Jump to content

Recommended Posts

Hva forer du de med?

Hørt at de er litt sære i kosten.

Her spiser de alt de får servert, så kan ikke si at jeg merker at de er sære i kosten akkurat.

Her er det jeg har matet med den siste måneden, Formula Two Flakes, Prime Reef Flakes, Marine Pellets(Formula one), Super Shrimp frossenfor og Formula One frossen for, alle fra Ocean Nutrition.

• Replies 412
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ferskvannsreservoar

Yes, har fått melding fra Lars (JH) om at ferskvannsreservoaret som jeg har bestilt er kommet. Da blir det henting av dette imorgen, og prøve få rydda litt i spaghettien med kabler i skapet:-)

Ser frem til å få et større reservoar som ikke trenger etterfylles fullt så ofte.

Ellers så har jeg fått litt cyano igjen, tror nok det kommer av at jeg har vært litt raus med matingen de siste dagene. Har 80L nybrygget saltvann sirkulerende her nå, så blir vannbytte imorgen sammen med litt opprensking i skapet.

Slik så det ut her om kvelden med actinic lys fotografert med Ipaden, søren som jeg ønsker meg speilrefleks:D

2012-11-13220001.jpg

Ferskvannsreservoar og litt bilder

Ja, da har jeg hentet ferskvannsreservoar og plassert dette på plassen sin:-)

Da er det bare få doseringspumpe på plass, så kan jeg starte opp med balling.

Her ser dere reservoaret i "utdratt" stilling, gjorde dette for at det skal være litt lettere komme til når man skal etterfylle RO-vann. Jeg gjør dette fra 25L kanner.

2012-11-17154250.jpg

Her er det dyttet på plass.

2012-11-17155549.jpg

Her sees ballingcontainere plassert til venstre i skapet. Disse kommer jeg nå lett til da sidedøren er påmontert hengsler.

2012-11-17155610.jpg

Her er skissen jeg snublet over på nett for lenge siden, som hele tiden var målet mitt med byggeprosjektet.

Whitedoorsopen-1.jpg

Og her er resultatet.

2012-11-17155648.jpg

Rett forfra.

2012-11-17155706.jpg

Med dører lukket.

2012-11-17155744.jpg

Nå venter et lite vannbytte så skal kvelden nytes:-)

Fantastisk godt gjennomfør opplegg.

Også moro å se galaxeaen, som en gang var en avlegger hos meg. Artig å følge med på, ettersom den flytter rundt hos medakvarister :-)

Takker for at du synes det Kim:-)

Hehe, ja Tom sa det. Den er ganske så svær blitt den Galaxeaen nå, og det ligger en bit klar som skal tilbake til Tom igjen også. Så den begynner bli ganske bereist denne korallen:D

Strøkent resultat:)

Liker spesiellt glatte hvite dører/skrog og skinnesystemet til dørene.

Dette blir nok et oppsett du kan kose deg med i mange år fremover;)

Tusen takk for det. Ja, jeg liker et "rent" møbel. Håper på at det gir meg mye glede fremover:-)

Kjempeflott kar, nydelig gjennomført bygg. Inspirerer til mitt neste bygg.

Tusen takk for det, veldig hyggelig med slike tilbake meldinger, og morro være til inspirasjon for andre byggeprosjekt. Det var jo ved å pløye igjennom uttalige byggetråder at jeg selv fikk inspirasjon til mitt lille prosjekt:-)

• 3 weeks later...
Fantastisk!

Takk igjen Kim:-)

I helga kjøpte jeg meg nytt Osmose anlegg. Gikk for Tmc V2 Pure 100, som skal produsere opptil 380L i døgnet med opptimalt trykk.

Er veldig fornøyd bruker ca. 2 timer på en 25L kanne:-)

Så da er det kjapt gjort å etterfylle reservoaret i skapet.

Kobla slangen med wastewater rett i avløpet i kjøkken skapet, så da er det bare slå over krana, legge en slange i kanna. Lettvindt, og raskt... akkurat slik jeg foretrekker det.

Før var det mye styr med slanger, og dill, pluss at det surra jo og gikk lenge før det ble noen liter.

Ellers så har jeg ikke bestemt meg for doseringspumpe for balling ennå, står jo selvfølgelig imellom Grotech og GHL, men time will show:) Om jeg rekker så blir det nok handel av det til helgen:)

I karet gror det da, ser ihvertfall sånn ut;-) Har en enorm vekst på Zoanthus, morro... av sps viser disse også skikkelig bra utfarging og vekst også. Satser på at det blir ennå bedre når jeg kommer igang med balling.

Også er jeg jævlig spent på hva Nissen har med til akvariet på Julaften;-)

• 5 weeks later...

Bilder!!

Heisann:D

Godt Nyttår!!

Da er vi plutselig ut i Januar gitt. Ikke så mye nytt å raportere herifra, annet en at ting gror bra, fisk ser ut til å trives. Hadde en liten Juleferie og var litt spent på hvordan det hadde gått etter å ha vært uten tilsyn i noen dager.

