Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Konrad

Fra grunnen av og opp....

Recommended Posts

Nei det er veldig langt mellom dem som har koraller her:(

Hadde vært artig med noen flere saltvannsfolk i nærheten, det skal være sikkert.

Og hjelp til oppstart skulle de fått i bøtter og spann :D

...

Med ett så flott kar dere har så må det være noen som blir bitt av hobbyen Deres selv om dere bor langt oppe.:D

Tusen takk, det var hyggelig sagt:D

Ja vi håper at vi kan spire en interesse hos folk i området når de først får sett koraller med egne øyne.

Er veldig klar over at det ikke dreier seg om de mest avanserte korallene.

De ble valgt ut fordi de vokser fort og at jeg ville eksperimentere endel med systemet.

Konrad

Flott karr, naturlig og pent. Endelig et karr som ikke er bola. Tror nok det er mindre fare for kræsj hos deg..

Erik

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Flott karr, naturlig og pent. Endelig et karr som ikke er bola. Tror nok det er mindre fare for kræsj hos deg..

Erik

Takk for det, Erik.

Nei ikke mye bola dette....:lol:

Men jeg er jo full av beundring for de som får det skikkelig til da,

innbiller meg at de balanserer på en ganske skarp egg.

Men det er bare noe jeg tror...

Ja dette var virkelig et flott kar.

Liker veldig godt litt åpen innredning. Synes det virker mer naturlig.:-)

Og montiporaen var jo det blikkfanget.

Takker:-)

Konrad

Takk for det Chris :D

Her er oppdatert helbilde, samt noen flere bilder av det høyst begrensa innholdet i balja.

012.JPG

005-1.JPG

dagslys%2520047.JPG

dagslys%2520022.JPG

kveld%2520004.JPG

kveld%2520013.JPG

006-1.JPG

Begrensa innhold??? :eek:

Dett er både stilrent, kompakt og virkelig flott.

Når jeg i tillegg har fått med meg hvordan du har fått det til, tar jeg virkelig av meg hatten. Dette beviser virkelig at kunnskap er viktigere enn penger. Fantastisk.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Flott kar!

Er det en Chocolate Tang (A. Pyroferus) som viser seg på de to første bildene? Hvilken variant er det (farge som juvenil)? Den var nydelig!

Flott kar, helt etter min smak :).

Har du noensinne sammenlignet sjøvann med syntetisk saltvann?

Hyggelig at du liker karet:-) Har aldri brukt noe annet enn sjøvann.

Virkelig flott dette Konrad, du skal ikke se bort i fra at jeg tar kontakt når jeg er i Brønnøysund.

Det håper håper jeg du gjør, og da er det mye mulig du blir den første akvarist som ser karet.

Begrensa innhold??? :eek:

Dett er både stilrent, kompakt og virkelig flott.

Når jeg i tillegg har fått med meg hvordan du har fått det til, tar jeg virkelig av meg hatten. Dette beviser virkelig at kunnskap er viktigere enn penger. Fantastisk.

Tusen takk. Det er vel det største komplimentet jeg kunne fått:D Selv om jeg har veldig mye igjen å lære er det nettopp dette som er en del av eksperimentet.

Nydelig er det rette ordet :D

Raus med rosen som alltid. En flott egenskap. Takketakk:-)

Flott kar!

Er det en Chocolate Tang (A. Pyroferus) som viser seg på de to første bildene? Hvilken variant er det (farge som juvenil)? Den var nydelig!

Jepp, det er det. En mimic heraldi, og den var jaggu bra lik Heraldien når den ble kjøpt også:D Har ikke angret på det kjøpet nei.

Må jo skryte litt til jeg av karet ditt! Ender titt og ofte innom for og se litt på bildene her. Starter jo opp et kar selv nå og henter masse inspirasjon ifra akvariet ditt. Utrolig flott er det, og etter min mening langt mellom kar som står så flott som dette. Er jeg vel ikke fullt så glad i en "vegg" med koraller, selv om det er flott og imponerende det også, men kan bli litt vel mye for meg. Selvfølgelig smak og behag. Men synes ihvertfall at karet ditt er noe av det flotteste jeg har sett:D Dette er for meg fantastisk imponerende!!

