Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Konrad

Fra grunnen av og opp....

Recommended Posts

IMG_1213.JPG

"Her hadde det vel passet med et akvarie...., ser litt pjusk ut med bare et bilde på veggen...., ikke sant kjære...?"

"....Hmm? ...jada"

IMG_1312.JPG

Med tillatelsen i boks er det bare å peise på med plank, spiker, glass og silikon før noen ombestemmer seg.

IMG_1216.JPG

Nææ se,...et lite vaskerom rett bak veggen!

Mangler bare et hullbor, en god forklaring på hvorfor det er hull i veggen, og en svær bukett roser.

IMG_1352.JPG

Mannen kobler rør, og kona har sett nytten av akvariet allerede.

IMG_1360.JPG

Litt beis må til...

IMG_1885.JPG

Ferdig!

Da var det bare å finne ting å ha oppi.

IMG_2186.JPG

IMG_2804.JPG

Siden strendene her i Brønnøysund ofte har et veldig høyt innhold av kalk pga disse kalkalgene som vokser her, sier det seg selv at man lager steinen selv.

IMG_1221.JPG

Da har man jo full kontroll på formen også...

IMG_1331.JPG

Og mens steinen herder, kurer og koser seg, kan man jo lage seg en skummer.

IMG_2079.JPG

Steinen settes inn sammen med litt kjøpt LS for å pode systemet.

IMG_2640.JPG

Ting går sin gang og noen små fragger har blitt satt inn.

IMG_2648.JPG

Vannet er krystallklart selv uten både filtersokk og kull.

IMG_2708-1.JPG

Og sånn ser det ut snart 2 år etter oppstart.

Så var det bare å finne en plass til det bildet jeg tok ned....

IMG_2842.JPG

Skumringstimen...

Akvariet 380 liter.

Sump 70 liter.

Avleggerkar 150 liter koblet til hovedsystem.

Total netto systemvann ca 500 liter.

Fordampning ca 6 liter/døgn

MH 2x150w + 4x54w T5

D-D DC 750 Kjøler

Retur fra sump 1200 -1500 l/t gjennom squid.

DIY skummer

KM 500 til kalkvannet

Doseringspumper for ekstra kalsium og buffer.

Ca 420

Alk 9 dhk

Mg 1300

5% vannbytte pr uke. Naturlig sjøvann, 30-34 promille.

IMG_2811.JPG

Montipora-dominert.

Har ikke så mange typer koraller i akvariet og har heller ikke noen plan om å samle mange koraller på en så liten plass som et akvarie tross alt er. Satser heller på noen få typer og og at man kan gro modne store kolonier av disse. Men det er ikke lett å stå imot fristelsen til å skaffe seg flere godbiter gitt.

*HOST*!:shock:

Beklager, bøyde meg i støvet her litt, og der ble jeg en stund. Utrolig fett DIY!! Må si jeg er meget imponert over hele opplegget her Konrad. Klapp på skulderen og stjerne i boka.

André

Mene alltsåe, kom til meg og lag et kar i neste uke mens samboeren min er bortreist ;):D Holy shit dette var bra!! Hadde jeg hatt penger til å handle inn og skills ikke minst til å lage noe slikt ville jeg starta såfort mannen var forlat mandagsmorgen ;)

:D

Mange takk for de hyggelige tilbakemeldingene alle sammen.

Dette gjør det virkelig morsomt å legge ut karet.

Av lys har jeg siste året testet marinecolor når det gjelder MH, et billigmerke som har vært bedre enn forventet og som ikke har gitt noe dårligere resultat enn de mye dyrere pærene jeg har prøvd før. Men enkeltpærer kan være noe ustabile og ha kortere levetid som gjør at de blir skiftet før 9 mnd har gått. Fargetemp 14000k.

T5 rørene er en blanding av dagsrør 10000k og blå 20000k.

Så lyssetting er vel ganske standard. Når det gjelder korallene så opplever jeg ofte at det er helt andre faktorer som påvirker fargene enn lyset.

Den hjemmesnekra skummeren var egentlig bare et morsomt tidsfordriv, men har fungert ypperlig fra dag 1, og dermed bruker jeg den fortsatt.

Konrad

IMG_2920.JPG

På bakrommet....

Et eget vaskerom med plass til sump, kjøler, kanner, avleggerkar etc., er en luksus. Fra akvariet i stua går vannet gjennom veggen og tar seg en rundtur gjennom det man måtte ønske av filtrering før det går tilbake.