Men det gikk jo kjempefint.

Når jeg etterhvert skal på noen lengre ferier vil jeg nok høre med noen om de kunne tenke seg være akvarievakt, da vil jeg ihvertfall slappe mere av selv.

Legger ved litt bilder av hvordan tanken ser ut for tiden.

2013-01-10201812_zps60b32266.jpg

2013-01-10201751_zps04b1e569.jpg

2013-01-10201719_zps7e2e1474.jpg

2013-01-10201636_zps6e0199e0.jpg

2013-01-10201618_zps02683d9d.jpg

2013-01-10201608_zps62de8956.jpg

Happy reefing!

Veldig flott , rent og ryddig ...fin scaping :-)

Takk for det:) Prøver å holde det rent og ryddig så lenge jeg kan:-)

Alltid like imponert.:-)

Et av de akvariene jeg er mest misunnelig på dette Roger;-)

Oj, takker, veldig hyggelig at du synes det:D

• 2 weeks later...
Veldig pent akvariet du har Roger. En av mine favoritter :-) Hvilket materiale har du brukt til å lage veggene du har på benken? Spon?

Takk:-) veldig koselig med slike tilbakemeldinger altså. Ser jo på meg selv som veldig fersk, så da er det ekstra hyggelig at dere liker det.

Jeg har brukt mdf, pusset, grunnet med våtromsmaling, og malt med halvblank maling til slutt for å få den finishen jeg var ute etter.

Brukte du våtromsmaling innvendig også? Hvordan håndterer mdfen fukt i skapet?

Jeg vurderer mdf i mitt neste kar jeg også, men er litt redd for at det skal ta til seg fukt og begynne å svelle. Jeg så for meg å bruke to komponent epoksy til å male med, en hvis våtromsmaling funker så er jo det vesentlig billigere.

For øvrig, nydelig kar du har. Både møbel og innhold! :)

Brukte du våtromsmaling innvendig også? Hvordan håndterer mdfen fukt i skapet?

Jeg vurderer mdf i mitt neste kar jeg også, men er litt redd for at det skal ta til seg fukt og begynne å svelle. Jeg så for meg å bruke to komponent epoksy til å male med, en hvis våtromsmaling funker så er jo det vesentlig billigere.

For øvrig, nydelig kar du har. Både møbel og innhold! :)

Hei, ja jeg har brukt våtromsmaling innvendig også. Så langt ser jeg ikke noe antydning til at det blir noe fukt inne i skapet. Om du ser litt lengre tilbake i tråden ser du at jeg har en vifte som drar inn luft og en som pusher luft ut igjen. Så min erfaring så langt er ihvertfall bra, alt er knusktørt:-)

Var litt skeptisk til mdf selv også, men så mye som det materiallet er brukt til alt mulig rart var det et ganske tryggt valg sånn jeg ser på det. Epoksy er ihvertfall helt safe, brukte det for mange år siden da jeg snekra meg et ferskvannskar. Men som du sier man slipper billigere unna, og det er jo mere morro bruke penger på levende og teknikk enn maling;-)

Takk for at du synes det:D

----------------------

Idag kjørte jeg innom JH, og henta doseringspumpe. Valget falt på GHL.... Nå må jeg bare lage en fiffig løsning for å få montert denne et passende sted, blir nok litt pusling med det i helgen. Gleder meg til å få denne igang, og få litt mer stabile verdier, og forhåpentligvis få ennå bedre vekst på sps, selv om jeg er overrasket over bra vekst så langt:-)

2013-01-25142647_zps8768da03.jpg

Hm siden du bor så forferdelig langt unna, tror at jeg må planlegge en dagstur for å få litt inspirasjon.

Hehe, er bare en spasertur unna, så det synes jeg du bør gjøre ja:-)

Jeg regner med at jeg stort sett er hjemme på kveldstid til uka, så da kan jeg friste med kaffe Tom;-)

• 2 weeks later...

Hadde besøk av en kompis med speilrefleks for en liten stund siden, her er noen bilder fra knipsingen. Takk Knut-Ove:-)

Salarias Ramosus

bikkjefisken_zpse916a6b4.jpg

Amphiprion ocellaris

Klovnene_zps80a5ea82.jpg

Amphiprion ocellaris

klovn1_zpsdd54dd67.jpg

Og tilslutt, selvfølgelig et FTS

Rogerslagoon_zps6691c9ed.jpg

Happy reefing;-)

Hadde besøk av en kompis med speilrefleks for en liten stund siden, her er noen bilder fra knipsingen. Takk Knut-Ove:-)

Salarias Ramosus

bikkjefisken_zpse916a6b4.jpg

Amphiprion ocellaris

Klovnene_zps80a5ea82.jpg

Amphiprion ocellaris

klovn1_zpsdd54dd67.jpg

Og tilslutt, selvfølgelig et FTS

Rogerslagoon_zps6691c9ed.jpg

Happy reefing;-)

Veldig fint ...:lol: