Jump to content

Aqua Medic Blenny 80L

Recommended Posts

Kompertible og ikke kompertible koraller

De siste dagene har jeg sett at knappene rundt Sinularia (Flexibilis?) spesielt den store kolonien under ser ut til å visne bort. Kan det være tilfellet at Sinularia er tilfellet til dette? Den har på kort tid blitt enormt mye større enn hva den opprinnelig var, og sikkert derfor kommet for nær knappene.

En stor utfordring med Nano - akvarier må jo da være å finne koraller som er "kompertible" med hverandre, for det kan jo fort se litt glissent ut med en knyttenevestørrelse mellom hver korall når akvariet er 40 cm i diameter! Men ser på bilder her inne på forumet at koraller kan plasseres tettere....

Håper jeg får inn litt tips om hva som passer sammen og ikke, aggressive koraller er gjerne ikke det som passer best i et lite akvarium. Må jeg tenke familie på koraller, eller er det andre ting jeg må sjekke før jeg går i butikken?

Om det er Sinularia som holder på å ta "knekken" på knappene mine, har jeg en kjempeflott korall som gjerne kan byttes i en kompertibel korall :)

• Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lysene kostet vel ca 1800kr tilsammen på Jan Holt. Fornøyd med oppgraderingene, men MP 10 `en er vel den mest unødvendige oppgraderingen. Fordelen med den er å få sirkulasjon inne i stenene for å unngå at grums blir liggende der...

Jeg mener Lysene var en helt nødvendig oppgradering for mitt kar, nå har jeg mange flere muligheter for plassering av koraller....

Er litt uenig der, MP10 er en veldig bra upgradering til et nano karr, dette er som du selv sier gjør at ikke driten fanges i steinen. Med tid kan du ende opp med kjempe problemer med næringsrikt vann og masse alger. Iht newyorksteelo old tank syndrom. Personlig ville jeg oppgradert filtrerings systemet før jeg gikk for bedre lys, kjipt med kræsj grunnet nitrat og nitritt. Flott karr

Er litt uenig der, MP10 er en veldig bra upgradering til et nano karr, dette er som du selv sier gjør at ikke driten fanges i steinen. Med tid kan du ende opp med kjempe problemer med næringsrikt vann og masse alger. Iht newyorksteelo old tank syndrom. Personlig ville jeg oppgradert filtrerings systemet før jeg gikk for bedre lys, kjipt med kræsj grunnet nitrat og nitritt. Flott karr

Er forsåvidt enig med at det er viktig å ha sirkulasjon innimellom stenene i et så lite akvarium for å unngå opphopninger av næring og raske endringer i vannverdier.... Har hvertfall fått mindre sedimenter mellom stenene etter jeg installerte pumpen, alt ser egentlig mye friskere ut, selv områder som ikke får lys...

Så jeg retter meg selv: Automatisk vannpåfylling, mer lys og bedre sirkulasjon er like gode invisteringer, men om man skal har et begrenset budsjett og skal invistere i en ting først, hadde jeg valgt mer lys (til en Aqua Medic Blenny) For sirkulasjonen er egentlig ganske bra i orginaloppsettet...

Har planer om å oppgradere min egen med litt mer lys og en mp10 nå jeg, gitt. Tror jeg skal få satt i litt mer stein og, skal prøve aquaroche sin kunstige stein.

Butikkene er hvertfall ikke langt unna for deg... Hvorfor ikke bare bruke naturlig levende stein da? Rimeligere, og i tillegg har de en positiv funksjon, det har jo ikke de plaststeinene...

Aquaroche-steinen har akkurat samme egenskaper som naturlig LS når den har gått i akvariet en stund og blitt "seedet" med bakterier. Fordelen er jo at man slipper kjipe hitchhikere og at man får steinen i andre fasonger enn naturlig LS. Har sett en del kar som er satt opp med aquaroche-stein, og det ser veldig stilig ut.

De er ikke akkurat lette å holde i live.

Det er alltid en "catch" når man kjøper noe nytt, spesielt trist er det når butikken som selger dem ikke har kunnskaper. Men jeg hørte det samme om mandarinen som jeg har, den var svært tynn når jeg fikk den. nå er den rund og frisk, selv i en 80 liter. Nå spiser den både frossent og pellets i tillegg til pods i karet.

Har lest at "pipe fish" bør fores med frossen mysis, kjøper det inn på mandag og håper igjen på at alt går bra...

Occelaris (Klovner)

Nå har jeg fått 2 klovner i akvariet.... Disse er ganske små, kan tenke meg 3 cm, den andre er litt større..

Hadde håpet at disse ville finne euphylliaen eller de ikke- pulserende xeniaene som "hjem", men istedet holder de for det meste til langs alle glassrutene, til og med om natten...

Er det vanlig at disse fiskene bestemmer seg for å bo opp etter glassruten, eller er de ikke kjent med å søke ly i slike koraller?

Er dette en typisk stress - adferdsel?

Klovner kan bruke laaaaang tid på å finne seg en bolig. Og ikke alltid de velger den boligen vi har sett ut til dem. Ikke uvanlig at de som førstegangs hjem velger seg ett hjørne, en sten, en tust trådalger eller oppunder en sirkulasjonspumpe.

Jeg ser dem hvertfall mye nå da, siden de foreløpig bor på frontruten :) De ser heldigvis friske og fine ut, og har veldig god apetitt.

• 3 weeks later...