Jump to content

Aqua Medic Blenny 80L

Recommended Posts

Tøff satsing. Jeg ville prøvd å mate veeeeldig forsiktig med litt frossent av og til for å prøve å få den til å spise det også.

Skal forsøke, men kanskje det kan være lurt å fete den opp med levende før jeg begynner å eksperimentere med frossent..? skal stikke opp til den lokale butikken å kjøpe frossent i morgen...

• Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Levende vil alltid stå for hovedføden. Om dette er eneste fisk, så er det jo ingen andre til å spise restene.... På en annen side, om du ikke har annen fisk, så rekker mandarinen å stirre frossenforet ihjel før den prøver en bit.

Ja, den er den eneste, så den skal få all den tiden den trenger til å stirre...

Ikke den store erfaringen med mandarin fisk, men fikk meg en veldig utsultet mandarin i Februar 2011 tok vell ikke mange dagene før magen stod på spreng. Har aldri sett mandarinen min spise noe av det foret eg har tilsatt i karet, går da ut i fra at han/hun finner nok mat på stener og i sanden som er i karet. Så min utsultete mandarin var ikke vanskelig å få i form igjen.

Ikke den store erfaringen med mandarin fisk, men fikk meg en veldig utsultet mandarin i Februar 2011 tok vell ikke mange dagene før magen stod på spreng. Har aldri sett mandarinen min spise noe av det foret eg har tilsatt i karet, går da ut i fra at han/hun finner nok mat på stener og i sanden som er i karet. Så min utsultete mandarin var ikke vanskelig å få i form igjen.

Høres bra ut :) ser bra ut her foreløpig, den spiser hele tiden. Nå har jeg tilsatt en flaske pods ekstra, selv om det kanskje ikke er behov for det... (Mener den ser litt fetere ut, men kanskje det bare er med litt godvilje og ønsketenkning?)

Tenker på å kjøpe litt mer LS slik at det blir litt større grunnlag for flere pods. Har fortsatt troen på at dette skal gå bra :)

Mer levende stein, men nå er det fullt!

Nå må jeg passe på at koraller jeg kjøper nå fremover er uten :)

Flere av korallene vokser bra, har fått en ny (nede til høyre, som jeg forøvrig ikke vet helt navn på, tror det er en type av Sinularia)

Mandarin spiser fortsatt bra. Nå har jeg tilsatt sea- monkeys som er kjøpt fra Ebay. Ulempen er at de svømmer, men når de er på steinene forsyner mandarinen seg av dem også. Lett å klekke, så om de fungerer godt som fòr fortsetter jeg gjerne med det, frossen artemia var ikke å foretrekke idag, men prøver igjen....

IMAG0221.jpg.93466a49025bfc9181187de64e2158b0.jpg

IMAG0222.jpg.b26f383fb5aa2cf23ce2b21b3640cb01.jpg

• 2 weeks later...

Støy fra MP10

Takker!

MP10 fungerer fint, liker muligheten til å kjøre variert strøm i trege pulser. Alt i akvariet beveger seg mye mer naturlig da. I begynnelsen syntes jeg den støyet litt mye.. Enten har det blitt bedre, eller så har jeg bare blitt vant til det nå....

Hei Red Sea Max.

Har lest litt og Vortec sine pumper på nett, det er flere som har hatt samme "problem".

Tror pumpene trenger litt tid for å gå seg til.

Er det lov å spørre hvor du fikk tak i MP10'ern? Kjøpt i Norge eller?

Skal til Oslo i helgen. For dere som bor der, hvilke butikker er det verdt å ta en tur til?

Skulle gjerne kjøpt med meg noen koraller (siden vi har max 3 typer å velge mellom her i Bergen) , men noen som vet om det er stress å få med seg dette på fly?

henger meg på den hvordan frakter du det?

Hei Red Sea Max.

Har lest litt og Vortec sine pumper på nett, det er flere som har hatt samme "problem".

Tror pumpene trenger litt tid for å gå seg til.

Jeg prøvde en mp10 i den innebygde 240'n men hos meg skapte sen en vibrasjon i karet som forplantet seg i hele huset. Den gikk i kunn 24 timer før jeg returnerte den til korallen, som forøvrig har sluttet å føre Vortech pga alle klagene og reklamasjonene......

Mp10

Jeg prøvde en mp10 i den innebygde 240'n men hos meg skapte sen en vibrasjon i karet som forplantet seg i hele huset. Den gikk i kunn 24 timer før jeg returnerte den til korallen, som forøvrig har sluttet å føre Vortech pga alle klagene og reklamasjonene......

Verdt å ta med i beregningene.

Har lyst på en MP10, liker løsningen med backup-strøm og at den er så liten. (den delen som sitter inne i karet).

Synes den pumpa jeg har i dag er:

- stor

- ikke enkellt å få til backup

- håpløs å justere vannmengden på, (enten for liten eller for stor).

- ikke mulighet for natt/dag senking av vannmengde.

Liker ikke mulighet for støy da, eller pris.

Får tenke på det!

PS: Takk for tips og omtanke, trenger begge deler som fersk saltvanner.

Nå er jeg hvertfall kjempefornøyd. Den går på pulser fra ca 10 - 40 % og er bortimot lydløs nå. Foreløpig kan den anbefales av meg...

Verdt å ta med i beregningene.

Har lyst på en MP10, liker løsningen med backup-strøm og at den er så liten. (den delen som sitter inne i karet).

Synes den pumpa jeg har i dag er:

- stor

- ikke enkellt å få til backup

- håpløs å justere vannmengden på, (enten for liten eller for stor).

- ikke mulighet for natt/dag senking av vannmengde.

Liker ikke mulighet for støy da, eller pris.

Får tenke på det!

PS: Takk for tips og omtanke, trenger begge deler som fersk saltvanner.

Kan nevne at de støyer noe. Vanlog pumper har jo fordelen av å være i vann og får god demping på den måten. Mens vortech sin motor er på utskden av karet. Kan nevne at jeg er godt fornøyd med min, og at viftene i lampa og overrenninga støyer mer enn pumpa.

Jan Holt

Skal til Oslo i helgen. For dere som bor der, hvilke butikker er det verdt å ta en tur til?

Skulle gjerne kjøpt med meg noen koraller (siden vi har max 3 typer å velge mellom her i Bergen) , men noen som vet om det er stress å få med seg dette på fly?

Var innom Jan Holt i dag de hadde akkurat fått inn en ladning med fisk og frags, ble 2 forskjellige knapper og 1 annen sak på meg. Fine farger.