Jump to content

Recommended Posts

Litt om meg:

75-Modell... Bor på Stabekk, rett utenfor Oslo.

Har holdt på med ferskvann en del år når jeg bodde hjemme i Gudbrandsdalen. Da var det et hjemmelaget kar på nesten 800L som husa litt forskjellig oppigjennom, men det var liksom rovfisk som var det kule da. Piraja, og arowana var liksom det råeste man kunne ha. Det balla jo som kjent på seg, og plutselig var det 4 forskjellige kar, oppdrett av cichlider osv.

Flytta til Oslo i 2000, og etter noen år med opphold fikk jeg blod på tann igjen da en kompis fra dalen som også bor i byen hadde kjøpt seg akvarie igjen. Da var plutselig jeg igang igjen og gitt:-) Denne gangen var det L-maller som var det store. Men morroa med ferskvann varte ikke lenge, snubla over en billig RSM som var til salgs, og med ett var inngangs billetten til saltvann plutselig der. Det var liksom drømmen helt fra jeg var ganske ung. Har reist en del, og har alltid vært fasinert av livet på korallrevene. Med da en spesiell interesse for hai, helt fra jeg har vært liten.

Som sagt så var jeg plutselig eier av en RSM130, og var egentlig ganske blank på det meste innen saltvann, og en del timer har blitt lagt ned i lesing siden oppstart.

Nå har det karet vært oppe i snart et år, og jeg er kjempefornøyd. Har vært en perfekt måte å lære på:D

Tidlig i vinter begynte planene om et større kar allerede ta form, og endelig denne uka er karet bestilt.... WoooHaaa;-)

Tenker derfor starte en tråd her der dere kan ta del i min lille reise i den fantastiske hobbyen vår.

Akvariet som er bestilt er et WoHa helglass og forventes vel på plass i begynnelsen av september.

Noe utstyr begynner komme på plass, men er en del som fremdeles må handles inn.

Akvarium

WoHa Helglass, 455L med følgende mål. 130x70x50, LxBxH, to hull for avrenning og et til retur.

Sump 170L.

Sirkulasjon

Vortech MP40Ews x 2, evt. spe på med MP10 om det trengs etterhvert.

Retur, Eheim 3000.

Filtrering

Deltec apf 800 skummer.

Vannverdier

Belysning

ATI Sunpower 6x54w.

Supplere med noe LED etterhvert.

Annet utstyr

ATO Tunze Osmolator 5017.

Planer om SMR1 Bio-pellets reaktor.

Ghl Doseringspumpe for balling.

TMC V2 Pure 100 Osmose.

Aktivt kull og Rowaphos i poser i sump. Byttes en gang i måneden.

Aqua Medic Helix pro 18w UV.

Fisk

1x Yellow Tang - Zebrasoma flavescens

2x Ocellaris Clown Fish - Amphiprion Ocellaris

1x Salarias Ramosus, død høsten 2013, ny anskaffet.

1x Six Line Wrasse, død høsten 2013

Flyttet over fra RSM 23.07.12

5 hunner og 1 hann Pseudanthias squampinnis(Lyretail Anthias)

1x Orange Spotted Goby(Amblyeleotris guttata)

1x Naso Lituratus

1x Paracanthurus Hepatus

2x Bangai kardinal, par.

1x Halichoeres Chrysus

1x Hakichoeres Melanurus

1x Neocirrhitius Armatus

Koraller

Rhodactis sp.

Sarcophyton.

Purple xenia.

Montipora sp, lilla vekst kant.

Montipora Confusa.

Montipora Capricornis, grønn.

Montipora Capricornis, lilla.

Seriotopora Hystrix.

Seriotopora Caliendrum.

Euphyllia ancora. Hammer korall.

Div. zoas.

Acropora ukjent, hvit/lilla.

Acropora Millepora.

Acropora Valida Tricolor.

Acropora Staghorn? Blå tupper.

Montipora Setosa.

Pavona Decussatus.

Div. acropora uten ID.

Galaxea sp.

Montipora Capricornis, rød.

Fungia, orange.

Noe ukjent SPS frags.

Chalice.

Ricordea grønne.

Nyttedyr

Tiger-striped Sea Star, (Ophiolepis superba)

Sand sifting Sea Star, (Astropecten polycanthus)

Snegler og eremitter.

2 x Pussereker, (Lysmata Amboniensis)

1 x Stenopus hispidus (boksereke)

Edited by Rogerh
Oppdatering av levende
  • Replies 412
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja, da er jeg endelig igang:-)

Vil poste en del bilder av fremdriften fremover her.

Begynner idag med skisse av hvordan sumpen blir.

Nå blir det bygging av bord, og planlegging av en del ting til karet er på plass.

Ellers kan jeg jo nevne at jeg planlegger bruke Aquaroche stein, og supplere med litt LS som jeg har i karet jeg har nå.

Så blir nok lagt ned en del tid i å få til den aquascapen som jeg er ute etter:-)

_Sump.jpg.4952ea4c63bd93070f55c88dac832b9b.jpg

Dette skal bli spennende å følge med på fremover. Ser du fjernet ballingkammerene fra sumpen også. Jeg tror nok det var lurt.

Lykke til videre fremover med planlegging og prosjektering. Regner med det blir noen bilder :-)

Takker for det:D

Ja, balling kammerene ble fjernet ja;-)

Tror nok det blir mye bedre slik, sparer meg for en del trøbbel der tror jeg.

Bilder blir det garantert etterhvert.

Driver vurderer frem og tilbake på hva slags bakgrunns farge jeg skal ha, tenkte i utgangspunktet på sort. Men siden jeg jobber med dekor, så har tilgang på en del vinyl folie som jeg har mulighet til og trykke på. Lurer derfor på om jeg skulle prøvd meg på noe som vist i vedlegget.

