Jump to content

prosjekt 3000 liter +++

Recommended Posts

Nå har jo saltvannsverden tatt over for både meg og samboer (mest meg kansje?). så liter syken kommer snikende.. i steden for og oppgradere å oppgradere så kliner jeg heller til og setter opp en 3000 liter med en gang.. største grunnen jo at jeg har en på handa som jeg får for en billig penge og leiligheten skal selges å hus kjøpes.. vi har begge et kriterie ang hus.. der skal det være kjeller!! i denne kjelleren har vi planer om eget teknisk rom.. denne gangen skal det settes opp riktig fra første stund.. så mitt ønske er å få noen meninger om hva dette tekniske rommet bør fylles opp med?? kom gjerne med noen forslag ang skummer, pumper, lys osv osv.. jeg har 2 stk 250 litere som jeg tenkte jeg skulle bruke til sump og refugium.. stjeler noen av ideene til wiggo med tanke på refugiumet, slik at vannet skal renne passivt fra refugium å rett i karret for og bevare mest mulig av mikro organismer.. har også tenkt til og bruke noe av det automatiske vann påfyllings utstyret jeg har liggende etter ferskvanns hobbyen med osmose filter. vannpåfyllingen vil bli koblet direkte på vannrør i kjelleren, med elktronisk styring via sensorer å vannlåser osv osv..

kom gjerne med noen tips å råd.. alt tas i mot med et stort smil..

for de som måtte ønske, når den tid er inne, er det også muligheter for og bli med på oppbygging og oppsett samt aquascape osv. jo flere tips å ideer jo mer morro blir det.. alltid artig med andres kunnskap og fantasi;) jeg holder allerede en finger på et par stk her inne, som jeg kommer til og spørre ang aquascape:mrgreen:

men dette er jo litt frem i tid å ikke mulig å gjøre over natten.. men jo fortere jeg kommer i gang jo bedre er det..

• Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det som er viktig er beregne hvor mange liter vann er det som renner tilbake til sompen når strømmen er avslått. Du må ha stort nåkk somp til å ta inn nåkk vann fra hovedkarrret ved strømmbrudd eller pompe svikt uten at det renner over, jeg tror den hørtes liten ut. Spørs om du må spesial bygge ett eller annet. jossi - Dag jostein fra tømter har ett 3000 l gående som ferskvann nå som tidligere har vart ett kjempe korallrevs karr. det er helt sikkert mulig å ta kontakt med hann og se om du kan ta en liten titt på den. han er en oreit kar å snakke med og er veldig behjelpelig med alt. han svarer deg helt sikkert på det du lurer på. han har også gode arfaringer med så stort karrr både på vondt og gått.

sitter egentlig å lurer på om 250 liter sump er stort nok?? med tanke på at det skal en skummer oppi der som er stor nok, pumper til div uv osv.. å åssen skal jeg egentlig bygge denne sumpen for å få en best mulig funksjon på denne og utnytte plassen mest mulig?

Spennende prosjekt. Hvis du har plass, hvorfor ikke kjøpe en billig 720 og bruke denne som sump? Har i dag en liten sump på 180 liter under min 1000 liter og denne er alt for liten. Har kun plass til skummer, retur og zeovit reaktoren.

Mvh,

Kristian

Spennende prosjekt. Hvis du har plass, hvorfor ikke kjøpe en billig 720 og bruke denne som sump? Har i dag en liten sump på 180 liter under min 1000 liter og denne er alt for liten. Har kun plass til skummer, retur og zeovit reaktoren.

Mvh,

Kristian

Enig. da har du både plass til teknisk samt øker vannvolum.

Mvh,

Kristian

joa.. tanken har streifet men da er jeg jo oppi 1000 liter bare i kjelleren:? plass blir det om jeg så må rive vegger å gulv;)

Det som er viktig er beregne hvor mange liter vann er det som renner tilbake til sompen når strømmen er avslått. Du må ha stort nåkk somp til å ta inn nåkk vann fra hovedkarrret ved strømmbrudd eller pompe svikt uten at det renner over, jeg tror den hørtes liten ut. Spørs om du må spesial bygge ett eller annet. jossi - Dag jostein fra tømter har ett 3000 l gående som ferskvann nå som tidligere har vart ett kjempe korallrevs karr. det er helt sikkert mulig å ta kontakt med hann og se om du kan ta en liten titt på den. han er en oreit kar å snakke med og er veldig behjelpelig med alt. han svarer deg helt sikkert på det du lurer på. han har også gode arfaringer med så stort karrr både på vondt og gått.

ja det er mye beregninger før man hiver seg ut på noe her.. det er jo også en av grunnene til at jeg lurer litt på om 280 liter blir noe snaut.. så får vel kansje satse på forslaget til kristian henni..

er jo fult mulig å ha en "mindre" sump. Siden du skal ha det i kjelleren,er det vel nærliggende å tro at du har avløp i nærheten. Er flere som borrer et sikkerhets utløp på sump til avløp,som enten reserve,eller om sumpen er for liten til å ta i mot ved et evt strømbrudd. Ville kanskje bestemt meg for utstyr først jeg-deretter sump. Men stor sump=større plass til mer duppeditter:-) Håper du blir den som endelig fullfører et slikt gigaprosjekt.