Hei

Kjører Du dette oppsettet helt uten tilsetninger av noen slag, tenker på sporstoffer balling og slikt, er det mulig og få slik vekst og farver kun ved og bytte så lite sjøvann i uken, helt fantastisk.

Har Du tenkt på å selge Brønøysund vann på kanner og spre det rundt til andre akvarister her til lands.;-):D

Selv om jeg ikke er av den misunnelige typen så klarer jeg ikke og la det være her, mektig imponert over oppsettet Deres.:D

Hei!

Har akkurat lest gjennom hele tråden, og jeg får si dessverre at jeg ikke har gjort det tidligere:-)

Imponerende DIY prosjekt med flott resultat, ser ut til og være et utrolig flott og velfungerende kar.

Jeg har også tidligere brukt disse marinecolor mh pærene, har prøvd alle fargevariantene og for meg så virket det som at 10K pæren gav mest lys og holdt seg best i fargen samt at jeg syntes 10K og 14K fra den produsenten var ganske like i fargen. Har du prøvd 10K fra Marinecolor?

Jnad

Ja,…det fins en hemmelig brønn med sjøvann i Brønnøysund

Jeg ville med dette oppsettet eksperimentere litt og teste ut noen teorier jeg hadde. Og jeg hadde tenkt å legge fram erfaringene senere i tråden siden det tar tid for det biologiske å justere seg inn i tillegg til senvirkninger som først viser seg etter flere måneder.

Det er lett å dra forhastede konklusjoner. Dette er langt fra noe vitenskapelig oppsett og jeg liker ikke å ha bastante formeninger bare bygd på det jeg sjøl opplever.

Helt uten tilsetninger er det ikke.;-)

Har jo kalkmikser der 6 liter passerer igjennom i døgnet. Men dette klarer jo ikke å møte forbruket i tanken, og derfor gir to doseringspumper ekstra kalsium og karbonat.

I tillegg passer jeg på at magnesiumet ikke faller for lavt.

Tilsetter ikke natriumkloridfritt salt, og derfor har jeg økt vannskiftet til 10-15% i uka for å ikke tulle for mye med balansen av elementer i vannet.

Utover det har jeg dosert ren kalium i perioder, men er usikker på effekten av dette.

Litt jod og jern i ny og ne, samt nitrat når nivået når 0.

Ellers har jeg som nevnt en egenprodusert boks med små små bobler, ingen filtersokk eller mekanisk filtrering og et nærmest ikke-eksisterende forbruk av kull.

Har i det siste prøvd små menger rowaphos og ser at den oransje platekorallen blir veldig lys i fargen og nesten rosa. Om det er en direkte sammenheng er usikkert.

Doserer også en blanding av vikingfjord og eddik, ikke for å få ned nitrat, men for å skaffe bakteriemat til korallene. Det å omgjøre mat man putter i akvariet til nyttig korallmat er noe jeg ennå prøver å forbedre. Her tror jeg en økt biodiversitet hadde vært til hjelp. Det var neppe noas ark jeg la i balja til å begynne med….

At et vannskift med naturlig sjø skal føre med seg noe korallmat av betydning har jeg ingen tro på, og det er bare unntaksvis at mye plankton følger med vannskiftet. Jeg ser jo at polypper strutter etter et skift men det er vel mer pga at bakteriebelegg fra flater, bunnpartikler og plankton løsner. Jeg tror naturlig sjøvann med grei saltholdighet ikke er noe dårligere alternativ å bruke i forhold til de saltblandinger som er laget for formålet, heller tvert om. Men saltblandinger er selvfølgelig mer enn godt nok.

