Jump to content

Aqua Medic Blenny 80L

Recommended Posts

Etter noen år med opphold, har jeg valgt å starte et nytt nano - prosjekt. Red Sea max prosjektet mitt i 2009 gikk veldig bra selv ved lite kunnskaper, men grunnet mye flytting pga studier ble dette prosjektet kortvarig.

Det ble et Aqua Medic Blenny kar, som forøvrig ser ut som et akvarie med gode kvaliteter for prisen.

Med sine 40 cm i bredden, passer det perfekt til et IKEA nattbord. Det som passet best synes jeg var litt for lavt, så det er "hevet" 25 cm for å passe inn i stuen.

Denne gangen skal alt gjøres 100% etter boken, og det resulterer i at dette lille nanoakvariet allerede begynner å koste en liten formue.

-Et Aqua Medic blenny kar er kjøpt inn fra dyrego i stavanger (Fikk det faktisk levert på flaggruteterminalen i Bergen samme dag!)

- Aqua medic osmose anlegg er igang med å produsere vann

- Levende sand og salt verker etter å bli tilsatt.

Steinen skal vel på plass om en ukes tid, når saltblandingen er oppløst og vannverdiene ok.

Regner med det kommer en del spørsmål fra meg fremover.

• Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Steinen skal vel på plass om en ukes tid, når saltblandingen er oppløst og vannverdiene ok.
Du trenger ikke vente så lenge med LS. Et drøyt døgn etter at saltet er blandet skal det være stabilt, så da er det bare å plumpe oppi LS'en. Det er først når LS'en har vært oppi noen dager at selve innkjøringen begynner... NB! Husk lommelykt.

Da er jeg igang!

Vært på midttun zoo i Bergen og kjøpt meg ca 9 - 10 kg levende stein, mener dette bør holde i et 80 liter etter hva jeg har lest her inne. Ellers har det vært lite liv i skummeren, og jeg er ikke helt fornøyd med støyen fra den heller. Mulig jeg ikke har stilt den inn riktig (Noen som har tips ang aqua medic turboflotor 500?)

Var forresten heldig med den levende steinen, her ser det ut som om at det er mye liv. Ser nytt lv hele tiden, til nå:

- 1 musling som sitter festet til en liten stein (Åpner og lukker seg)

- ca 10 - 15 skivekoraller, stort sett grønne

- To små hvite og oransje koraller, ca 4 mm høy og 3mm bred.

Nå får jeg bare teste tålmodigheten, og la alt stabilisere seg før det skjer noe mer.

Er det ellers noen tips her inne angående nyoppstartet kar? Tar imot med stor takknemlighet ;-)

IMAG0117.jpg.83eaf58c2645e2ac3ebdc0ed9a777580.jpg

IMAG0118.jpg.716940376f24c934f0f5bd5dec057ae6.jpg

IMAG0119.jpg.55a5965bd7c3f7e322d39d22eaf2336b.jpg

Har samme kar selv, og jeg har ingen problemer med støy fra skummer hvertfall. Du har montert på lyddemperen?

Ellers ser det riktig flott ut! Artig å følge med på folk som starter opp samme kar. Mitt ble startet opp for 2 uker siden, og jeg skal kjøpe litt smådyr i morgen tenker jeg :)

Skummer fungerer og de små korallene jeg har på LS dør...

Joda. løste skummerproblemet ved å snu pumpen rundt, nå ser det ut som det fungerer som det skal.

Uheldigvis ser det ut som om de få korallene jeg fikk på de levende steinene holder på å dø. Er dette normalt ved oppstart? har hvertfall ikke opplevd dette før. Verdiene er normale, såvidt jeg har målt...

Nå er de i ferd med å løsne, og fargen har blitt matt :mad:

Det er hvertfall utrolig demotiverende...

• 2 weeks later...

Steinhaug uke 3

En liten oppdatering på steinrøysen min..

Det er 3 uken og algeoppblomstringen er i full gang, tror de små korallene som fulgte med den levende steinen hadde bestemt seg for å dø på forhånd siden jeg har sett en del andre typer som har klart seg. Det har også blitt en hel koloni med Pods som løper rundt på steinene.

Har lagt med noen bilder, selv om det er litt begrenset hvor interessant det er slik det er nå.

Akvariet fungerer hvertfall greit, og skummeren ser ut til å fungere veldig bra.

I mellomtiden har jeg lest alt jeg kommer over av akvariebøker, håper en liten åpenbaring kommer etterhvert!

Lurer på om det er nødvendig å tilsette noe algeetende sneiler i denne perioden, eller skal det bare gå sin gang? - dette har jeg foreløpig ikke funnet noe svar på i bøkene...

IMAG0140.jpg.f7d09aff38f2e5826ff60d099e356ad9.jpg

IMAG0142.jpg.75b99efed72bf4a5ca7b7060600b8eda.jpg

IMAG0143.jpg.3dafd7d2e5aaf10d50ed01cee20a942c.jpg

IMAG0141.jpg.6596830de3733815e797e1bb8d1426ea.jpg

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Uke 6

Noen nye bilder av blennyen etter 6 uke. Mye mer farger på stenene, knapper og skiver som har kommet opp fra intet, og noen introduksjonskoraller som er kjøpt i den lokale butikken.

Kjøpte noen knapper som sturet veldig i butikken, de var lukket første uken. Nå har de åpnet seg, men er veldig blass i fargen (mangel på zoanthellae?), er det noe som kan gjøres for å få disse i form igjen?

De røde planariene er det ikke mange igjen av, men det ser ut til at Flatworm - exit alltid sparer noen, uheldigvis... (Hatt 3 kurer på det nå)

Er på utkikk etter en sixline wrasse som forhåpentligvis kan spise opp de gjenværende :)

Den neste investeringen må vel bli automatisk top - off, det trengs...!