Lykke til!

mvh Trygve

er jo fult mulig å ha en "mindre" sump. Siden du skal ha det i kjelleren,er det vel nærliggende å tro at du har avløp i nærheten. Er flere som borrer et sikkerhets utløp på sump til avløp,som enten reserve,eller om sumpen er for liten til å ta i mot ved et evt strømbrudd. Ville kanskje bestemt meg for utstyr først jeg-deretter sump. Men stor sump=større plass til mer duppeditter:-) Håper du blir den som endelig fullfører et slikt gigaprosjekt.

Lykke til!

mvh Trygve

det blir nok en 720 som sump da jeg overta det gammle til en kompis... med tanke på at karrene ikke kommer til og koste skjorta å at jeg skal basere meg mest på sjøvann i oppstart osv så er nok dette noe vi kommer til og fullføre.. nå er det jo mulig å få tak i bra ls til 90 kr kg også så da begynner man å spare litt..
Kjøper du aquaroche stein fra korallen så får du den til 60 kr kiloen. Livløs stein men med innkjøring og litt miks så går jo det fint og
Dyrenes konge her i drammen selger ekte ls for 90 kr kg.. tenkte jeg skulle blande litt liv løsls og fersk ls.. jo billigere jo bedre..
sitter egentlig å lurer på om 250 liter sump er stort nok?? med tanke på at det skal en skummer oppi der som er stor nok, pumper til div uv osv.. å åssen skal jeg egentlig bygge denne sumpen for å få en best mulig funksjon på denne og utnytte plassen mest mulig?

Dette blir spennende Daniel,jeg har 375 liter sump på 1400 litern og kommer nok til og skaffe meg større så tror nok att du kommer til og synes att 250 liter blir lite.

Ønsker meg støre for når jeg tar vannbytter så er det faktisk ikke mere en 275 liter i sump og da må jeg bytte i 2 omganger og er lite praktisk.

Dette blir spennende Daniel,jeg har 375 liter sump på 1400 litern og kommer nok til og skaffe meg større så tror nok att du kommer til og synes att 250 liter blir lite.

Ønsker meg støre for når jeg tar vannbytter så er det faktisk ikke mere en 275 liter i sump og da må jeg bytte i 2 omganger og er lite praktisk.

ja jeg har i dag fått kloret til meg en 720 liter.. tenkte jeg skulle sette 250 literen under 720 literen igjen og lage til en form for overennings forsikring på 720 literen.. igjen kan jeg bruke 250 literen som vannskifte "sump", kansje litt lettere om jeg tegner opp planen enn å forklare det, så jeg begir meg på dette i løpet av kvelden å prøver å legge ut tegning/ bilde av tankegangen?? tanken var om jeg skulle få problemer med returpumpene til hoved karret så vil jeg uansett ha javn sirkulasjon i sumpen og refugiumet, samt at det er sirkulasjons pumper i hoved karret.. da vil jeg slippe å få dødt vann å salt utskilling.. fikk i dag også klora til meg en bensindrevet vannpumpe..

Teknisk info:

Motor : 32,6cc

Maks kapasitet : 6000 liter i timen.

Maks sugehøyde : 8 m

Maks løftehøyde : 30 m

Effekt : 800W/3,8A

Mål LxB.H : 360X280X390mm

Vekt : 6 kg

Diameter vannuttak: 25mm

så nå skal det bli en drøm å hente sjøvann;) nå mangler jeg bare enda fler 1000 liters plast tanker for henting og oppbevaring av vann..

hvor mye koster det å kjøpe et 3000 l akva................:oops:
det billigste jeg har sett på nettet kostet 8000 å da må du kjøre en del timer inn i sverige... men det er vel sikkert mulig å finne et enda billigere også? nytt koster det skjorta og litt mer.. det vi skal ha er nesten ikke brukt..

Nå er nok sikkert ikke selve akvariet det dyreste på ett slikt prosjekt. Men man skal jo ha skummer, returpumpe®, belysning, sirkulasjon, utstyr for tilsetting av sporstoffer/kalsium ol. For å ikke snakke om driftsutgiftene. Jossi hadde vel 7x400W HQI pærer over sitt anlegg, og slikt koster. I både strøm og årlige pæreskifter.

10% LS til 90 kr/kg = 27000,- Så jeg skjønner godt at du tenker på å bruke litt alternativt også.

Hva ser du for deg av levende? Skal du satse på mye koraller(steinkoraller?), eller blir det mest fisk? Om det blir mest fisk, så slipper dere ihvertfall unna med en del driftsutgifter. Men koraller er jo veldig fint da...

Dette blir ett veldig spennende prosjekt å følge med på. Gleder meg til dere får dette i gang, og regner med ett fremtidig hjemmemøte :-)