Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Konrad

Fra grunnen av og opp....

Recommended Posts

Lenge siden oppdateringer nå og det er heller ikke all verden å vise fram for tiden heller. Etter disse flatormene ble mye forandringer. Først et bilde fra hystrix perioden for en stund siden før koloniene ble tatt opp, bleket og satt på hylla.

Hystrix.jpg?gl=NO

Deretter et bilde slik det er nå. Akroporaene er på vei tilbake selv om det ser veldig nakent og stusselig ut i forhold til før. Karet er snart 5 år nå og ting forandrer seg selvfølgelig hele tiden, det er litt av sjarmen med det.

IMG_2382.JPG?gl=NO

Nydelig, vil jeg si ! At det er nakent er kanskje litt sant for deg som hadde alt det andre fra før, men for meg er kjempefint!!!

oi, det var mange hyggelige tilbakemeldinger:-) Takk for det.

Chelmon kom 4. april i år, så litt over 5 mnd har jeg hatt den. Den var liten tynn og var veldig vanskelig til å få igang i matveien. Hadde den 3 uker i eget karantenekar på tilvenning til mat, og deretter kobberbehandling. Da hadde den opparbeid seg en appetitt på blåskjell, og det er vel fortsatt fersk og frossen sjømat som reker, scampi, skjell etc det går i nå etter at jeg fikk den til å ta mat i vannmassene uten at det absolutt skulle være festet til noe hele tiden. Nå blander jeg inn knust pellet i most sjømat og prøver få i den litt variert kost på den måten.

Fikk samtidig med chelmon også en moorish idol. Denne var mye enklere og spiste snart hvasomhelst. Men jeg prøvde å gi den en god del fersk og frossen norsk svamp jeg hentet under fridykking i sjøen for å kanskje klare ha den over lengre tid. Den ble fort kraftig og fin og jeg trodde det skulle gå, men helt plutselig etter 4 mnd lå den der stein dau :confused: uten det minste forvarsel og den som var i full vigør bare 5 minutter før. Jeg antar det var mangler ved dietten allikevel, så om det blir en neste gang med denne type fisk blir det nok å prøve flere svamper, tunicates og lignende.

Da har jeg fått tilbake resultater av en vannprøve jeg har tatt av akvarievannet. Ettersom karet ble startet i 2009 regnet jeg med at det ville bli endel avvik og det var spennende å få vite hvordan det stod til med sporstoffer spesielt. Det ble testet over 30 elementer.

Kalsium 453 mg/l

Magnesium 1328 mg/l

Disse er jo uproblematisk og stemmer med mine målinger.

Kalium 394

Denne kan være litt vanskelig å måle, men stemmer med det jeg har målt. Nå er det veldig lenge siden jeg drev å tilsatte litt kalium siden jeg fant ut at det ikke var behov og det ser jo ut til å stemme bra.

Andre makro-elementer( naturlig nivå i parentes)

Bromide 66 mg/l (62 mg/l)

Boron 4,26 mg/l (4,5 mg/l)

Svovel 911 mg/l (900 mg/l)

Strontium 3,63 mg/l (8 mg/l)

Med tanke på at jeg ikke tilsetter strontium er ikke nivået overraskende. Ionet er svært likt kalsium og tas opp i kalkskjelettet på samme måte som det og i samme innbyrdes forhold som det er i vannet rundt korallen. Det fins ikke noe vitenskapelig belegg på at strontium har noen spesiell funksjon hos korallen og regnes mer som en urenhet enn som en nødvendighet hos den.

Po4 0,028 mg/l Her fungerer hanna testen greit hos meg.

Sporstoffer i μg/l (mikrogram pr liter)

Blant disse er det flere som det kan være vanskelig å få måleutslag på når det blir så lave verdier..

Lithium 179 (200 )

Nikkel 0 (5 ) Målegrense på 0,5-0,9

Molybdenum 9,87 (12 )

Vanadium 0 (1,2) Målegrense på 0,9-1,5

Zinc 0 (4)

Mangan 0 (2)

Barium 3,61 (10)

Krom, beryllium og kobalt er det ikke utslag på (og det er visst heller ikke veldig nødvendig å ha).

Sporstoffer har jeg aldri tilsatt ekstra av siden oppstart siden det er tvilsomt at produsent vet hva som forbrukes i akkurat mitt kar. Nå har jeg noen verdier å gå ut ifra ihvertfall, så gjenstår det å finne ut om det har noen stor betydning å rette opp avvikene.

Tungmetaller man ikke vil ha

Titanium, tinn, selen, antimon, bly, kvikksølv, kadmium, arsenik hadde alle null utslag.

Aluminium 7,05 μg/l (2 μg/l)

Denne var jeg spent på siden både sumpen og avleggerkaret på samme systemet har aluminiumskarmer og saltet tærer litt på disse. Nivået er allikevel langt fra alarmerende.

Kobber 2,03 μg/l ( 0,4 μg/l) Referansene fra naturlige miljøer varierer men dette er den laveste referansen. Det betyr at jeg er veldig godt fornøyd med denne målingen. Nivået er godt under det som kan bli problematisk.