Men jeg får se, lager uansett en test. Må teste ut litt hvordan det blir med lys osv.

Background.jpg.1f37ea76e961b0e80de6e71c05b1c257.jpg

Da ble det en tur på posten for og hente en Deltec APF800, Takk til Robin her:D

Nå har den blitt vasket og ser kliss ny ut:)

Litt usikker på hva slags løsning jeg kommer for å gå for når det gjelder oppkobling av denne. Har jo flere muligheter.

Vil jo ha mulighet til å både plassere denne utenfor, eller i sump. Mate den direkte fra avrenning, biopellets reaktor osv.

Om det er noen som har noen forslag til hva som er lurt, og hvorfor så er det bare hyle ut:)

Vifter til kabinettet

Da ser det ut som jeg ender opp med disse to viftene i kabinettet. En som suger luft inn og en som blåser luften ut igjen.

Etter spesifikasjonene så ser det ihvertfall ut som de klarer flytte bra med luft uten at det høres ut som 339 skvadronen er på besøk i stua:D

http://www.dustinhome.no/noctua-nf-s12b-uln-silent-case-fan-120mm/product/5010423551

Bygging av bord

Da ble gårsdagens haug med oppkappete 2"x4", og 2"x6" skrudd sammen:D

Valgte 2"x6" i topp rammen, for og slippe en stender midt foran. Hadde sikkert holdt i massevis med 2"x4", men jeg liker og ta i så jeg er sikker. Kjipt å sitte være redd for at det ikke skal holde.

I morgen blir det kapping av mdf, til bakvegg og topp, samt sidevegger og front paneler.

Når jeg ser rammen ved siden av RSM karet nå, kan jeg jo ikke si annet at jeg gleder meg, ble ganske mye større ja:-)

IMAG0032.jpg.222540ae98a67e7cd1f06bc0f1c651dc.jpg

IMAG0033.jpg.2811f12d1eb5a65959a13e80d6c11b08.jpg

IMAG0034.jpg.aa4bc9db5ed7be2c75e0d26043af1c0b.jpg

Den rammen så utrolig sterk ut:-) Jeg ville også brukt 2"6 for å være på den sikre siden. Jeg angrer på at jeg ikke kuttet ut stender i midten jeg også. Er et herk å komme til og den er i veien hele tiden:rolleyes:

Ja, jeg vurderte lenge å ha en der, men så bestemte jeg meg for at om jeg økte til 2"6" i topprammen kunne jeg kutte ut denne. Slik får jeg da et mer åpent kabinett, og sparte litt plass. Plass er noe som sikkert kommer til og bli et problem etterhvert uansett;-)

Plass får du aldri nok av, det virker ihvertfall sånn på de fleste systemene jeg har sett på:-)

Kan jeg få lov til å foreslå en bakgrunn med litt mykere fading som f.eks. denne?

(lousy kvalitet pga jpg:rolleyes:)

Det er lov det:D Skal printe noen tester på jobben, så for jeg se hvilken bakgrunn jeg går for. Men det er bare komme med forslag:-)

Dette blir bra! Følger med her =)

Takker:-)

Men det er bare komme med forslag:-)

Ett forslag :-)

På sjøhestakvariet mitt, så laget jeg bakgrunnen på flg. måte:

- På glasset, så la jeg på sotningsfilm (fra Biltema). Denne gjør at selve bakgrunnen ikke blir direkte gjennomsiktig.

- Deretter laget jeg en treramme (materialtykkelsen her var vel ca. 2*5cm), som jeg så la på en tynn finerplate. Dette ble gjort slik for å få dybdeeffekt, og avstanden til glasset på noen cm.

- Jeg malte selve platen hvit, og rammen rundt mørk grå.

- Monterte så ett blått lys i overkant (jeg benyttet kaldkatode, men man kan også benytte vanlige lysrør).

- For å ikke se selve lysrørene, så laget jeg en skyggelist av en kantlist av aluminium (men her kan man bruke hva som helst. Brukte bare hva jeg hadde liggende).

- Deretter ble det hele plassert bak akvariet.

Jeg får med denne bakgrunnen en god graderings-/skyggeeffekt. Den gir også veldig 3-dimensjonal dybdevirkning. I tillegg får jeg ett flott kveldslys, når hovedbelysningen er slått av.

Håper dette var sånn nogenlunde greit forklart. Jeg har dessverre ikke noen forklarende bilder.

Selv ble jeg ihvertfall veldig fornøyd med dette. Men selvf. litt mer jobb, enn en ferdig gradert bakgrunn. Slike bakgrunner gjør det også mer nødvendig å holde bakveggen ren for alger.

Hmm, dette var veldig interessant Kim. Kunne tenkt meg sett dette i praksis, men høres spennende ut ja. Synd du ikke har bilder av dette. Mulig jeg må invitere meg selv nedover på en liten titt:D

Du ser noe av effekten på helbildene av akvariet her. Men det kommer ikke så veldig godt frem, egentlig. Synes personlig det ser ganske bra ut. Andre som har sett det, synes det også ser bra ut. Men det er jo alltids mulig at dette er bare noe de sier av høflighet eller medlidenhet. Kan jo hende de ler, idet jeg snur ryggen til :lol:

• 2 weeks later...

Ja, balling kammerene ble fjernet ja;-)

Tror nok det blir mye bedre slik, sparer meg for en del trøbbel der tror jeg.

Dette blir nok flotte greier, ja! Jeg har også hatt et RSM 130, og har også akkurat kjøpt meg et WoHa kar i noenlunde samme størrelse som deg (135x65x60) ;-) Men jeg har bestilt ballingkammere i sumpen. Hvorfor tror du det er best å ikke ha ballingkammere?