Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Konrad

Fra grunnen av og opp....

Recommended Posts

Da var det på høy tid med oppdatering av tråden.

Det har vært mye tid borte fra akvariet i sommer og det har måttet greie seg sjøl stort sett. Men det har gått uten større problemer men med redusert vekst/trivsel i perioder.

Har fått ny skummer så det ble stille på bakrommet, ommøblert litt i karet og satt inn et ekstra LED lys. Ellers ingen spesielle forandringer.

IMG_2434.JPG

IMG_2438.JPG

Nydelig karr!!

ser du skriver litt om cyano\dino.. har du noe formen for å fjerne\ holde dette vekke fra karret?

Har et RSM130 som kun har skummer, og det har surra og gått i snart 10mnd med kun vannbytter og litt manuel tilsettinger.. og merker nå at fosfatet begynner å komme.. hvordan holder du dette i vekk fra vannet ditt?

Hei og takk for den hyggelige responsen. Er selv altfor dårlig til å kommentere de mange flotte karene til folk her inne :oops:

Har dessverre ikke noen magisk formel til deg Tomas når det gjelder cyanobakterier og dinoflagelater. Det er for mange forskjellige typer av disse til det. Men ofte er dem koblet til fosfat, og da er medier som absorberer fosfat en grei begynnelse. Videre prøver jeg å fjerne deterius fra sanden siden det der kan være betydelig med fosfatforbindelser. Disse trenger ikke være særlig aktive når de ligger i sanden men kan under ulike omstendigheter frigjøres og bli et problem med tiden.

Det er alltid en konkurranse mellom organismer, og de forskjellige typer cyano og alger blomstrer opp når forholdene ligger tilrette for det. Noen fjerner cyano med middel som tar knekken på denne bakterien, og syns det er en grei løsning. Har ikke prøvd det selv.

At DU med din erfaring blir inspirert av denne tråden er utrolig artig!

Tusen takk:D

Takk tilbake for tilliten. :-) Fine akvarier er inspirerende. Jeg liker spesielt godt at du bruker samme art flere steder i akvariet. Visuelt veldig bra.

Har fått ny skummer så det ble stille på bakrommet, ommøblert litt i karet og satt inn et ekstra LED lys. Ellers ingen spesielle forandringer.

Hvilken type skummer og LED-lys har du valgt?

Da får jeg oppdatere litt på de vitale data.

Akvariet 380 liter.

Sump 70 liter.

Avleggerkar 150 liter koblet til hovedsystem.

Total netto systemvann ca 500 liter.

Fordampning ca 6 liter/døgn

Hoved akvariet: MH 2x150w + 4x54w T5, og en key X power bar LED

"Avlegger akvariet": MH 1x150w, og en key x power bar LED

Bruker fortsatt kinapærer av typen marinecolor 14000k

D-D DC 750 Kjøler

Retur fra sump 1200 -1500 l/t gjennom squid.

Skummer: Bubble magus 180 curve

KM 500 til kalkvannet

Doseringspumper for ekstra kalsium og buffer.

Fosfatreaktor (koblet til for kort tid siden).

Høyst sporadisk bruk av en liten mengde kull i sumpen.

Temp: 25-26 grader

Salt: 1.026-1,027

Ca 420

Alk 9 dhk

Mg 1100

Vannbytter: 10% i uka. Naturlig sjøvann, 30-34 promille.

Tilsetter ikke sporstoffer, strontium eller nacl-fritt havsalt.

Magnesiumen kommer fra felleskjøpet og heter MG kombi og tilsettes på eget ansvar ;-)

Tilsetter for tiden eddik(type 35%) i etterfyllingsvannet, tilsvarende 1-2 ml pr døgn og en dråpe lugol jod i ny og ne, samt litt jern. Og nitrat om det blir helt borte.

Koraller:

Har fram til for halvannen mnd siden hatt begrenset med antall typer koraller, men har nå fått inn nye typer med hardkoraller som etterhvert skal ta over. Alle fraggene vokser, men det vil gå tid før de dominerer.

Taps-prosent: Har vært utrolig heldig og aldri mistet en korall ( ser da bort ifra en pocillopora sendt med posten som bleiket og døde rett etter ankomst)

Fisk:

Mimic Heraldi kirurg (Acanthurus pyroferus)

Sixliner

yellowtail (Chrysiptera parasema)

3 stk Bangai cardinal

3 stk Chromis

2 stk ocellaris

Keyhole angel (Centropyge tibicen)

Orangeback angel (Centropyge acanthops)

Blenny (Salarias fasciatus)

Blenny (Ecsenius stigmatura)

Problemer: Ingen for øyeblikket, om man ser bort ifra at det selvfølgelig er for mange koralltyper nå i et så lite akvarie....

Så jeg håper nissen har med et svært akvarie til meg i år....,

og kanskje et større hus.

