Jump to content

Ferie & Akvarium

Recommended Posts

Jeg har RSM130, hva gjør Dere med karet når Dere er på Ferie. Da tenker jeg 3-6 ukersferie.

Jeg har automatisk vann påfyller men hva med rensing, foring og vannverdi. (om det er andre ting jeg har glemt/ikke tenkt på)

Kjenner ingen som har Saltvannsakvarium som kan sjekke karet for meg. Vet ikke om naboen klarer å sette seg i hva som skal gjøres med karet om det holder med foring og tømme skummeren. La fiskane/korallane leve for harde livet i 3-6 uker.

Tips og Råd mottas....

Jeg har RSM130, hva gjør Dere med karet når Dere er på Ferie. Da tenker jeg 3-6 ukersferie.

Jeg har automatisk vann påfyller men hva med rensing, foring og vannverdi. (om det er andre ting jeg har glemt/ikke tenkt på)

Kjenner ingen som har Saltvannsakvarium som kan sjekke karet for meg. Vet ikke om naboen klarer å sette seg i hva som skal gjøres med karet om det holder med foring og tømme skummeren. La fiskane/korallane leve for harde livet i 3-6 uker.

Tips og Råd mottas....

3-6 uker ferie er lenge ...du må nok lære opp noen i det helt grunnleggende vil jeg tro , feks. etterfylle vann i ro dunken .foring..bruke magneten på glasset osv . vannverdiene vil nok holde seg sånn noenlunde ..

selv så veksler jeg å scorpio her inne på å passe på hverandres akvarier ved ferier ..og det er veldig betryggende .

Jeg jobber i nordsjøen og ingen steller mitt akvarie når jeg er på jobb , skal jeg ha det fikk jeg ordne opp i det selv . Så det jeg har gjort er kjøpt en autoforer som jeg blander knust flake , 2 typer pellets og phytoplan i , skar en rektangulær slisse i toppen med dremmelen akkurat nok til at maten kommer nedi og har den på ca 5mm åpning og forer 3 ganger daglig , det er små porsjoner . Tilkoblet auto vannstand er en 5 liters dunk som jeg tar litt reefbulder i vannet .Anemona , hjernekorallen og elegansekorallen får litt kokt reke før jeg reiser ut (første tur for hjernen og elegansen men de spiser begge rekebiter) Anemonen spiser reke til vanlig , en i uka . Men , alt dette kommer an på hva du har i akvariet . Ett akvarie syns jeg kan sammenlignes med hvor langt ett tau er...Ps , på skummeren har jeg boret hull og montert overflow så om kammeret blir fullt så går det i en spylerdunk . Renser skummeren ordentlig før jeg går på jobb og etter 14 dager-3uker så er det ikke så gale ...alger på glasset må man regne med , sneglene og "homer" klarer ikke å svelge unna alt...

Edited by Ronnie