Jump to content

Stygge små polypper. ID/Hjelp/Info :)

Recommended Posts

Disse polyppene kom med på frag-plug’ene på et par SPS’er jeg kjøpte for snart et år siden. Siden har de spredd seg til hele akvariet. Jeg var redd de ville danne en matte (som grønne stjernepolypper, clove polyps etc…) som kunne komme til å kvele andre koraller. Dette er ikke tilfelle (vertfall ikke enda); det virker som alle er enslige. På bildet tatt om natta ser en klart at det er avstand mellom de (små svarte prikker) selv om de på flere plasser ser ut som sammenvokste kolonier på dagtid. SPS’ene mine vokser over de når de encruster, så det er ikke noe problem, men jeg synes de ser stygge ut og vil bli kvitt de :P

Noen som vet hva det er for noe, evt noen fisker som muligens kan spise seg disse? Har vurdert å prøve en eller annen dvergkeiser, men er litt usikker; både pga evt napping på SPS’er og siden akvariet bare er 70 liter :|

Har fått tips på en annen side at det kan være Cervera sp. Men finner ikke så mye info om denne. Da forhandleren jeg kjøpte korallene med på østlandet er "mye brukt", tenkte jeg at kanskje noen andre her også har erfaring med disse?

DSC_0240.jpg

DSC00157.jpg

om du vil bli kvitt de, så tar jeg gjerne i mot.- alt som er vokse villig er jeg svææært intressert i,.

De er ikke mye større enn en enkelt polypp på montiporaen på første bildet – og det er når de er fullt utslått. Den eneste måten jeg ser for meg å fragge de for å gi de vekk er å slå av en del av steinen de sitter på. Da måtte jeg evt først tatt ut den aktuelle steinen, men problemet er at alle steinene mine er limt sammen. :|

Jeg kan selvsagt legge ned en bitteliten steinbit ved siden av en av plassene de er aller mest utbredd Da vil den sikkert få noen på seg innen relativt kort tid. Ikke at jeg vil anbefale deg å ha de i akvariet da men… :)

eddik tar det. men vær forsiktig da det kan ta andre dyr også.

mvh Joachim

Har skumma en del poster tidligere om folk som bruker for eks eddik i en sprøyte for å ta Aiptasia etc, men har aldri tenkt særlig over hvordan dette blir gjort. Sprøyter man ikke inn dette direkte i organsimen med en sprøytespiss? Til det er polyppene hos meg alt for små / alt for mange. Har nok tusen stk ++

Jeg ville forsøkt å legge et teppe av korall lim som f.eks. milliputty over. Da slipper du å forurense karet med eddik også vil forhåpentligvis polyppene dø.

Jeg forsøkte å legge epoxy over de i starten. Polyppene under var døde når jeg fjerna det senere, men de spredde seg likevel til andre deler av akvariet. Jeg kan nok redusere antallet betraktelig med å legge mer epoxy over store deler av akvariet der de gror tettest, men ser ikke hvordan jeg skal bli helt kvitt de på denne måten.

Epoxy kombinert med noe som spiser polyppene hadde nok vært beste metoden.

Jeg hadde samme greiene på et par steiner tidligere. Jeg tok ut steinene og børstet de iherdig med grønnsaksbørste og neglebørste. Det var nok til at de forsvant hos meg ihvertfall.

Siden alle steinene mine er limt fast i en enkelt formasjon hadde jeg håpt jeg skulle slippe dette. Hadde du mange? Formerte de seg fort? Var de til irritasjon for noen andre koraller?