Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Ronnie

Har noen hørt om at LPS ikke tåler lærkorall "juice"

Recommended Posts

I min søken på hvorfor polyppene på en ellers fin hammerkorall datt av (2 av 3) så var teoriene mine mange bla strømninger siden jeg hadde flyttet på korallen , stress siden jeg hadde om innredet men noe jeg ikke kom på før nå er at jeg hadde kuttet av basen på en lærkorall og planta den i ls , studde den i no reefpaste , kan det være det som har gjort det , at den har utskillt no gift som den andre ikke har tålt ? Polyppene "lever" fortsatt utenfor basen foreløbig da..noen som og har peiling på hva jeg kan forvente fremover , kommer der nye polypper , noen vært borti lignende ? Skal handle meg no aktivt kull og kjøre vannet igjenom for å fjærne spor av gift , men er ikke sikker på hva jeg skal kjøpe , finnes vel sånt rør med inn og utløp kanskje som jeg kan hukke på slangen ut fra kjøleren og inn i akvariet.

Tenkte mer ett rør eller aha , kull i strømpe , to 1 1/2 liters flasker delt i to silikonert med tutene utover og slangestuss ...men lettere om noe ferdig er å få kjøpt hehe , vet at utlufting til dassen på båter er kullfilter og filtermasse som har slangestuss i hver ende da , http://www.maritim.no/vvs/filter-og-sil/aktivt-karbon-kullfilter , men jeg kan jo bare sveise en sammen av ett 2" rustfritt rør , ingen kunst for "reodor felgen"

Vil det ikke være bedre på utløpet?

Det er ute i karet, litt penere om man har det i bakrommet.Har det noe å si? Alt vannet går jo igjennom kjøleren uansett.

Tenkte mer ett rør eller aha , kull i strømpe , to 1 1/2 liters flasker delt i to silikonert med tutene utover og slangestuss ...men lettere om noe ferdig er å få kjøpt hehe , vet at utlufting til dassen på båter er kullfilter og filtermasse som har slangestuss i hver ende da , http://www.maritim.no/vvs/filter-og-sil/aktivt-karbon-kullfilter , men jeg kan jo bare sveise en sammen av ett 2" rustfritt rør , ingen kunst for "reodor felgen"

rustfritt stål bør ikke brukes. sel brøvt me syfefate plater det fungerer vis vaker de got får av fette liger på platene av leverig . er sårbare greier vi her i akvariene våre .

vile heler inveter i reaktor som dene

http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php/products_id/1773

dene rektoren bruke til filtrere fosfat ve byte medije :rolleyes:

er ikke akurat dyrt får carbon hel dahttp://korallen.mystore.no/ds_product_info.php/products_id/1773

http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/55_139/products_id/1484

Det er ute i karet, litt penere om man har det i bakrommet.Har det noe å si? Alt vannet går jo igjennom kjøleren uansett.

Var bare redd at hvis du henger det på innsuget så kan det tette igjen det hvis det suges fast i det.

Spiller ingen rolle om jeg bruker plast eller rustfritt , skal bare ha det til vannet er filtret rent , en dag , max 2 , da har vannet sirkulert x antall ganger gjennom det , fordelen med å ha en dings etter kjøleren er at da går alt vannet gjennom filteret , med en strømpe er det alltid noe som ikke kommer gjennom , kammerene er ikke tette . ps , det blir i såfall etter pumpa , en rask skisse nederst hehe

Kullfilter oppsett.pdf

Polyppene "lever" fortsatt utenfor basen foreløbig da..noen som og har peiling på hva jeg kan forvente fremover , kommer der nye polypper , noen vært borti lignende ?

Den grønne Hammeren på bildet fikk jeg av e-mu som 1 hode for en stund tilbake, tror den også var resultat av "ett hode på frifot"

attachment.php?attachmentid=11381&stc=1&thumb=1&d=1313010174 Er hvertfall nå 4 hoder og stortrives.

Den grønne Hammeren på bildet fikk jeg av e-mu som 1 hode for en stund tilbake, tror den også var resultat av "ett hode på frifot"

attachment.php?attachmentid=11381&stc=1&thumb=1&d=1313010174 Er hvertfall nå 4 hoder og stortrives.

Da øyner jeg ett håp forløbig da hehe

Har hørt om LPS koraller som liker mykkorallers nærhver dårlig, bl.a Acanthastrea-familien. Når det gjelder Euphyllia vet jeg ikke. Vil tro det kommer av stress etter at du flytta på den.

Dette er også faktisk en måte å reprodusere seg på.. Hvis den blir liggende rolig ett sted, kan den begynne å bygge nytt skjelett, og vips så har du en ny korall.. Sett det ved et par anledninger.. ;) Men skjer det rett etter flytting, er det nok pga. stress ja..

Når det gjelder kull og hvor du skal plassere det. Bør det være et sted med mye flow. Heng det i en strømpe.. det blir nok ikke første gang du må bruke kull.. Og da blir alt av metall ubrukelig..;)

Har hørt om LPS koraller som liker mykkorallers nærhver dårlig, bl.a Acanthastrea-familien. Når det gjelder Euphyllia vet jeg ikke. Vil tro det kommer av stress etter at du flytta på den.