IMAG0213.jpg.c78bae0c791e569725402fecf871b34f.jpg

IMAG0214.jpg.0f6f48e84b4d14970d50d70728b78a2b.jpg

IMAG0215.jpg.4fbe0adbccae3384fe2809c5233d9f36.jpg

IMAG0216.jpg.0c5a17b2e810f519ab2ded768461eca1.jpg

Flott å se fremgangen her også! :-)

Six line wrasse er en fisk som kan bli veldig agressiv mot andre beboere, spesielt nykommere. Det er anbefalt at man setter inn denne sist, om man i det hele tatt vil ha en. Hva slags fisk har du tenkt deg ellers da?

Automatisk top-off vil jeg varmt anbefale. Tunze sin osmolator funker perfekt, og sensoren passer fint inn i siste kammeret, altså den med pumpen. Smarteste investeringen jeg har gjort i min egen blenny. :-)

Mytola:

Har lest at sixline wrassen tar røde planarier, så ettersom jeg ikke blir kvitt de med medisin kan kanskje sixline wrassen klare å holde de i sjakk. Hadde egentlig tenkt å ha et rent korallakvarie uten fisk, men nå som jeg har fått "pesten" vet jeg ikke om noe annet alternativ.

A- Top off:

Men ligger ikke vann - nivået lavere i kammeret bak enn i selve karet? har tenkt litt på hvor sensoren kan plasseres pga det...

Jeg hadde en sixline som etter en stund tok livet av mange fisk i karet mitt. Helt crazy! Hvis det var opp til meg ville jeg anbefalt denne fisken kun til de som har store nok akvarier. Skal du ha bare 1 fisk, kjør på :-) ellers fint akvarium du har der! Følger med :-)

Jeg hadde en sixline som etter en stund tok livet av mange fisk i karet mitt. Helt crazy! Hvis det var opp til meg ville jeg anbefalt denne fisken kun til de som har store nok akvarier. Skal du ha bare 1 fisk, kjør på :-) ellers fint akvarium du har der! Følger med :-)

Får se... venter så lenge som mulig hvertfall, det er uansett ingenting å oppdrive i butikkene når det gjelder fisk og koraller nå, så det er lett å ikke forhaste seg!

- Takker for erfaringene deres :)

Har lest at sixline wrassen tar røde planarier, så ettersom jeg ikke blir kvitt de med medisin kan kanskje sixline wrassen klare å holde de i sjakk. Hadde egentlig tenkt å ha et rent korallakvarie uten fisk, men nå som jeg har fått "pesten" vet jeg ikke om noe annet alternativ.

A- Top off:

Men ligger ikke vann - nivået lavere i kammeret bak enn i selve karet? har tenkt litt på hvor sensoren kan plasseres pga det...

Ah, om det er akvarie uten annen fisk du skal ha ville jeg ikke nølt med six line wrassen altså. De er gode "vaktmestere", og flotte å se på. Jeg har en selv som jeg satte inn som sistemann, bortsett fra en større blenny jeg skal skaffe over nyttår, da. Du bør finne en løsning med et slags lokk, da de er kjent for å hoppe. Jeg har laget en midlertidig løsning med en ramme fra clas ohlson som jeg har festet myggnetting fra biltema på. Funker forsåvidt okey, men jeg har lyst til å få til noe litt stiligere etterhvert.

Ang topoff:

Vannivået ligger lavere i kammeret, men det har jo ikke noe å si. Du setter sensoren der du vil at vannivået skal være, og da holder det seg der automatisk. Vannivået i bakkammerene kan jo variere litt om man driver og herjer med justering av pumpen, men selv har jeg min gående på full guffe hele tiden, så det er absolutt ikke noe problem. Her kan du se et bilde av hvordan jeg har montert tunze-systemet hos meg, og der ser du også vannivået i bakkammeret vs. i front. Sirkulasjon alltid på maks, som sagt.

imagewye.jpg

En siste oppdatering på Blennyen:

Var innom Midttun zoo igår for å se om det var kommet inn noe nytt siden en forsendelse var på vei forrige uke, den var desverre ikke kommet frem pga julekaos. Flyselskapet hadde rett og slett glemt igjen hele greien på Schipohl. Var visst heldigvis en lokal forhandler i Amsterdam som tok imot sendingen.

I en krok i et av akvariene i butikken lå en utsultet Mandarin som sikkert ikke hadde mange dager igjen å leve med de forholdene. Jeg burde sikkert ikke sponset en butikk som ikke klarer å holde dyrene i form, men jeg kjøpte den!!!

Tenkte at den kanskje ville få det bedre i karet mitt siden det svermer med Pods overalt (ca 12kg LS). Dagen etter ser den mye kvikkere ut, og spiser pods non - stop hele dagen. For å være sikker på at den ikke går tom for mat har jeg bestilt inn ekstra levende Pods fra saltvann.no som ankommer flaggruten i kveld.

Vet ikke hvor jeg har lest det, men er det riktig at mandariner som er utsultet er vanskelig å få i form igjen? nå skal det hvertfall ikke være mangel på mat de neste ukene. Har også bestilt inn Artemia og klekker som skal være på plass ganske snart.

Den skal hvertfall være i gode forhold nå, vannverdier er gode og måles hvertfall to ganger i uken!

Noen her som har erfaring med slike mandariner? Er det håp i en 80L, eller må fisken gis bort til en med større kar?

Håper virkelig jeg får dette til....

IMAG0218.jpg.4fbefc8e5ef519dfa9d1fef16f96a27b.jpg

IMAG0219.jpg.6bb2f5cc62d144570c4f12cdcbb59b2c.jpg