Magnesiumen kommer fra felleskjøpet og heter MG kombi og tilsettes på eget ansvar ;-)

Den er fin. Føler meg like dum hver gang jeg kjøper en boks med akkurat det samme fra Grotech eller Seachem eller noen andre for hundrevis av kroner. Det er jo akkurat det samme oppi.

På FK får du vel dette i sekker til en billig penge.

Så en video på YT der en kar lager Mag tilsetning selv billig:

Den posen med Epsom salt på 4 klilo han har der først koster under tre dollar i USA. Den andre posen får man på murersjappa eller FK. Koster ikke stort heller.

Jeg klarte å finne noen i norge som selger Epsom salt men det var ikke tre dollar for en pose nei, det var den vanlige 10 gangen som vi kjenner så altfor godt til her i norge. Jaja, det er vel derfor man blir rik av å importere ting til norge.

Nå er sikkert jeg litt skeptisk til "ikke-egentlig-akvarium-tilsetninger" (og jeg betaler sikkert deretter også), men vet du hvor ren den MG'en er? Jeg så NaCl-saltet til Felleskjøpet er 98,5% (Uten at jeg aner hva de resterende 1,5% er)

Også kommer selvsagt det forventede spørsmålet - Hvor mye sparer du per år vs verdien på det du har i karet?

For all del - Hvis det virker for deg, kjempeflott - men jeg ville bare utøse en generell bekymring for hva vi tilsetter i karene våre...:-)

Flott at du bekymrer deg for hva vi tilsetter i karene våre:-)

Nå har jeg nevnt før at jeg ville eksperimentere litt med systemet og det kommer jeg til å fortsette med. Hver og en er ansvarlig for hva de velger å tilsette akvariet sitt. Men så har jeg heller ikke anbefalt denne magnesiumen da, bare nevnt hva jeg har gjort.

Var egentlig greit du brakte det opp, Gaute:D

IMG_4195.JPG

IMG_4203.JPG

Har ryddet ganske kraftig i karet pga innsetting av de nye fraggene for en stund siden så helbilde passer nok bedre senere engang. Men syntes deler av tanken fortjener et par bilder nå.

Da ble det et helbilde allikevel. Har nettopp omrokkert endel og bør vel ha et "før" bilde å sammenligne med til senere.

IMG_3538.jpg

Og enda et....

IMG_3506.jpg

Da ble det et helbilde allikevel. Har nettopp omrokkert endel og bør vel ha et "før" bilde å sammenligne med til senere.

IMG_3538.jpg

Inntrykket av en enkel og naturlig aquacape, men allikevel samtidig rent og pent som et saltvannsakvarium skal være. Flott! :-)

Selv om jeg hadde ønsket at du hadde beholdt 3 øyer, som tidligere. Men smaken som baken :mrgreen:

Takk for tilbakemeldinga:-) Er ikke 100% fornøyd sjøl med akvaskapen, enten det ble 2 eller 3 øyer, men det måtte bli sånn om man skulle ta hensyn avrenninga, og ikke bygge klin inntil glasset. Har ennå for mye stein i karet, men mangler foreløpig en annen plass å ha den.

Joda her er fortsatt liv i tanken, faktisk litt mer liv enn ønskelig...

Fikk en art AEFW inn og den ble egentlig ikke oppdaget i tidsklemma før det var litt sent. Så nå er det meste av akropora oppspist/kastet og kun fragger igjen mens jeg prøver å få parasitten vekk. Mulig den borte nå, har ikke sett den på etpar mnd. men er ikke sikker.

Har i tillegg prøvd å begrense plassen disse montiporaene tar, og da gjenstår stort sett seriatopora sortene og karet ser ut deretter.

Veksten har i tillegg vært generelt minkende en lang periode og en skummer som tar ut stadig mindre. Alger klarer ikke vokse noen plass i systemet, og Hanna sier 0.00-0.02 i fosfat samt at jeg tilsetter nitrat når dette forsvinner. Har derfor revurdert oppsettet og tatt vekk skummeren, og heller brukt små mengder kull oftere. Mater også mer nå enn tidligere. Har gått sånn nå i 2 mnd og trivsel har vært økende.Trodde ikke nitrat skulle gå ned fra 5 ppm til 1 ppm på samme tida, men det har det gjort.

Eksporten fra systemet er altså fosfatet som bindes i po4 mediet og i den mengde detritus som fjernes fra sand ved vannbytter. Resten er kull filtrering og fri N-gass.

Får se det ann litt hva jeg videre gjør. Nå er ihvertfall trenden snudd.

Lenge siden oppdateringer nå og det er heller ikke all verden å vise fram for tiden heller. Etter disse flatormene ble mye forandringer. Først et bilde fra hystrix perioden for en stund siden før koloniene ble tatt opp, bleket og satt på hylla.

Hystrix.jpg?gl=NO

Deretter et bilde slik det er nå. Akroporaene er på vei tilbake selv om det ser veldig nakent og stusselig ut i forhold til før. Karet er snart 5 år nå og ting forandrer seg selvfølgelig hele tiden, det er litt av sjarmen med det.

IMG_2382.JPG?gl=NO