Jump to content

Ramboroy`s RSM 250

Recommended Posts

• Replies 520
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hehe nei det er ikkje lett å si hva som brenner hva av koraller.Siden eg har det så tett så prøver eg å følge godt med når to koraller nærmer seg. For det meste når noen koraller vokser sammen eller nesten i verandre så slimer greinene som kommer i kontakt. Da er det bare å klyppe greinene eller så kan du flytte heile korallen.

Merker at noen koraller ikkje går så bra sammen og klypper dei oftere så det er god avstand hele tiden. Selv en hissig korall hos meg trenger eg ikkje ha mer en 2cm avstand til naboen.Men noen har jo lange svipere som må tenkes på.

Her går mykt og sps sammen og mykt og lps men ikkje sps og lps.

Mye sps går sammen men acro tar som regel naboen som ikkje er acro men eg har og montipora som tar acro.

GSP tar nesten knekken på alt men mykt bryr seg som regel ikkje om det gror rundt stammen.

Då må eg plukke ned akvariet!:? Eg har kjøpt meg hus eller rett og slett en liten gård så da blir det snart flytting!8-)

Har prøvd å skaffe meg et stort akvarie fra kina en stund nå med tanke på å komme inn i eget hus med tiden. Men så fikk eg en grei pris av saltvann.no på et akvarie dei hadde stående. Målen er 160l x 105b x 69h.

Trenger en del ting og tang til et slikt akvarium. Lys, sump, LS, pumper osv.

Starter en egen tråd når det nærmer seg.

Gruer meg til å rive ned korallene som har grodd seg til nå i rsm men gleder meg til å flytte inn i eget hus! :D

Har lest tråden din flere ganger men klarer ikke å konkludere med hva du har av teknisk. Eller rettere sagt hva du tilsetter. Hadde du giddet å raskt summere opp hva du har av og i reaktorer, hva du tilsetter og hvor mye?.

Stor entusiast av det du har fått til i en 250 ltr. og drømmer om å få til det samme.

:-) Det har blitt mer og mer utstyr men nå har eg biopellets reaktor, en hjemmelaget reaktor med Matrix, en reaktor med kull og rowaphos.

Doserer balling med doserings pumpe. Det blir dosert ca 140-150ml daglig fordelt på 4 ganger.

Har auto vannpåfylling og ups med tanke på strømbrudd.

Bruker sjøvann som eg salter opp til riktig saltinhold og bytter 25 liter (10%)hver 4-5 uke.

OK, så ingen annen tilsettning enn Balling altså.

150ml. er det pr. kanal eller totalt? Tipper pr.kanal siden du har så mye koraller.

I og med du har fyllt alle bak kammera til venstre for skummeren med reaktorer hvor har du returpumpen?

Og til slutt, kjører du orginalbelysning + led stripes eller har du byttet til led only?

Maser jeg nå men håper du gidder å svare :)

Ja spør i vei!:-)

150ml x 3.

Retur pumpa ligger dypere en reaktoren. Så om eg skal ut med returen så må reaktoren ut først.

Bruker orginale T5 men har ati rør.

Led strip slår seg på når lyset går av på kvelden. Den står på timer og er på i ca 1 time etter hoved lyset er av.

Eg bor mer en 1 time unna sjøen så eg henter sjøvann i 1000 liters dunker når eg først tar turen. Henter vann 1 gang i året og helst tilig vår eller sein høst.

1000 liters dunken står i garasjen med sirk pumpe og varmekolbe på vinteren.

Edited by Ramboroy