Kan godt være det . I alt dette kipe så får jeg ihvertfall litt action , akvariet mtt bare funka hele tiden uten noe som helst som skjedde utenom skraping av litt alger på glasset , nå har jeg litt utfordringer ihvertfall . Tror faktisk jeg skal få meg en ventil så monterer jeg ett kullfilter permanent så i krisetilfeller kan jeg kjøre bypass i tilfelle jeg flauser meg omigjen

Her ble løsningen , kjøpte ehfi karbon , eheim . Det stod at det var kun for ferskvann men kjøpte det likevel . Blanda ei bøtte med saltsuppe 1,026 . Rensa pumpa til skilpadda , rappa reiv av (hehe neida ) tok ei strømpebuksa fra kona og fylte med kull og la 2 poser i mediabasketene , skylte det godt og kjørte saltvann sirkulerende en hel dag i bøtta , så får det stå noen dager :-)Vet ikke hvorfor kullet var kun for ferskvann men så får vi se om det har noe å si sånn erfaringsoverføring

DSC00578.jpg.258ef03b96327fa1d72d32caf49baac9.jpg

DSC00577.jpg.f9ada9eb7e50a8a0e14dedb7793e3d45.jpg

DSC00576.jpg.f17bb4f95f83ded141860ee1a4798b1b.jpg

Er det kona som er på den nye avataren din?:D

Da kan hu sikkert få hjelp til å passe karet ditt mens du er på jobb.:lol::lol:

Er ikke dette saltvannsforum ? Vel , regner med det er endel saltvann ute å går i den avataren ja :-) hehe

jeg måtte akkurat flytte en liten hammer korall som jeg hadde plassert rett ved siden av en sarcophyton ...skrumpa inn til nesten ingenting ...skal følge med om den kommer seg igjen nå når den står et annet sted i akvariet ....

jeg måtte akkurat flytte en liten hammer korall som jeg hadde plassert rett ved siden av en sarcophyton ...skrumpa inn til nesten ingenting ...skal følge med om den kommer seg igjen nå når den står et annet sted i akvariet ....

Ja , jeg tror ikke de er kamerater sånn saltvannsmessig .....men det ordner seg nok :-) Leste på nett ett interview med en sånn "head boss" som kan koraller og aseksuell formering og han sa at hvis man lager forholdene dårlig for korallen skjer det som skjedde hos meg , og senere gjør forholdene bra igjen vil den formere seg . Sa jeg har prøvd 2ting nå , den ene "lefsa" har jeg lagt på LS ..den har krympa inn litt , den andre ligger i sanden og er fortsatt litt "puffete" Skal bli morro å se hva skjer .

Jeg mistet som sagt 2 "tepper" av min hammerkorall . Lurer på om ikke de lever jeg hehe . Den ene landet etterhvert på sanden , trodde det var tyngdekraften og strømningene . Den tok jeg opp og la på LS , den andre lot jeg bare ligge på sanden sånn for å ha 2 valg om de ville formere seg . Den på LS forsvant etterhvert , den på sanden flyttet til den andre siden av akvariet . Men det råeste er , etter 3 dager så dukket den jel la oppå LS opp under LS,en og har krøpet hen ihvertfall 30 cm motstrøms . Så en ting er sikkert , detter de av er de ikke daue fordi om ....vart mesten skremt je ! Men ser tydelig ut til at de vil vært på sand når de skal utvikle ny fot (om det er det de vil , men det skal jo litt til for å lage en ny fot så da må de nok ha tilgang på kalk )

Sinularia Dura og LPS - Euphyllia

Tar opp igjen denne tråden. Håper det er ok, Ronnie.

Er det noen som har erfaringer med Sinularia Dura og Euphyllia sammen.

Hva med andre LPS og SPS.

Er den så "farlig" som man kan få inntrykk av?

Leser så forskjellig på nettet.

" The Cabbage Leather Coral is very aggressive. The S. dura is toxic toward other corals due to their release of terpenes (poisons to ward off encroaching corals). They have been known to harm some stony coral species of Acropora like the Staghorn Acropora A. formosa, some species of Porites like P andrewsii, as well as the death of Catalaphyllia, Euphyllia, and Plerogyra species."

Kilde:http://animal-world.com/Aquarium-Cor...ther-Sinularia

"It has been said that this "shedding" contains a toxin called terenoids that can harm or even kill other corals it comes in contact with. Our corals shed on a very regular basis and we have yet to see evidence that this substance harms the other tank inhabitants. Although siphoning any of the shed substance off the coral would not be a totally bad idea, better safe than sorry."

Kilde:http://www.nano-reef.com/corals/?coral=2

korall.jpg.574170af1ae39f5ed0ffc73e4fee2a38.jpg

Jeg siterer meg selv...

Alle koraller slipper gift.... :rolleyes:

Problemet er sterkt oppskrytt.

Jeg har hatt euphyllia sammen med s.dura i mer en 10 år uten problemer.

(og mye annet rart)

Euphyllian er vel egentlig værre, den svir det den klarer å svi. :?

Nå har jeg 99% mykt og 2 LPS og en snikhaiker av en SPS.

LPSen trives nok til at hjernekorallen produserer barn..... :P

Og den dømradde SPS saken vokser og vokser...grønn er den også. :roll:

Så vær ikke så nervøse for toxiner fra mykkoraller, tenk heller hvor mye snadder en acropora eller andre SPS faktisk slipper ut....

Og hvor hissig nemosystene til mange LPS egentlig er...

Jada det er en krig der ute, hele tiden.

Jeg siterer meg selv...

God å høre, jeg har jo ikke merket noe på korallene mine og knappene har nå vokst nesten oppå den.

Verre var det når de kom nære Euphyllia'en:-)