakkammeret vs. i front. Sirkulasjon alltid på maks, som sagt.

imagewye.jpg

Synes pumpen støyer litt, særlig på full guffe, hva synes dere? eller sitter min feil? Ser helt likt ut som på dette bildet hvertfall. Får ikke sove med full guffe hvertfall..... :P

Synes pumpen støyer litt, særlig på full guffe, hva synes dere? eller sitter min feil? Ser helt likt ut som på dette bildet hvertfall. Får ikke sove med full guffe hvertfall..... :P

Min står på fullt hele døgnet, mener den blir mer stille ettersom den "går seg inn", har en mp10 i tillegg som pulserer, den støyer vesentlig mer, men mener den gir et nødvendig bidrag til sirkulasjonen i karet...

Var plaget med slimalger i 130liter, vet ikke om det var dette som funket eller om det var tilfeldigheter:

Kjørte Zeoback og Coralsnow annen hver dag i ca 2 uker. Borte ble det iallefall og har ikke kommet tilbake.

Sies å være "kraftige saker" så man må vist være nøye med dosering, korallene likte det iallefall.:-)

http://www.korallen-zucht.de/en/shop/products--technology/problem-solving/55_coral-snow.html

takker for tipset :)

• 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...