Kunne ikke vært foruten dette lille rommet:-)

Når det blir endel ting og tang som skal fungere som en helhet er det helt nødvendig å gå igjennom scenarier som kan skje før de skjer. Og her har jeg brukt endel tid, både før utstyret kom på plass, og etter at nytt utstyr ble koblet på. Dette fordi ting kan som kan gå galt, går galt, og ofte på det værst tenkelige tidspkt. Her er eksempler på noen av de tingene jeg har:

-Systemet er fordelt på 2 strømkurser.

-Flere små varmekolber og ikke bare en stor som koke fisken straks den er ødelagt. (en ødelagt kolbe stiller seg oftest konstant på).

-Egen ferskvannstank for etterfylling av vann som begrenser skader hvis nivåbryter feiler.

- Og selvfølgelig stor nok sump til å ta unna vann når strømmen går.

I tillegg fant jeg ut at siden jeg bygde akvariet sjøl kunne jeg legge inn en et dreneringssystem som gjør at hvis vann vil ut av glasstanken, enten det er over kanten eller gjennom silikon liminga, så havner det på bakrommet og ikke utover stue parketten.

Konrad

Oppdatering

Da har det gått 2,5 mnd uten så mye nytt å rapportere.

Ting vokser jevnt og trutt, og noen trenger mer plass enn andre.

Denne capricornisen f.eks som for nøyaktig ett år siden var på størrelse med et kronestykke.

IMG_3386.JPG

Noen eksplosiv vekst har det ikke vært snakk om men er fornøyd likevel.

Her er noen bilder...

IMG_3428.JPG

IMG_3450.JPG

Takk for det Ingunn og Turbosnegla:-)

Om vannet er i tipp topp stand vet jeg ikke.

Og jeg kan ikke tro skummingen er avgjørende her. Kjører jo hjemmesnekra variant på den fronten :D

Men den gjør en jobb hver dag, og er spesielt verdifull hvis noe dør og råtner i tanken, enten det er fisk eller bakterier, så jeg ville vel ikke vært foruten.

Nå fins det dem som har veldig fine system med klart vann og som ikke har noen skummer.

Det viktigste er vel å prøve å forstå hvordan små økosystemer fungerer tror jeg. Og der er det mange muligheter ;-)

Nå har jeg ikke den største fiskestimen i akvariet heller da:

4 chromis

2 klovner

1 kirurg

1 sixliner

1 yellowtail

Jeg har jeg slitt endel med at nitrat forsvinner helt, og da kommer etter en stund både dino og cyano, samt at farger på koraller blir blass. Doserer derfor litt nitrat nå og da. Planlegger å sette inn endel flere fisk veldig snart...

Konrad

Jeg har bestemt meg for eit kar med lite Stein i displayet men får. Sette inn noe mer i sumpen.

Ellers tenker jeg på balling men å holde fiske standen nede er vel ikkje så dumt det heller!!!

Kjenner nervene kommer no når jeg skal igang med mitt "drømme"kar!

Men man må vel bare prøve å feile!!

IMG_3515.JPG

Nemo har siste måneden bodd i plate montien og jobber hardt med å overbevise Nemi om at dette er plassen å bo. Boligen har flere etasjer, en fantastisk utsikt og kort vei til fòrautomaten.

Men hun mener de myke verdiene ikke er ivaretatt, og har lagt seg til på en liten cyano-flekk borti hjørnet i ren protest.

...

Takk for det du:-)

Har ikke satt inn de enkelte platene nei. Alt har ordna seg sjøl etter at et par fragger fikk spredt seg litt opp langs steinen.

Funderer litt på hvordan jeg best kan frisere denne framover...

Ikke har man plass til alt avknekket heller, så da blir det returnert til naturen :roll:

Mvh Konrad

Ja, de blir svære. Fint at den har vokst som den har gjort hos deg da. Jeg har noen grønne som vokser rimelig raskt her også, den ene med lilla vekstkant. Foreløpig bare 1 etasje, men håper de vil "stacke" seg i høyden. Har du ingen å gi vekk litt avknekk til altså?

Nei det er veldig langt mellom dem som har koraller her:(

Hadde vært artig med noen flere saltvannsfolk i nærheten, det skal være sikkert.

Og hjelp til oppstart skulle de fått i bøtter og spann :D

...