Jern 0 selv om det tilsettes med ujevne mellomrom. Men så forbrukes dette svært fort opp av alger uansett.

Iodine 39,3 ( 60) Dette tilsetter jeg oftere men ikke hver dag.

Silisium 85 (100) Denne er litt morsom siden stoffet er fryktet av mange akvarister som grunn til algeoppblomstringer. Jeg tilsetter derimot stoffet nå og da som natriumsilikat, og i tillegg har jeg endel kvarts-sand/grus i sumpen.

Uansett var dette veldig interessant å få målt.

Tror jeg bare fant en mailadresse på siden deres og spurte, kjøpte så testen etter at jeg fikk kontakt med dem og fikk tilsendt prøveglass. Testen kostet 35 pund eller ca 375 kr, i tillegg kommer forenklet tollbehandling på ca 240 kr, og retur på ca 50 kr. Tilsammen altså 665 kr eller deromkring.

Da har jeg fått tilbake resultater av en vannprøve jeg har tatt av akvarievannet. Ettersom karet ble startet i 2009 regnet jeg med at det ville bli endel avvik og det var spennende å få vite hvordan det stod til med sporstoffer spesielt. Det ble testet over 30 elementer.

Kalsium 453 mg/l

Magnesium 1328 mg/l

Disse er jo uproblematisk og stemmer med mine målinger.

Kalium 394

Denne kan være litt vanskelig å måle, men stemmer med det jeg har målt. Nå er det veldig lenge siden jeg drev å tilsatte litt kalium siden jeg fant ut at det ikke var behov og det ser jo ut til å stemme bra.

Andre makro-elementer( naturlig nivå i parentes)

Bromide 66 mg/l (62 mg/l)

Boron 4,26 mg/l (4,5 mg/l)

Svovel 911 mg/l (900 mg/l)

Strontium 3,63 mg/l (8 mg/l)

Med tanke på at jeg ikke tilsetter strontium er ikke nivået overraskende. Ionet er svært likt kalsium og tas opp i kalkskjelettet på samme måte som det og i samme innbyrdes forhold som det er i vannet rundt korallen. Det fins ikke noe vitenskapelig belegg på at strontium har noen spesiell funksjon hos korallen og regnes mer som en urenhet enn som en nødvendighet hos den.

Po4 0,028 mg/l Her fungerer hanna testen greit hos meg.

Sporstoffer i μg/l (mikrogram pr liter)

Blant disse er det flere som det kan være vanskelig å få måleutslag på når det blir så lave verdier..

Lithium 179 (200 )

Nikkel 0 (5 ) Målegrense på 0,5-0,9

Molybdenum 9,87 (12 )

Vanadium 0 (1,2) Målegrense på 0,9-1,5

Zinc 0 (4)

Mangan 0 (2)

Barium 3,61 (10)

Krom, beryllium og kobalt er det ikke utslag på (og det er visst heller ikke veldig nødvendig å ha).

Sporstoffer har jeg aldri tilsatt ekstra av siden oppstart siden det er tvilsomt at produsent vet hva som forbrukes i akkurat mitt kar. Nå har jeg noen verdier å gå ut ifra ihvertfall, så gjenstår det å finne ut om det har noen stor betydning å rette opp avvikene.

Tungmetaller man ikke vil ha

Titanium, tinn, selen, antimon, bly, kvikksølv, kadmium, arsenik hadde alle null utslag.

Aluminium 7,05 μg/l (2 μg/l)

Denne var jeg spent på siden både sumpen og avleggerkaret på samme systemet har aluminiumskarmer og saltet tærer litt på disse. Nivået er allikevel langt fra alarmerende.

Kobber 2,03 μg/l ( 0,4 μg/l) Referansene fra naturlige miljøer varierer men dette er den laveste referansen. Det betyr at jeg er veldig godt fornøyd med denne målingen. Nivået er godt under det som kan bli problematisk.

Jern 0 selv om det tilsettes med ujevne mellomrom. Men så forbrukes dette svært fort opp av alger uansett.

Iodine 39,3 ( 60) Dette tilsetter jeg oftere men ikke hver dag.

Silisium 85 (100) Denne er litt morsom siden stoffet er fryktet av mange akvarister som grunn til algeoppblomstringer. Jeg tilsetter derimot stoffet nå og da som natriumsilikat, og i tillegg har jeg endel kvarts-sand/grus i sumpen.

Uansett var dette veldig interessant å få målt.

Imponer over hva du har fått til med dette prosjektet.

Stemmer det at du har bare driftet dette karet på naturligt sjøvann med div. Tilsettninger CA MG KH etc.?

Og tilslutt hva er din konklusjon totalt sett?

Mvh Frode

Har aldri benyttet annet enn sjøvann i mine akvarier siden jeg begynte med dette i 2000. Så lenge det er greit med saltinnhold har jeg aldri opplevd problemer som kan knyttes til sjøvannet.