Jeg henter sjø hele året. Det har nærmest ubegrensa holdbarhet og jeg lagrer det på kanner med kork, uten omrøring og i garasjen.

Jeg unngår å hente mye vann når sjøen er full av plankton, og hvis jeg får med en del plankton bruker jeg vannet i løpet av et par dager, og resten må stå og lagres 3-4 uker siden det oppstår en liten forbigående periode med dårlig vann når plankton brytes ned. Dette vises som bunnfall etter hvert. Etter dette er vannet brukbart igjen. Alt vann jeg bruker står til omrøring minst 1-2 døgn før bruk.

Så den brønnen blir bare en aprilspøk… :D

Takk for tilbakemeldingen Miriam og Asbjørn

Hei!

Har akkurat lest gjennom hele tråden, og jeg får si dessverre at jeg ikke har gjort det tidligere:-)

Imponerende DIY prosjekt med flott resultat, ser ut til og være et utrolig flott og velfungerende kar.

Jeg har også tidligere brukt disse marinecolor mh pærene, har prøvd alle fargevariantene og for meg så virket det som at 10K pæren gav mest lys og holdt seg best i fargen samt at jeg syntes 10K og 14K fra den produsenten var ganske like i fargen. Har du prøvd 10K fra Marinecolor?

Jnad

Takk for det:-)

Har ikke prøvd 10 000 kelvin, men regner med å prøve den snart. Siste sending av mc pærer viste en større variasjon i kvalitet enn den første, et par pærer måtte skiftes etter bare 2 mnd, så i snitt er vel 4-5 mnd max å få ut av disse. Men det er åpenbart at andre merker er bedre, men hvor mye bedre er vanskelig å si. Jeg ser jo at fargene styres mye av andre ting også.

Dette er et snacsent akvarium. Grattis og lykke til videre.

Blir inspirert av å lese denne tråden. :-)

At DU med din erfaring blir inspirert av denne tråden er utrolig artig!

Tusen takk:D

Fikk sett dette med egene øyne,,, Helt fantastisk akvarium, ett nydelig og gjennomtenkt oppsett med flotte farger.

Kjempehyggelig kar, med en enorm kunnskap om hobbyen:)

Takker for titten:):D

Haisann

Kjempekar du har fått til. Liker den høye DIY faktoren.

Jeg lurer på om du hentet sand i fjæra? Dersm du gjorde det. Hvordan behandlet du sanden før du hadde den i akvariumet.

Takk skal dere ha:-)

All sand jeg har brukt er fra fjæra, men det er brukt hvit kalkalgesand som stort sett stammer fra Lithothamnion glaciale. Har ikke noen stor erfaring når det gjelder strandsand med stort innhold av bergarter i et korallrevsakvarium så kan ikke uttale meg der. Men brukte det 4 år i et kaldt saltvannsoppsett uten algeproblemer der. Personlig ville jeg ikke brukt vanlig strandsand om det er lite kalk i den. Ikke pga frykten for silikater og algeoppblomstring, men pga fargen som ikke er spesielt hvit og sandens manglende porøsitet. (Sikkert mange meninger om dette, men den diskusjonen tar jeg ikke her :-) )

Jeg henter sanden ganske høyt oppe på stranden, siler sanden ( tar vekk store biter og de aller minste) mens den er tørr, og vasker den grundig før bruk.

Om man henter den våt lengre nede i fjæra og bruker den som den er vil mikroorganismer dø og råtne og lage problemer i akvariet.

Hei og takk for den.

Har samme mulighet som deg. Har også en strand som består av knuste koraller. Så det vil være mulig for meg å oppnå ønskelig porøsitet. Her oppe er strendene hvite som på fiji, men temperaturen er sjelden over 8 grader i sjøen. Eksotisk-- på sin måte.

Tenker også at en vanlig sandkorn kan bli litt vell tett, men tenker da ikke å ha mere enn ca 2 cm med sand.

Hvor mange cm med sand har du?