Tilsetninger er kalkvann i tillegg til kh og kalsium og noe magnesium.

Skifter vel tilsammen rundt 50% av vannet pr mnd. og må bare konkludere med at det ikke forekommer noen opphopning av uønskede stoffer som det ofte gjør i akvarier over tid ifølge undersøkelser gjort på nettopp det.

12jun%25252C2015.JPG?gl=NO

Det er 9 måneder siden siste bilde oppdatering og det er jo for mye.

Karet er preget av rot og for mange kolonier. Ny større tank er i hus, og nå venter jeg bare på å få litt mer tid pusle med det. Sommeren pleier jo ikke være tiden jeg prioriterer akvarier. Det gamle karet blir ikke lagt ned om det går greit å drifte begge karene samtidig.

Da har man fått ryddet litt i balja og fått flyttet vekk mye koraller:-)

IMG_6190.JPG.7101da05e4165772f6b1dd67b58af4be.JPG

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Montipora Capricornis.

Det nye karet er på 840 liter med 160 liters sump.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Prøver meg med en oppdatering på dette karet som nå har vært i drift i 8 år.

Først et bilde av tilstanden i desember 2016.

IMG_20161203_175038.thumb.jpg.e37d808abf7a023c0480613e319624c6.jpg

Et dårlig bilde og 9-10 mnd gammelt men det er det jeg hadde. Kom hjem fra sommerferien i år og det hadde skjedd ting. Koraller var i dårlig forfatning og endel måtte kastes deriblant platekolonien. Denne hadde blitt så stor at den tok nær halve plassen i karet, og jeg hadde derfor uansett tanker om å ta den ut.

Ting bedret seg veldig raskt med endel vannbytter, og koraller trives godt igjen. Benyttet sjansen til å rydde i gammelt ledningsrot, duppeditter, sump løsning og gjøre om innvendig i kabinett.  Nytt oppdatert FTS bilde kommer om en stund for akkurat nå ser det litt ribbet ut.

IMG_20190503_175313-001.thumb.jpg.7df97acabdf1519bb38fe3721a3c61c8.jpg

En oppdatering av karet som nå er 9,5 år gammelt. 
Siden sist har det nærmest blitt bygd opp fra grunnen igjen.
En del fisk har passert max levealder og blitt borte. Regner med noen flere nye fisk til sommeren. Vurdere å midlertidig ta ut de gamle fiskene for de blir ikke enkle å møte på for nykommere i karet.
Koraller vokser bra og det har ikke vært noen problemer. Begynner bli litt liten plass men har ikke tenkt legge inn mer stein.

• Like 1
  • Thanks 1

Nærbilder av visse akropora jeg syns liker godt men som jeg sliter med å få fargene fram på bilde slik de er i karet. 
Akkurat disse 3 forskjellige har hver en sin egen fargetone som kameraet har litt vanskelig med å fange opp. Sikkert ikke uvanlig.

P5230106-001.thumb.JPG.7f162e6be8592a1db56d57385c988e78.JPG

P5230118-001.thumb.JPG.36baf8d44217d898c189db1b21bf505f.JPG

P5230119-001.thumb.JPG.52848f38617770a1e6dfb7b0ce356daa.JPG

Uansett om du ikke er fornøyd med bildene, flotte koraller👍

Vet du hvilke arter eller handelsnavn?

Nr 2 ser ut som en pearlberry🤔

Nei, jeg har ikke navnet på disse akroporaene, men tror kanskje de 2 første er turaki og pearlberry. Er langt fra sikker, og den siste aner jeg virkelig ikke hva er.
Det er dessverre blitt litt på den måten i karene nå etter hvert. Dårlig merking og artsbestemmelse fra selger, senere utfarging og vekstform som ikke stemmer, forbytting av arter etc. og så sitter man der og lurer etter hvert. Ikke enkelt med type bestemmelser på sps. Er ikke ekspert på dette og det er mange som ligner siden man kan bli lurt av de forskjellige vekstmønster og farger en enkelt art kan ha i forskjellige systemer. Jeg kan flytte en akro mellom 2 av mine egne kar og den ser helt annerledes ut både i form og farge etter 6 mnd, selv om vannkvalitet (kjemisk) og lyssetting er dønn likt. 😄

Tja litt sånn her også, navn er egentlig ikke såååå viktig så lenge korallene vokser og trives. Er jo litt fascinerende at veksten endrer seg i tilsynelatende like kar, kanskje bevegelser og strøm fra pumpene er den avgjørende faktor for hvordan veksten utvikler seg? Jeg ser ofte at acroer som får mer strøm tenderer til å bli kraftigere i grenene, akkurat som de forbereder seg med mer motstandskraft enn å bare strekke seg i lengderetningen.🤔

Karet er vel egentlig 10 år nå?!!!    🥳  🎂  🎉
Silikonen er fortsatt tett.
Ingen krasj.
Old tank syndrom?..... No!, njet! Nada!  
Bare gøy! Herlig!!  Har vært kjempeheldig😀
Tar gjerne 10 nye år!